گستره نگاه

در بیانیه نمایشگاه همین حوالی(2) آمده است:«همین حوالی شروعی دوباره است از انسان ها، خانه، خانواده، کوچه و بازار و هر آن چه که در اطراف ما وجود دارد. اکثراً ما انسان ها غرق در محیط پیرامون خود می شویم و زیبایی های اطرافمان را فراموش می کنیم. همین حوالی هر شخص به گستره نگاه او بستگی دارد، می تواند کنجی خلوت در خانه شما باشد و یا شهری در هزاران کیلومتر آن طرف تر...». در این نمایشگاه 16 هنرمند عکاس از شهرهای مختلف ایران به انتخاب مهدی ناظری، همین حوالی خود را با نگاه شخصی شان در گالری اکنون ارایه کردند. به این بهانه گفتگویی با ناظری داشتیم: به غیر از شناخت اثری قوی، نمایشگاه گردان باید به مسائل روز هنری در کشور و دنیا آگاه باشد و با زیرکی هنرمندان و آثار مورد نظر آنها را برای نمایشگاه انتخاب کند

گستره نگاه

هنرمندان، اطراف خود را با دقت بیشتری می بینند، مو شکافانه بررسی می کنند و عاشقانه اتفاقات پیرامون را اسیر قاب نگاه خود می کنند. این نماشگاه بی بهانه ترین اتفاق ممکن برای در کنار هم بودن هنرمندان عکاسی است که آثار خود را با تلفن همراه به ثبت می رسانند. آنها پیام آور زیبایی های زندگی و پیام آور صلح و دوستی هستند. مهدی ناظری، کیوریتور نمایشگاه همین حوالی (2) متولد بندرعباس است. او در ۲۲ سالگی عکاسی را به صورت خود آموخته فرا گرفته‌است. ابتدا عکاسی را با دو دسته‌بندی فتومونتاژ و مستند اجتماعی شروع کرد و در ادامه عکاسی مستند اجتماعی قوت بیشتری گرفت. فعالیت‌های گوناگونی در زمینه عکاسی داشته که از جمله آنها می‌توان به نمایشگاه انفرادی و نمایشگاه‌های گروهی داخلی و بین‌المللی، جوایز متعدد داخلی و بین‌المللی، نویسندگی و تدریس عکاسی اشاره نمود. وی نمایشگاه هایی در استراسبورگ کشور فرانسه - سال ۱۳۹۵، کشور ژاپن - سال ۱۳۹۵، خانه هنرمندان ایران - سال ۱۳۹۵-۱۳۹۴، گالری شیرین - سال ۱۳۹۴، فرهنگ سرای طوبی - سال ۱۳۹۴، گالری حرفه‌ای عکس ایران (وان پیکس) خانه هنرمندان ایران ۱۳۹۳ پیش از این داشته است. پاسخ های این عکاس و گالری گردان را با هم می خوانیم:

*تعریف شما از کیوریتوری چیست؟ این یک حرفه ضروری است یا یک وصله ناچسب؟ آیا معادل نمایشگاه گردان و یا گالری گردان را برای آن می پسندید؟

کیورتوری یعنی برنامه ریزی، سیاست گذاری، انتخاب و ارائه، یا به زبان ساده تر بگویم کیوریتور شخصی است که آثار یک یا چند نفر را با ذوق و هنر خود گردآوری می کند و نمایشگاهی را برپا می کند. دقیقا می توان گفت یک شغل است، برخی از افراد آن را به خوبی اجرا می کنند و برخی دیگر خیر ...بله می توان گفت نمایشگاه گردان هم گزینه مناسبی برای کیوریتور می باشد، ولی لازم است گاهی از خود کلمه کیوریتور استفاده کرد.

*تا کنون چه تجربه هایی در زمینه کیوریتوری داشته اید؟ ایده مجموعه ای که در گالری اکنون به نمایش گذاشته می شود، از کجا کلید خورد و چه مراحلی را طی کرد؟

این دومین تجربه کیوریتوری من است. نخستین تجربه سال گذشته با همین نمایشگاه شروع شد. در ابتدا 4 جوان بندرعباسی در همین حوالی یک حضور داشتند . ایده آن از سال گذشته شروع شد زمانی که دیدم جوانان بندرعباسی به خوبی از تلفن همراه برای ثبت تصاویر خود به خوبی استفاده می کنند، این امر سبب شد که نمایشگاه همین حوالی استارت بخورد. در سال دوم تصمیم به گسترش و بهبود کیفیت آثار نمایشگاه افتادیم و این امر سبب شد که از دوستان با سابقه و بیشتر شناخته شده جهت حصور در نمایشگاه دعوت به عمل بیاورم

*چند اثر در این نمایشگاه وجود داشت؟ چند هنرمند اصفهانی در این مجموعه کار داشند؟

در کل از 16 عکاس در این نمایشگاه حضور داشتند که از هر کدام 4 اثر برای حضور در نمایشگاه انتخاب شده بود و در مجموع 64 اثر به نمایش در آمد.متاسفانه عکاس اصفهانی در میان هنرمندان نبود ولی در سال آینده بی شک از چند هنرمند اصفهانی کار خواهیم داشت.

*چرا برای نمایش این مجموعه گالری اکنون را انتخاب کردید؟

طی صحبت های انجام شده با دوستان هنرمند اصفهانی، گالری اکنون را به عنوان گالری جهت نمایش آثار انتخاب کردیم. اکنون یکی از بهترین گالری های استان اصفهان است.

*چه برنامه هایی برای ادامه نمایش این مجموعه در شهرها و کشورهای دیگر دارید؟ چه برنامه هایی در آینده برای شهر اصفهان و مجموعه های دیگر دارید؟

این نمایشگاه حداقل در 4 شهر و حد اکثر در 6 شهر دیگر ایران به نمایش گذاشته می شود. در این شماره از نمایشگاه برنامه ای برای آن در خارج از کشور برنامه ریزی نشده است . به امید خدا سال آینده با همین حوالی قوی تری مهمان شهر شما خواهیم بود.

*دانستن دانش هنر و توانایی شناخت اثر هنری چقدر در توفیق یک نمایشگاه گردان موثر است؟ آیا لازم است خود او در این رشته یا رشته های نزدیک به مجموعه ای که کار می کند، یک هنرمند شناخته شده باشد؟

این یک مسئله پیچیده است، به غیر از شناخت اثری قوی، نمایشگاه گردان باید به مسائل روز هنری در کشور و دنیا آگاه باشد و با زیرکی هنرمندان و آثار مورد نظر آنها را برای نمایشگاه انتخاب کند. خب اگر کیوریتور شناخته شده باشد آثار هنرمندان سطح بالاتررا می تواند به نمایشگاه بکشاند ، این یک امر طبیعی است

*کیوریتور چه تاثیری در اقتصاد هنر و شناساندن و معرفی هنرمند و هنر به جامعه دارد؟

کیوریتور با شناخت بازار هنر، خریداران، مجموعه داران و سلایق آنها می تواند با انتخاب صحیح باعث فروش بیشتر آثار هنری شود.البته شایان ذکر است در این نمایشگاه، فقط جنبه نمایشی آثار مطرح می باشد.

* فکر می کنید مجموعه موجود در گالری اکنون، چقدر می تواند نگاه شما را در به عنوان کیوریتور برآورده نماید؟

نمی توان گفت رضایت صد در صد من را به دنبال داشته ولی می توان گفت قانع کننده بوده، زیرا از یک طرف عکاسان سرشناس ایران را می بینید با آن همه تجربه و پیشینه و از طرف دیگر جوانان تازه نفس و پر امید را ...خواه ناخواه کمی تلورانس در بین آثار نمایشگاه وجود خواهد داشت که گاهی کم و گاهی زیاد است ...

*سخن آخر:

در آخر جا داره تشکر ویژه ای از هنرمندان عزیزی کنم که در این نمایشگاه آثار زیبای خودشان را در اختیار قرار دادند و تشکری هم از کانون عکس استان اصفهان جهت حمایت و برگزاری این نمایشگاه در شهر اصفهان داشته باشم.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار