اربعین یکی از مهمترین موضوعات در زمینه ی فرهنگ سازی و انسان سازی

امام جمعه زرین شهر گفت:هدف قیام امام حسین(ع)نجات مردم از جهالت و گمراهی بود و از این جهت باید گفت اربعین سرمایه ی بزرگی است که دشمنان، به ویژه تفکر وهابیت، هزینه ی زیادی درخصوص کم رنگ کردن آن انجام داده اند اما این حرکت واردوی عظیم میلیونی که شبیه معجزه است، هر سال با شکوه بیشتری برگزارمی شود.

حجت الاسلام قاسم باقریان در نشست ستاد اربعین حسینی شهرستان لنجان اظهار کرد: اربعین عددی آسمانی است که رمز و رازهای فراوانی در آن نهفته است. انبیا و اولیای الهی همواره سنت اربعین را گرامی داشته و آثار بسیاری با این مفهوم از خود به جا گذاشته اند و امام باقر(ع) و امام صادق(ع) زیارت اربعین و عاشورا را به یکی از صحابه خود به نام صفان جمال آموزش دادند و فرمودند صفان علاوه بر عاشورا در روز اربعین نیز خود را به کربلا و کنار جدم حسین(ع) برسان و این زیارت نامه را بخوان .

وی با اشاره به اینکه مضامین زیارت عاشورا با زیارت اریعین متفاوت است، افزود: در زیارت عاشورا مظلومیت و غربت سید الشهدا(ع)، ظلم و ستم بنی امیه و دشمنان خدا بر ابی عبدالله بیان شده است، در حالی که زیارت اربعین به تبیین فلسفه و پیروزی قیام امام حسین(ع) اشاره می کند .

امام جمعه زرین شهر به فراز «و بذل مهجته فیک» در زیارت اربعین اشاره کرد و گفت: امام صادق(ع) در این فراز به صراحت تمام عرضه می دارد که امام حسین(ع) تمام هستی خود را فدا کرد تا بندگان خدا را از بند جهالت، تاریکی و گمراهی رها کرده و به سوی نور، کمال و بصیرت هدایت کند .

وی زیارت اربعین را یکی از مهمترین موضوعات در زمینه ی فرهنگ سازی و انسان سازی دانست و تصریح کرد: امام حسین(ع) می خواست مردم را از جهالت نجات دهد و این کار با شهادت امام حسین(ع) و یارانش آغاز شد و با اسارت خاندان اهل بیت(ع) ادامه پیدا کرد و بازگشت خاندان اهل بیت(ع) از اسارت نیز به کربلا بازگشتی پیروزمندانه بود.

باقریان با اشاره به اینکه اربعین کلاس درس مقاومت، ایستادگی، آموختن آزادی و آزادگی است ادامه داد:امام حسین(ع) در مسیر مکه به کربلا به یاران خود یادآوری می‌کند که ما و بنی‌امیه با هم دشمن هستیم و دشمنی ما بر سر خداست، ما بر درستی آیات خدا تأکید داریم و آنها آیات الهی را تکذیب می‌کنند لذا باید توجه داشت اساس فکر پیروان تفکر سفیانی و دشمنان اسلام بر فساد، کفر و فحشاست و این رفتار را از روز اول آشکار شدن دعوت پیامبر(ص) نشان دادند و بعدها هم این تفکر را با شیوه‌های متفاوت دنبال کردند .

وی با اشاره به اینکه ویژگی‌های قیام عاشورا در زیارت اربعین تبیین شده است، اضافه کرد: هدف قیام امام حسین(ع) نجات مردم از جهالت و گمراهی بود و از این جهت باید گفت اربعین سرمایه ی بزرگی است که دشمنان، به ویژه تفکر وهابیت، هزینه ی زیادی درخصوص کم رنگ کردن آن انجام داده اند؛ اما بحمداله این حرکت و اردوی عظیم میلیونی که شبیه معجزه است، هر سال با شکوه بیشتری انجام می شود.

امام جمعه زرین شهر عنوان کرد: مهمترین دستاورد و منفعت زیارت و طواف حرم حضرت سیدالشهدا(ع)، بصیرت افزایی و بیداری اسلامی است که این رویکرد، قطعاً خوشایند گروه های معاند و جبّار نخواهد بود از این رو در شرایط کنونی و با توجه به تمامی معضلات و مشکلات اعم از اقتصادی و سیاسی و معیشتی که مردم به آن مبتلا هستند و با توجه به تعیین و تعریف حد و حدود و مرزهای بین المللی، باز می بینیم که مردم عاشقانه و مشتاقانه به زیارت حضرت سیدالشهدا(ع) می شتابند و در این راه از هیچ تلاشی فروگذار نمی کنند.

وی بیان کرد: مسلماً این اشتیاق و علاقه مردم از ایمان و باور آنها به منویات و تعالیم اسلامی و شعائر آن و همچنین باور و ایمان به راه و مسیر روشن، حضرت سیدالشهداء(ع) نشأت می گیرد.

باقریان خاطرنشان کرد: این راه و مسیر که حفظ کرامت و سعادت انسان و احیای فرائض و اوامر الهی است، آنچنان در قلوب مومنین جای گرفته که همه ساله با فرا رسیدن ایام سوگواری حضرت سیدالشهدا(ع) و اربعین حسینی، مردم از سراسر جهان از آمریکا گرفته تا آسیای میانه و شرق آسیا و هندوستان و غیره، برای زیارت این بارگاه منّور و نورانی، رنج سفر را به جان می خرند و خود را به این نقطه عالی و غایی می رسانند.

وی با تأکید بر ضرورت بررسی دقیق ابعاد مرتبط با اسکان و پذیرایی زائرین حسینی اذعان کرد: جابجایی مکان اسکان زائرین باید در محلی به دور از تجملات و هزینه های اضافه با ارائه ی خدمات مناسب تر به مشتاقان زیارت اربعین باشد تا اینکه خدمت رسانی به زوار تا پایان مراسم اربعین تداوم یابد.

گفتنی است مطابق دستورالعمل ارسالی از ستاد اربعین استان اصفهان، اعضای این ستاد و شرح وظایف کمیته های پنجگانه ی زیرمجموعه تشریح و هماهنگی اسکان و اعزام زائر و جلب مشارکت های مردمی، خیرات و کمک های نقدی و غیرنقدی، صرفا توسط دبیرخانه ی ستاد اربعین شهرستان به نشانی زرین شهر، ابتدای خیابان امام جنوبی، جنب پارکینگ گلریز، دفتر ستاد بازسازی عتبات عالیات در شهرستان لنجان انجام خواهد شد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار