تقابل بازار فیزیكی با مجازی ها

همزمان با افزایش ضریب نفوذ اینترنت، بازار کسب وکارهای مجازی نیز گسترش یافته است. در این شرایط شبکه های اجتماعی نیز قدرت بیشتری پیدا کرده اند و بسترهای لازم برای فعالیت بیشتر فروشگاه های مجازی فراهم شده است. افزایش مخاطبان و مشتریان از کالاها و خدماتی که در فضای مجازی تبلیغ می شود منجر شده تا این کسب وکارها با آگاهی از استقبال و اعتماد مشتریان مصمم تر از گذشته و با روش های جدید و خلاقانه تر در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی به فعالیت خود ادامه دهند.

اصفهان زیبا: همزمان با افزایش ضریب نفوذ اینترنت، بازار کسب وکارهای مجازی نیز گسترش یافته است. در این شرایط شبکه های اجتماعی نیز قدرت بیشتری پیدا کرده اند و بسترهای لازم برای فعالیت بیشتر فروشگاه های مجازی فراهم شده است. افزایش مخاطبان و مشتریان از کالاها و خدماتی که در فضای مجازی تبلیغ می شود منجر شده تا این کسب وکارها با آگاهی از استقبال و اعتماد مشتریان مصمم تر از گذشته و با روش های جدید و خلاقانه تر در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی به فعالیت خود ادامه دهند.

به گفته کارشناسان فروش و بازاریابی کاهش هزینه ها برای افرادی که در فضای مجازی به دنبال راه اندازی کسب وکار هستند و اجناس و کالاهای خود را با تخفیف بیشتری به دست خریداران می رسانند و از طرفی هم افزایش ضریب نفوذ اینترنت و دسترسی آسان تر، راحت تر و سریع تر مشتریان به اینترنت برای تامین نیازهای خود منجر شده تا مشتریان نیز از این کسب وکارها استقبال بیشتری داشته باشند. با وجود این اگر چه سرعت رشد و فعالیت این دسته از کسب وکارها در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی افزایش یافته است؛ اما این به معنای حذف بازارهای فیزیکی نیست. آینده کسب وکارهای مجازی در ایران روشن است؛ اما این دسته از کسب وکارها همچنان در کنار مشاغل و واحدهای تولیدی که در بازار فیزیکی فعالیت دارند به فعالیت خود ادامه خواهند داد.افزایش ضریب نفوذ تلفن همراه و حضور در شبکه های اجتماعی منجر به آشنایی بیشتر با کسب و کارهای مجازی شده است.گسترش استفاده از دنیای مجازی در زندگی باعث شده است بازار از شیوه فروش سنتی خود فاصله بگیرد و خرید و فروش بیشتر در دنیای مجازی انجام شود. خریداران در برخی مواقع به دلیل مشغله های زندگی و کاری خود همواره به دنبال این هستند که در کوتاه‌ترین زمان اجناس و کالاهای مورد نیاز را خریداری کنند.در این رابطه یک مشاور بازاریابی و فروش به اصفهان زیبا می گوید: یکی از دلایل استقبال مردم از کسب و کارهای مجازی بحث کاهش هزینه هاست؛ زمانی که صاحبان کسب و کار متوجه می شوند بدون پرداخت اجاره می توانند فعالیت داشته باشند و این امر منجر به کاهش هزینه های آنها می شود در فضای مجازی ایفای نقش می کنند. سجاد رحیمی مدیسه اظهار می کند: افزایش ضریب نفوذ اینترنت در بین مردم و مشتریان یکی دیگر از عواملی است که منجر به افزایش استقبال از کسب و کارهای مجازی و خرید کالا و خدمات شده است؛ زمانی که اقتصاد کوچک و فضا رقابتی تر می شود روی آوردن به این فضای مجازی برای ادامه فعالیت و فروش بیشتر عادی است.

افزایش ضریب اینترنت و خرید راحت و آسان تر
رحیمی مدیسهگفت: 80 درصد سپرده های بانکی در اختیار تعداد محدودی از افراد جامعه است و بیشتر افراد برای راه اندازی کسب وکار و آغاز فعالیت خود به فضای مجازی روی آورده اند؛ زیرا بازارهای فیزیکی از وجود برخی کسب وکارها اشباع شده است. به عنوان مثال تعداد واحدهایی که در بخش تولید مواد غذایی فعالیت می کنند بالاست و رقابت این تولیدکنندگان افزایش یافته است، از همین رو بیشتر افراد به فعالیت در فضای مجازی روی آورده اند تا از این طریق میزان فروش را افزایش دهند و با رقیبان کمتری فعالیت کنند. به گفته این مشاور کسب و کار، افزایش رقابت در فضای فیزیکی و اینکه مردم به دلیل دسترسی آسان و راحت به اینترنت می توانند به راحتی اقدام به خرید کنند از عمده ترین دلایل رواج کسب و کارهای مجازی است.

رشدمجازی ها به معنای حذف بازار فیزیکی نیست
این مشاور بازاریابی و فروش عنوان می کند: دفاتر خرید و فروش آنلاین نیازمند پشتوانه های دولتی است و این امر برای کسب وکارهایی که تصمیم دارند در بلندمدت فعالیت کنند حیاتی است؛ اما اعتماد مردم به کسب وکارهای مجازی افزایش پیدا کرده است و با استقبال مردم این کسب وکارها نیز رشد کرده اند. وی گفت: کسب وکارهای مجازی در کشور ما آینده خوبی خواهند داشت فعالیت این کسب وکارها گسترده تر خواهد شد؛ اما این به معنای حذف بازارهای فیزیکی نیست. زمانی که مشتریان با قیمت های پایین تری از فروشگاه های مجازی یا سایر کسب وکارها کالا یا خدمات دریافت می کنند استقبال مردم افزایش پیدا می کند؛ اما کسب وکارهای بازار فیزیکی حذف نمی شوند و برخی از این کسب وکارها مشتریان بیشتری در بازار فیزیکی هم دارند.درواقع این موضوع به رقابت پذیری بنگاه های اقتصادی و فعالیت های صاحبان بنگاه ها برای انجام اقداماتی به منظور افزایش رقابت ارتباط پیدا می کند.سجاد رحیمی مدیسه ادامه می دهد: تعداد فروشندگان لباس در فضای مجازی زیاد است؛ اما خرید یک بحث روانشناختی است و بسیاری از مردم از اینکه به عنوان مثال برای خرید لباس به صورت حضوری اقدام به خرید کنند لذت می برند بنابراین فروشگاه هایی که در این زمینه فعالیت می کنند همچنان در بازارهای فیزیکی با استقبال مشتریان روبه رو هستند و روی کارآمدن فروشگاه های مجازی لباس به معنای حذف این واحدهای فروش در بازار فیزیکی نیست.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار