۱۰ طرح مرمتی در مجموعه جهانی کاخ چهل‌ستون اصفهان اجرا می‌شود

مدیر پایگاه میراث جهانی چهل‌ستون از اجرای ۱۰ طرح مرمت و ساماندهی در مجموعه جهانی چهل‌ستون اصفهان خبر داد و گفت: آغاز طرح سنگفرش خیابان‌های ضلع شمالی باغ نیز بااعتباری بالغ‌بر ۹۴۹ میلیون ریال از دیگر طرح‌های مرمتی در حال اجرا در این مجموعه عظیم است.

مدیر پایگاه میراث جهانی چهل‌ستون از اجرای ۱۰ طرح مرمت و ساماندهی در مجموعه جهانی چهل‌ستون اصفهان خبر داد و گفت: آغاز طرح سنگفرش خیابان‌های ضلع شمالی باغ نیز بااعتباری بالغ‌بر ۹۴۹ میلیون ریال از دیگر طرح‌های مرمتی در حال اجرا در این مجموعه عظیم است.
عاصفه بدر در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اصفهان با اشاره به اجرای طرح‌های مرمتی در کاخ چهل‌ستون اظهار داشت: از ابتدای خردادماه سال جاری 10 طرح مرمت و پاک‌سازی در مجموعه چهل‌ستون و محوطه باغ تاریخی آن، اجرا شده که آفت زدایی و سم‌پاشی بخش‌های چوبی کاخ به‌ویژه ایوان ستون‌دار به‌عنوان بزرگ‌ترین سازه چوبی بناهای تاریخ کشور در دستور کار قرار گرفته است.
وی افزود: ادامه غبارروبی، مرمت و تثبیت نقوش دیوارنگاره‌های تالار مرکزی کاخ که منحصربه‌فردترین دیوارنگاره‌های بناهای تاریخی کشور از نظر کمیت و کیفیت بشمار می‌رود توسط مرمتگران گروه امانی اداره کل در حال اجرا است.
مدیر پایگاه میراث جهانی چهل‌ستون اضافه کرد: طرح آسیب‌شناسی، غبارروبی و موزون‌سازی رنگ نقوش، تزئینات چوبی پیشانی ضلع جنوبی کاخ نیز بااعتباری بالغ‌بر 1 میلیارد و 380 میلیون ریال در ادامه مرمت تزئینات سقف ایوان بزرگ ستون‌دار کاخ در حال انجام است.
وی تصریح کرد: هم‌زمان با پایان چهارماه نخست سال 1396، مرمت و استحکام‌بخشی سازه و تزئینات چوبی پیشانی ضلع جنوبی کاخ بااعتباری بالغ‌بر 1350 میلیون ریال به اتمام رسید.
بدر با اشاره به ادامه روند مرمت بخش‌های چوبی این مجموعه بزرگ گفت: در یک طرح جدید پژوهش و آسیب‌شناسی و هم‌زمان عملیات استحکام‌بخشی و مرمت کف سقف کاذب و ایوان ستون‌دار که از نظر علم ایستائی یکی از منحصربه‌فردترین ساختار را در بناهای تاریخی و چوبی جهان دارد از اواسط تیرماه سال جاری آغاز شده است.
وی ادامه داد: در راستای بهبود وضعیت عملکرد کارکنان کاخ چهل‌ستون، طرح تعمیر و تجهیز فضاهای اداری کاخ چهل‌ستون و همچنین جمع‌آوری سوله‌های زائد نیز در دستور کار اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان قرار گرفته و به پایان رسید که در طرح مطالعه و نورپردازی کاخ چهل‌ستون بااعتباری بالغ‌بر 350 میلیون ریال در کنار ایمن‌سازی و اصلاح سیستم برق‌رسانی کل کاخ بااعتباری بالغ‌بر 919 میلیون ریال هم‌اکنون در حال اجرا است.
مدیر پایگاه میراث جهانی چهل‌ستون اضافه کرد: اجرای عملیات سبک‌سازی و استحکام‌بخشی سقف‌های کاذب تالارهای جنوبی و شمال کاخ، همچنین غبارزدائی و روغن‌کاری پنجره‌های چوبی تمامی بخش‌های کاخ که با هنر سنتی گره چینی تزئین یافته‌اند و آغاز طرح سنگفرش خیابان‌های ضلع شمالی باغ نیز بااعتباری بالغ‌بر 949 میلیون ریال از دیگر طرح‌های مرمتی در حال اجرا در این مجموعه عظیم است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار