پروژه‌ای که به جانمایی محدود شد

در حالی که 9 سال از جانمایی ورزشگاه اختصاصی بیماران خاص و پیود اعضای اصفهان سپری می شود، تاکنون اقدامی برای تکمیل و آماده سازی این مجموعه انجام نشده و ورزشکاران بی شمار تحت پوشش این هیئت با مشکلات بی شماری مواجه هستند. در حال حاضر پروژه های ورزشی نیمه تمام بسیاری در گوشه و کنار کشور وجود دارد و با توجه به ابلاغیه وزارت ورزش و جوانان مبنی بر به زمین نخوردن کلنگ احداث پروژه جدید، معلوم نیست پروژه مجموعه ورزشی بیماران خاص استان چه سرانجامی پیدا خواهد کرد.

در حالی که 9 سال از جانمایی ورزشگاه اختصاصی بیماران خاص و پیود اعضای اصفهان سپری می شود، تاکنون اقدامی برای تکمیل و آماده سازی این مجموعه انجام نشده و ورزشکاران بی شمار تحت پوشش این هیئت با مشکلات بی شماری مواجه هستند. در حال حاضر پروژه های ورزشی نیمه تمام بسیاری در گوشه و کنار کشور وجود دارد و با توجه به ابلاغیه وزارت ورزش و جوانان مبنی بر به زمین نخوردن کلنگ احداث پروژه جدید، معلوم نیست پروژه مجموعه ورزشی بیماران خاص استان چه سرانجامی پیدا خواهد کرد.

ورزشگاهی که جانمایی شد
سال 84 سازمان تربیت بدنی وقت، اقدام به ایجاد فدراسیونی تحت عنوان بیماران خاص و پیوند اعضا کرد و پس از آن هیئت ورزشی بیماران خاص در استان‌های مختلف تشکیل شد که استان اصفهان توانست عنوان نخستین هیئت استانی را به خود اختصاص بدهد. این هیئت ورزشی ورزشکاران پیوند اعضا و ورزشکاران مبتلا به هموفیلی، تالاسمی و دیابت و ورزشکاران نیازمند به دیالیز را تحت پوشش خود قرار داده و تنوع رشته ای قابل توجهی را دارد.تعداد زیاد ورزشکاران تحت پوشش این هیئت موجب شده بود تا در اختیار داشتن سالن اختصاصی ضروری به نظر برسد و پس از رایزنی‌های صورت گرفته، در سال 87 و در دوران مدیر کلی غلامرضا شیران در اداره تربیت بدنی استان اصفهان، زمینی به مساحت 25 هزار مترمربع برای احداث ورزشگاه اختصاصی بیماران خاص در نظر گرفته و جانمایی شد.

نیاز ویژه به ورزشگاه اختصاصی
زمانی که طرح ایجاد ورزشگاه اختصاصی بیماران خاص مطرح شد، ورزش اصفهان از لحاظ مالی وضعیت خوبی داشت و پیش بینی می‌شد این پروژه در مدت زمان کوتاهی ساخته و آماده بهره برداری شود، تا جایی که شیران رئیس وقت تربیت بدنی اصفهان، در نشستی خبری مدعی شد این ورزشگاه طی مدت دو سال آماده بهره برداری خواهد شد. در آن مقطع این پروژه به عنوان یک اولویت در نظر گرفته نشد و در ادامه نیز مشکلات به وجود آمده پیش روی ورزش استان به ویژه معضل معارضان نقش جهان و مسدود شدن حساب‌های اداره ورزش و جوانان موجب شد تا بودجه ای برای تکمیل بسیاری دیگر از پروژه‌های ورزشی نیمه تمام نیز وجود نداشته باشد تا طرح تاسیس این وررزشگاه هم به فراموشی سپرده شود.عباس یزدان پناه، رئیس هیئت ورزش‌های بیماران خاص و پیوند اعضای استان اصفهان با گلایه از نبود محلی برای تمرینات ورزشکاران این هیئت می‌گوید: این هیئت قهرمانان و ورزشکاران زیادی دارد و به همین دلیل ساخت ورزشگاه اختصاصی برای این ورزشکاران از اهمیت زیادی برخوردار است. با توجه به ویژگی‌های خاص این هیئت و نیاز بیماران خاص، ناچاریم برای یک ورزشکار، یک مربی داشته باشیم یا برای دو، سه ورزشکار محل تمرین و جایگاه ورزشی مخصوص در نظر بگیریم و در صورتی وجود ورزشگاه اختصاصی بخش عمده ای از مشکلات ما مرتفع خواهد شد. وی ادامه می‌دهد: ساخت ورزشگاه اختصاصی بیماران خاص، تنها به حوزه قهرمانی و ورزشکاران قهرمان این هیئت خلاصه نمی‌شود و بیشتر در جهت سلامت جامعه است، از این رو از خیران ورزش یار و شرکت‌های و ارگان‌ها و نهادهای اختصاصی درخواست داریم برای ایجاد این ورزشگاه همکاری لازم را داشته باشند.

سانس های مرده در اختیار ورزشکاران هیئت بیماران خاص
به دلیل اینکه هیئت بیماران خاص استان اصفهان ورزشگاه اختصاصی در اختیار ندارد، ورزشکاران تحت پوشش این هیئت برای انجام تمرینات خود با مشکلات بسیاری مواجه هستند؛ تا جایی که به گفته نایب رئیس هیئت بیماران خاص و پیوند اعضا، سانس های مرده سالن‌های ورزشی در اختیار این هیئت قرار می‌گیرد که بازدهی خاصی ندارد. فریده ناصریان در این باره می‌گوید: با وجود مکاتبات و نامه‌نگاری‌های زیاد به سایر هیئت های ورزشی استان که به منظور درخواست سالن صورت گرفته است، زمان‌های نامناسب و سانس مرده در اختیارمان قرار داده می‌شود. این در حالی است که ورزشکاران با بیماری خاص به دلیل بیماری‌های خاص و مصرف دارو، در ساعاتی از روز و شب نیاز به استراحت دارند و ظهرها یا آخر شب زمان خوبی برای تمریناتشان نیست.

خارج از روند معمول توجه کنید
به گفته مسئولان ورزشی استان در حال حاضر حدود 300 پروژه ورزشی نیمه تمام در سطح استان وجود دارد و وزارت ورزش و جوانان نیز تاکید کرده تا زمانی که پروژه‌های فعلی به بهره برداری نرسیده، مجموعه جدیدی به بهره برداری نخواهد رسید.با توجه به این شرایط در حال حاضر امکان قرار گرفتن ورزشگاه اختصاصی بیماران خاص و پیوند اعضا در لیست پروژه‌های ملی وجود ندارد و قاعدتا باید پروژه‌های فعلی نیمه تمام به اتمام برسد که بر اساس اعتبارات در نظر گرفته شده، زمان زیادی باید سپری شود. بر این اساس روند احداث ورزشگاه اختصاصی بیماران خاص طولانی تر از حد تصور خواهد شد.هیئت بیماران خاص و پیوند اعضای استان اصفهان ورزشکاران زیادی را تحت پوشش دارد که تعداد زیادی از آنها به صورت حرفه‌ای به ورزش می پردازند، همچنان که در مسابقات جهانی پیوند اعضای اسپانیا که اخیرا به انجام رسید، پنج‌ورزشکار اصفهانی صاحب مدال های رنگارنگی شدند. از سوی دیگر فعالیت این هیئت در حوزه سلامت اجتماعی و نشاط عمومی بین افرا مبتلا به بیماری‌های خاص حائز اهمیت است و از این رو، انتظار می‌رود متولیان ورزش استان طرج ایجاد ورزشگاه اختصاصی بیماران خاص و پیوند اعضا را خارج از روند معمول در دستور کار قرار دهند. در شرایط فعلی به نظر می رسد امکان استفاده از بودجه‌های دولتی برای ساخت این ورزشگاه وجود نداشته و تنها خیران و نیکوکاران می‌توانند گره از این پروژه باز کنند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار