اصفهان دارای برند خاص گردشگری می‌شود

صنعت توریسم در قرن نوزدهم هویت اصلی خود را پیدا کرد. با آمدن جنگ جهانی دوم این صنعت رو به نابودی رفت و بعد از جنگ جانی دوم این صنعت به وجود آمد. در دهه‌های 60 تا 80 مردم به دنبال اشکالات و کشف راه‌حلی برای مشکلات در صنعت گردشگری بودند، در دهه 90 علم توریسم ریشه محکمی گرفت و به دانشگاه‌ها وارد شد. سال 2017 به‌عنوان گردشگری و توسعه پایدار نام گرفت و ابزاری برای توسعه در نظر گرفته شد، این شعار بر پایه سه هدف اصلی رشد اقتصادی، اشتغال‌زایی و تولید پایدار گذاشته‌شده است لذا بیشتر کشورهای توسعه‌یافته از این صنعت برای کسب درآمد استفاده می‌کنند، بر همین اساس کمیسیون گردشگری و برند شهری اتاق بازرگانی اصفهان سمینار گردشگری و اثر آن در توسعه پایدار و اکوسیستم‌های کارآفرینی را برگزار کرد تا بتواند به برنامه‌ریزی بهتری برای رشد این صنعت و اشتغال‌زایی بیشتر برای جوانان بپردازد.

احمدرضا منزه- اصفهان امروز: صنعت توریسم در قرن نوزدهم هویت اصلی خود را پیدا کرد. با آمدن جنگ جهانی دوم این صنعت رو به نابودی رفت و بعد از جنگ جانی دوم این صنعت به وجود آمد. در دهه‌های 60 تا 80 مردم به دنبال اشکالات و کشف راه‌حلی برای مشکلات در صنعت گردشگری بودند، در دهه 90 علم توریسم ریشه محکمی گرفت و به دانشگاه‌ها وارد شد. سال 2017 به‌عنوان گردشگری و توسعه پایدار نام گرفت و ابزاری برای توسعه در نظر گرفته شد، این شعار بر پایه سه هدف اصلی رشد اقتصادی، اشتغال‌زایی و تولید پایدار گذاشته‌شده است لذا بیشتر کشورهای توسعه‌یافته از این صنعت برای کسب درآمد استفاده می‌کنند، بر همین اساس کمیسیون گردشگری و برند شهری اتاق بازرگانی اصفهان سمینار گردشگری و اثر آن در توسعه پایدار و اکوسیستم‌های کارآفرینی را برگزار کرد تا بتواند به برنامه‌ریزی بهتری برای رشد این صنعت و اشتغال‌زایی بیشتر برای جوانان بپردازد. سید عبدالوهاب سهل‌آبادی رئیس اتاق بازرگانی اصفهان در سمینار گردشگری و اثر آن در توسعه پایدار و اکوسیستم‌های کارآفرینی، مهم‌ترین سرمایه اصفهان را موضوع گردشگری دانست و گفت: اصفهان یکی از قطب‌های بزرگ صنعتی ایران است و وجود کارخانه‌های بزرگ صنعتی در این شهر باعث شده است تا دیگر اصفهان ظرفیت و کشش کارخانه‌های بزرگ صنعتی را نداشته باشد و مهم‌ترین مسئله که می‌شود بعد از صنعتی بودن اصفهان به آن پرداخت بحث گردشگری است.
اصفهان دارای برند خاص گردشگری می‌شود
وی ادامه داد: مردم اصفهان دیگر از کارخانه‌ها خسته شده‌اند و باید به سمت صنعت‌هایی برویم که اکثر کشورهای جهان با این صنعت‌ها پیشرفت زیادی داشته‌اند و اصفهان نیز می‌تواند با صنعت گردشگری پیشرفت بسیار زیادی داشته باشد. رئیس اتاق بازرگانی اصفهان اظهار کرد: کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی اصفهان، مهم‌ترین مسئله گردشگری در اصفهان را پیرامون برند اصفهان دانست و با جلساتی که اتاق بازرگانی اصفهان با مسئولان این امر داشته‌اند قرار بر این شد تا اصفهان تا چند روز آینده دارای برند خاص خود در زمینه گردشگری شود. سهل‌آبادی بیان کرد: اتاق بازرگانی تمام تلاش خود را درزمینه پیشرفت صنعت گردشگری در استان اصفهان انجام داده است، ازجمله اقداماتی که در حال انجام است، می‌توان به توسعه فرودگاه اصفهان پرداخت و دراین‌ارتباط هم جلسه و مذاکرات بسیاری انجام‌شده است تا بتوان فرودگاه اصفهان را توسعه دهیم و صنعت گردشگری را رونق‌بخشیم. فریدون الله یاری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان نیز اظهار کرد: محور رشد و توسعه استان اصفهان به موضوع گردشگری برمی‌گردد و سازمان گردشگری اقدامات بسیاری در این زمینه انجام داده است که می‌توان به چهار پروژه بزرگ گردشگری در شهرستان‌های آران و بیدگل، خوروبیابانک، سمیرم و دهاقان به ارزش 200 میلیارد تومان و ظرفیت پذیرش گردشگر 1500 نفر اشاره کرد. وی گفت: اصفهان در رشد گردشگری نسبت به سال 91، چهار برابر رشد داشته است و برای گسترش این صنعت باید آن را به تمام نقاط و شهرستان‌های استان گسترش دهیم. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان ادامه داد: در فریدن اقامتگاه بوم‌گردی افتتاح شد که به صنعت گردشگری در این شهرستان کمک زیادی داشته است و هرساله گردشگران زیادی را در خود اسکان می‌دهد، امروز جوانان فعالی در این صنعت وجود دارند که به‌صورت خودجوش در شهرستان‌ها فعالیت می‌کنند و به شهرستان خود کمک بسیاری درزمینهٔ جذب گردشگر کرده‌اند.
بازار محدود توریست در ایران
در ادامه، جعفر جعفری پدر گردشگری نوین جهان و استاد دانشگاه ویسکانسین آمریکا اظهار کرد: هرساله شش میلیون توریسم به ایران می‌آیند و این در مقایسه با بازارهای مطرح دنیا که در این زمینه مطرح هستند رقم کمی به شمار می‌رود، چین یکی از فعالان صنعت گردشگری است و هرساله شاهد رشد حضور گردشگر در این کشور هستیم. وی در ادامه با اشاره به عوامل محدود شدن این صنعت در ایران گفت: یکی از این عوامل تبدیل نشدن علم به عمل است، دانشجویانی که در این بخش تحصیل می‌کنند می‌توانند در رونق و توسعه این صنعت بسیار مؤثر باشند اما دانشگاه‌ها به آنها آموزش‌های کاربردی نمی‌دهند و دانشجویان در دانشگاه فقط درس می‌خوانند و کمتر به آنها اقدامات عملی کارآمد آموزش داده می‌شود. وی ادامه داد: مراکز و افرادی که با توریسم در ارتباط هستند باید ویژگی‌هایی هم چون آشنایی با فرهنگ کشورهای میزبان، آشنا بودن با زبان‌ کشورهای مختلف، بینش باز، آشنایی با موقعیت‌های جغرافیایی کشورها و... را دارا باشند تا صنعت گردشگری ایران حرفی برای گفتن در بین کشورهای دیگر داشته باشد. جعفری نبود امکانات و تجهیزات را یکی دیگر از موانع رشد توریسم دانست و گفت: کمبود امکاناتی مانند آشپزخانه، سرویس‌های بهداشتی و راهنما در سطح جهانی باعث ترقی نکردن این صنعت است و ما باید برای رشد این صنعت این امکانات را متناسب با استانداردهای جهانی تهیه کنیم تا بتوانیم صنعت گردشگری را در ایران و اصفهان را رشد دهیم. وی گفت: رشد کوچک در این صنعت موفق‌تر است زیرا با توجه به سرمایه‌هایی که در ایران وجود دارد، می‌توان با رشد کوچک نظیر تأسیس رستوران‌ها، سرویس‌های بهداشتی و... پیشرفت بسزایی در این صنعت داشت، بیشتر کشورهای توسعه‌یافته کار خود را با رشدهای کوچک آغاز کرده‌اند و الان به غول‌های این صنعت تبدیل‌شده‌اند. جعفری گفت: اصفهان پایتخت توریسم ایران است پس باید تصورشناسی درستی از اصفهان داشته باشیم و برای این امر باید تصور شناسی خود را از ایران شروع کنیم، ازاین‌رو نیاز است از دو دید نگاه کنیم، اولین رویکرد که باید به آن توجه کرد این است که باید از مهمانان نظرسنجی کرد یعنی باید نظر آنها را راجع به امکانات و تجهیزات و ... جویا شویم و از رضایت یا عدم رضایت آنها اطلاع پیدا کنیم و دومین مورد آن این است که نظر خود شهروندان را پیرامون توریسم و گردشگری بدانیم چون یکی از مهم‌ترین مسائل در جذب توریسم همین نکته است.
بهبود وضعیت صنعت توریسم در ایران
در ادامه مشاور گردشگری اتاق بازرگانی اصفهان گفت: در چند سال اخیر با توجه به اینکه مردم به مسئله گردشگری توجه بیشتری پیداکرده‌اند و اقشاری که وضع مالی متوسط دارند به کشورهای مختلف سفر می‌کنند دو اتفاق خوب در صنعت گردشگری در ایران افتاده است، اولین مورد آن تقاضا برای ارتقا خدمات از طرف شهروندان وجود دارد و دومین مورد آن تقاضا برای ارتقا خدمات از طرف مهمانان خارجی است که این دو امر باعث شده است تا وضعیت این صنعت بهبود یابد. عبدالحسین ساسان نیز به بیان مزایای توریسم سلامت پرداخت و گفت: با توجه به اینکه این صنعت ریشه طولانی ندارد اما می‌توان با برنامه‌ریزی و به‌کارگیری جوانانی که علاقه‌مند به این رشته هستند این صنعت را گسترش دهیم. امید است تا مسئولان مرتبط به حوزه گردشگری به ارتقاء و بهتر شدن امکانات و تجهیزات در این زمینه بپردازند و با سرمایه‌گذاری در این حرفه زمینه‌سازی رشد سریع‌تر صنعت گردشگری را در ایران را فراهم کنند.
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار