«خدمات ویژه شهروندی» یک تجربه «خوش» در سبک زندگی الکترونیک

هلدینگ رضوانی پس از تجربه‌های موفق در ارائه خدمات نوین و به‌روز و همچنین پیشگامی در ارائه فناوری به مردم، قصد دارد برای چندمین بار این پیشگامی را حفظ کند و با راه‌اندازی خدمات ویژه شهروندی به‌صورت رسمی، نخستین سامانه‌ای در کشور باشد که ارائه خدمات و کالا را با فناوری ترکیب کرده و برای مردم رفاه فراهم کند

«خدمات ویژه شهروندی» یک تجربه «خوش» در سبک زندگی الکترونیک

اصفهان‌امروز: هلدینگ رضوانی پس از تجربه‌های موفق در ارائه خدمات نوین و به‌روز و همچنین پیشگامی در ارائه فناوری به مردم، قصد دارد برای چندمین بار این پیشگامی را حفظ کند و با راه‌اندازی خدمات ویژه شهروندی به‌صورت رسمی، نخستین سامانه‌ای در کشور باشد که ارائه خدمات و کالا را با فناوری ترکیب کرده و برای مردم رفاه فراهم کند؛ اما یکی از مجموعه‌هایی که هلدینگ رضوانی با راه‌اندازی آن خدمات ویژه و به‌روزی را به مردم ارائه می‌کند، «کلینیک خودرو رضوانی» است که در آن از مدل‌بالاترین تا ساده‌ترین خودروها پذیرایی می‌شود. طوری که تمامی خدمات مربوط به خودرو اعم از تعمیر، سرویس، فروش و غیره در این کلینیک خودرو انجام می‌شود و به‌نوعی همه نیازهای یک صاحب خودرو را رفع می‌کند. همچنین نکته جالب‌توجه دیگر این است که این کلینیک فقط مختص خودروهای گران‌قیمت نیست و همه قشرهای مردم می‌توانند برای رفع نیاز و رسیدگی به خودرو خود، به این مجموعه مراجعه کنند. همچنین به فاصله چند متر آن‌طرف‌تر از کلینیک خودرو رضوانی، مجموعه‌ای وجود دارد که تقریباً همه سرگرمی‌های سالم دیجیتالی را در خود جای‌داده است. مجموعه «جام دیجیتال» در یک محیط وسیع و به‌روز انواع بازی‌های رایانه‌ای و دیگر سرگرمی‌های به‌روز را برای اوقات فراغت نوجوانان و جوانان دارد. نکته‌ای که درباره این مجموعه باید گفت این است که نخستین گیم نت کشور چندین سال پیش در جام دیجیتال افتتاح شد که این مجموعه را به‌عنوان یک مجموعه پیشگام تثبیت کرد.

اما خدمتی دیگری که به‌تازگی هلدینگ رضوانی با همکاری اداره کل پست و دیگر مجموعه‌های خصوصی در دست اجرا دارد و قرار است یکم شهریورماه به‌صورت رسمی افتتاح شود، راه‌اندازی سامانه خدمات ویژه شهروندی (خوش) است که با شماره 193 با مردم ارتباط می‌گیرد. البته نرم‌افزاری هم برای یکپارچه‌سازی خدمات در فضای مجازی طراحی‌شده تا ارائه خدمات را تسهیل کند. به گفته مدیر هلدینگ رضوانی این سامانه باید با همکاری اصناف فعالیت کند تا ارائه خدمات قابل‌اعتماد شود. رسول رضوانی، مدیر هلدینگ رضوانی در گفتگو با اصفهان‌امروز گفت: به خاطر اینکه این خدمت به‌طور واقعی و قابل ملموس در اختیار مردم قرار بگیرد مطمئن شدیم که این کار از دست‌ ما به‌تنهایی خارج است و پس باید اصناف بیاید و به مردم خدمت دهد به شر اینکه از ابزار روز استفاده کند. وی افزود: ما مجموعه‌ای را ایجاد کردیم در قالب پارک کسب‌وکارهای نوین و برای افرادی است که در کسب‌وکار خودشان طرح‌ها و ایده‌هایی دارند. ما این افراد را دورهم جمع کردیم و این امکانات را در اختیارشان گذاشتیم تا آن‌ها بتوانند با کمک اصناف به مردم خدمات دهند. وی که مدیر سامانه خوش منطقه 5 نیز هست، سپس در نشست خبری که به‌منظور معرفی این سامانه داشت، اظهار داشت: قرار است نخستین پارک کسب‌وکارهای نوین کشور در استان اصفهان راه‌اندازی شود و نمایشگاهی با موضوعیت استارتاپ‌ها و اپلیکیشن‌های کسب‌وکار نیز در کنار آن برگزار می‌شود. رضوانی ادامه داد: نگاه مجموعه این است که استفاده از ابراز روز و فناوری را به اصناف واگذار کنیم؛ یعنی ما یک پل ارتباطی شویم بین صنف و مردم و اجازه ندهیم یکسری افراد سودجو با ایجاد کسب‌وکار جدید به کسب‌وکار قدیم لطمه بزند. وی با بیا اینکه ما متولی‌گری و متصدی گری نمی‌کنیم، گفت: می‌خواهیم فقط پل ارتباطی بین خدمت دهنده و مردم باشیم؛ یعنی هرکسی خدمتی ارائه می‌دهد در سامانه ما ثبت‌نام می‌کند و مردم آن را سفارش می‌دهند. مدیر هلدینگ رضوانی عنوان کرد: مردم به این خدمت دهنده‌ها نمره می‌دهند و بر اساس این نمره‌ها کارهای بعدی به خدمت دهنده ارجاع داده می‌شود. این کار باعث ارتقای سطح کیفیت خدمات می‌شود. همچنین قبلاً به خاطر واسطه‌های زیاد هزینه خدمات یا کالا بسیار زیاد می‌شد؛ اما حالا فقط یک سامانه واسطه است و هزینه‌های اضافی تحمیل نمی‌شود. به‌اضافه اینکه شما با بهترین‌ها در هر صنفی ارتباط می‌گیرید.

وی با اشاره به اینکه ما امروزه یک انقلابی را در نوع ارتباط‌گیری تجربه می‌کنیم، خاطرنشان کرد: ما می‌خواهیم این انقلاب ساماندهی شده و یکپارچه باشد. چراکه این انقلاب بخواهیم و نخواهیم اتفاق می‌افتد. پس بهتر است که این اتفاق را ساماندهی کنیم. اکنون ما نمی‌دانیم در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد، اما می‌توانیم با دورهم جمع شدن تمامی کسانی که در این حوزه صاحب‌فکر و ایده هستند، بهترین‌ها را اجرا کنیم. رضوانی تصریح کرد: کسانی که در سامانه برای ارائه خدمات یا کالا ثبت‌نام می‌کنند حتماً باید جواز کسب از صنف موردنظر را داشته باشند. برای همین خود صنف به‌عنوان ناظر و پاسخگو عمل می‌کند. به‌اضافه اینکه مردم هم نظارت می‌کنند.

در ادامه این نشست، مدیرعامل شرکت همگامان و مشاور ارشد وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات نیز گفت: مجموعه خدمات ویژه شهروندی به‌نوعی یکپارچه ساز خدمات در کشور به شمار می‌رود و رویکردش این است که به سمت خدمات استاندارد برویم. بزرگ‌ترین چالش در ارائه خدمات در کلان‌شهرها فقدان مرکزی است که خدمات ارائه کند؛ یعنی این در ذهن ما به وجود بیاید که وقتی به خدماتی احتیاج داریم، بدانیم مرکزی برای ارائه آن وجود دارد تا به آن مراجعه کنیم. همچنین دسترسی به آن سهل و پایدار باشد. محمدی‌قدیم با بیان ما معتقدیم باید یک سامانه یکپارچه‌ساز برای ارائه خدمات باشد که اکنون به نام خدمات ویژه شهروندی (خوش) ایجادشده است، اظهار داشت: این سامانه برندهای خدمت دهنده‌های خوب را با یک مرامنامه کیفیتی مشخص به مردم معرفی می‌کند. همچنین از طرف دیگر مردم به این سرویس‌ها و خدمات بازخورد و نمره می‌دهند. لذا بعد از چند ماه شاهد این خواهیم بود که در هر خدمتی با بهترین‌ها سروکار داریم. خدمات دهنده‌ها را شاخص بندی و رتبه‌بندی می‌کنیم و اگر از یک سطح کیفیتی پایین‌تر باشند از لیست خدمات دهنده‌ها خارجشان می‌کنیم. این فرهنگ خدمت‌رسانی را بهبود می‌دهد. وی بیان کرد: این سامانه افراد احراز هویت شده را برای ارائه خدمت قبول می‌کند و می‌فرستد و برای همین افراد می‌توانند با خیال راحت سفارش کار دهند. همچنین این سامانه مناقشه بین خدمات دهنده و خدمات گیرنده را حل‌وفصل می‌کند. مناقشاتی مانند تفاوت نوع خدمات، قیمت خدمات، همخوانی قیمت خدمات با اتحادیه و قابل‌اطمینان بودن افراد خدمات دهنده در این سامانه قابل‌حل است.

مشاور ارشد وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات در ادامه بابیان اینکه هر فردی در نظام صنفی تعریف‌شده است، گفت: اولویت ما این است که از این اصناف در کارها استفاده کنیم. وی تصریح کرد: فرمول کاربرد خدمات ویژه شهروندی در کلان‌شهرها و شهرهای کوچک متفاوت است. چراکه در شهرهای کوچک هر طایفه‌ای یک مرجع خدمات دهنده برای خودش دارد. به همین دلیل خدمات ویژه شهروندی در شهرهای کوچک کاربردی ندارد؛ اما در کلان‌شهرها است که مناقشات پیچیده روزمره ما را به این سمت می‌برد که خدمات را یکپارچه‌سازی کنیم. محمدی‌قدیم با اشاره به اینکه گستره خدمات شامل تمام خدماتی می‌شود که می‌توان در محل مشتری به او ارائه کرد، گفت: ما معتقدیم این حق هر شهروند مثلاً معلولی است که در مکان خودش خدمات دریافت کند. همچنین بر اساس قانون صرف و صلاح استفاده از خدمات ویژه شهروندی به خاطر اینکه در محل مشتری ارائه می‌شود، باعث تسهیل کارها می‌شود.

مدیر ناوگان پست و حمل‌ونقل سامانه 193 نیز در این نشست گفت: بحثی که می‌تواند در این سامانه سؤال‌برانگیز باشد بحث هزینه‌هاست. برای مثال یک محصولی تا از کارخانه به سوپرمارکت برسد چندین واسطه را طی می‌کند و قیمت کارخانه باقیمت فروش در سوپر مارکت تفاوت می‌کند.

سهل‌آبادی بابیان اینکه هزینه‌ای که سامانه دریافت می‌کند، قرار نیست از مردم گرفته شود، اظهار داشت: یعنی مردم قرار نیست هزینه اضافی بابت خرید کالا یا خدمات از سامانه، پرداخت کنند. هر خدمتی که از سامانه 193 دریافت می‌کنید، بر اساس نرخ مصوبه اتحادیه‌ها است و همان قیمتی است که شما در حالت عادی خرید می‌کنید. وی خاطرنشان کرد: بازرسی‌ها در ارائه خدمات در این سامانه ابتدا توسط مردم انجام می‌شود و به‌صورت امتیازدهی به خدمات دهنده است که می‌تواند یک نفر را از سیستم خارج کند یا یک نفر را ارتقا دهد. به‌علاوه اینکه هر صنفی بازرس‌های خود را دارند. سهل‌آبادی بابیان اینکه قرار نیست مجموعه 193 تصدی‌گری کند، گفت: بلکه کار را به اتحادیه‌ها می‌سپاریم. ما با این اتحادیه‌های صنفی جلسه گذاشتیم و صحبت کردیم تا بهترین‌هایشان را به ما معرفی کنند تا آنها را به مردم معرفی کنیم.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار