توسعه گردشگری در چهارگوشه استان

بعد از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و انتصاب استاندار جدید برای اصفهان، دکتر رسول زرگرپور و گروه کاری‌اش سه محور توسعه برای استان اصفهان تصویب کردند که گردشگری یکی از آن‌ها بود. با توجه به شرایط صنعت گردشگری در دنیا و کسب درآمد پایدار از این راه، اشتغال بالا و انجام فعالیت اقتصادی در این حوزه هم‌راستا با محیط‌زیست، باید گفت که گردشگری می‌تواند شاه‌کلید رفع مشکلات اقتصادی و کاهش آمار بیکاری باشد. به‌شرط اینکه به آن پرداخته شود و زیرساخت‌های لازم برای آن فراهم و توسعه یابد.

سمیه مسرور-اصفهان امروز: بعد از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و انتصاب استاندار جدید برای اصفهان، دکتر رسول زرگرپور و گروه کاری‌اش سه محور توسعه برای استان اصفهان تصویب کردند که گردشگری یکی از آن‌ها بود. با توجه به شرایط صنعت گردشگری در دنیا و کسب درآمد پایدار از این راه، اشتغال بالا و انجام فعالیت اقتصادی در این حوزه هم‌راستا با محیط‌زیست، باید گفت که گردشگری می‌تواند شاه‌کلید رفع مشکلات اقتصادی و کاهش آمار بیکاری باشد. به‌شرط اینکه به آن پرداخته شود و زیرساخت‌های لازم برای آن فراهم و توسعه یابد.

رشد زیرساخت‌های گردشگری

استان اصفهان باوجود داشتن بیش از 20 هزار اثر تاریخی و شناخته شدن آن به‌عنوان منطقه گردشگری، از ضعف در زیرساخت‌های این صنعت رنج می‌برد. پیش‌تر شاهد کمبود هتل‌ها، حمل‌ونقل گردشگری، عدم پروازهای خارجی مستقیم و مسائلی از این قسم بودیم که طبق آمارها در حال حاضر شرایطی به‌مراتب بهتر از قبل دارد. به گفته استاندار اصفهان، در چهار سال دولت تدبیر و امید در بخش گردشگری مجوز ساخت ۶۳ هتل پنج٬چهار و سه ستاره در استان اصفهان صادرشده است که از این تعداد ۳۷ هتل در حال ساخت است و بقیه در حال انجام تشریفات ساخت مانند تهیه نقشه هستند. برای تسهیل درروند ساخت‌وساز هتل‌ها نیز تسهیلاتی اعم از معافیت از پرداخت عوارض و مجوز ساخت یک طبقه تجاری به سرمایه‌گذاران و نیز تخفیف در خرید مصالح از سوی میراث فرهنگی ارائه می‌شود. دکتر رسول زرگرپور ادامه داد: در طول این سه سال تعداد تخت هتلی در استان اصفهان از ۱۲ هزار و پانصد تخت به بیست هزار تخت افزایش‌یافته است که باوجود فاصله زیاد تا ایده آل، فعالیت تأثیرگذاری در توسعه صنعت گردشگری استان محسوب می‌شود. به این ترتیب از تأخیر برگزاری تورها به دلیل کمبود تخت و فضای اسکان گردشگران جلوگیری به عمل آوردیم. وی خاطرنشان کرد: بوم گردی موضوع حائز اهمیتی در گردشگری است که دولت تدبیر و امید تأکید ویژه‌ای روی آن برای توسعه گردشگری داشت و دارد. با توجه به پتانسیل موجود در استان و اهتمام دولت روی این مسئله ظرف سه سال گذشته شاهد بهره‌برداری از ۱۲۸ واحد بوم گردی به‌ویژه درخور و بیابانک بودیم. همچنین ۱۳ منطقه گردشگری نیز در دست ساخت داریم.

ساخت ۴ مجتمع بزرگ گردشگری

در این هفته کارگروه گردشگری استان تشکیل و استاندار اصفهان از تصویب کلیات ساخت چهار مجتمع بزرگ گردشگری در چهار جهت جغرافیایی استان خبر داد. دکتر رسول زرگرپور اظهار داشت: کلیات ساخت چهار مجتمع بزرگ گردشگری در چهار جهت جغرافیایی استان به تصویب رسید. وی تصریح کرد: مجموعه گردشگری بیزقی لند خوانسار در غرب استان مکانی بسیار خوب و ایده آل است که بر اساس گزارش اعضای کارگروه این مجتمع گردشگری می‌تواند ۱۴۴۱ نفر اشتغال و ۷ هزار نفر ظرفیت پذیرش داشته باشد و نیازمند حجم تقریبی سرمایه‌گذاری ۸۶ میلیارد تومان است. استاندار اصفهان به طرح گردشگری ممتاز پادنای سمیرم در جنوب استان اشاره کرد و اظهار داشت: این طرح در ۲۰ هکتار در پادنای علیای سمیرم و در کنار منطقه‌ی حفاظت‌شده تأسیس خواهد شد که می‌تواند برای حدود ۲۰۰ نفر از افراد بومی منطقه اشتغال‌زایی ایجاد کند. زرگرپور افزود: سمیرم یک منطقه‌ی گردشگری طبیعی است و این موضوع انگیزه را برای حفظ طبیعت افزایش می‌دهد. وی بابیان اینکه این منطقه‌ی گردشگری ۲ هزار نفر پذیرش خواهد داشت، خاطرنشان کرد: کلیات این طرح به تصویب می‌رسد و در کارگروه زیربنایی استان موارد دیگر بررسی خواهد شد. وی طرح جامع گردشگری مجتمع پتاس خور و بیابانک در شرق استان را توجیه‌پذیر و خوب ارزیابی کرد و افزود: این طرح در ۵۵ هکتار و در اراضی ملی و ملکی شرکت پتاس و در ۵ زون ایجاد می‌شود که شامل احداث آبشار نمکی و سوئیت خواهد بود. استاندار اصفهان در پایان با تصویب طرح مجتمع گردشگری تجاری و فرهنگی ارغوان آران و بیدگل در شمال استان، گفت: این طرح در ۵ هکتار و با ۳۰ هزار مترمربع ساختمان اصلی و ۶ هزار مترمربع هتل و سفره‌خانه و حجم سرمایه‌گذاری ۳۰ میلیارد تومان احداث خواهد شد.

رونق گردشگری در سطح استان

با ساخت مجتمع‌های گردشگری در چهارگوشه استان اصفهان، قطعاً تحول عظیمی در صنعت گردشگری اصفهان رخ خواهد داد و می‌توانیم به اقناع گردشگران و تأمین نیازهای آن‌ها در تراز قابل قبولی امیدوار باشیم. در این حالت بارونق اقتصادی در چهارگوشه استان مواجه خواهیم شد که می‌تواند بسیاری از آمارهای بیکاری و از بین رفت مشاغل، مهاجرت به شهرها، افزایش حاشیه‌نشینی براثر مهاجرت بی‌رویه، کسب درآمد پایدار و غیره را پایین و بالا کند.

توسعه گردشگری طبیعت

مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان در نشست کارگروه میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان ضمن تشکر از استاندار برای حمایت از توسعه گردشگری طبیعت در استان اصفهان تصریح کرد: توسعه گردشگری طبیعی به حفاظت از طبیعت منجر خواهد شد. فریدون اله یاری افزود: در این نشست چهار طرح تأسیس مجتمع گردشگری در چهار سمت شمال، جنوب، شرق و غرب استان شامل: مجتمع گردشگری شهرستان آران و بیدگل در شمال استان، مجتمع گردشگری پتاس در شهرستان خور و بیابانک در شرق استان، مجتمع گردشگری پادنا در شهرستان سمیرم در جنوب استان و کلیات طرح مجتمع گردشگری خوانسار در غرب استان که همگی توسط بخش خصوصی سرمایه گذرای می‌شود موردبررسی قرارگرفته و سپس مورد تصویب اعضاء کارگروه قرار گرفت.

گسترش گردشگری در تمام استان

وی تصریح کرد: با توجه به اعمال سیاست توسعه گردشگری متوازن در پهنه استان، امروز می‌توانیم به‌جرئت عنوان نماییم که در نیمه اول سال 1396 موفق شده‌ایم تا گردشگری را با حمایت تمامی نهادها و ارگانهای ذی‌ربط در تمامی نقاط استان اصفهان گسترش دهیم و این در حالی است که فعالان گردشگری در بخش خصوصی از اشتیاق زیادی برای سرمایه‌گذاری در این حوزه برخوردار هستند.

ساخت مراکز اقامتی و مجموعه‌های تفریحی

مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان با اشاره به اینکه طرح‌های مجتمع گردشگری بیشتر شامل احداث مراکز اقامتی و مجموعه‌های تفریحی گردشگری است ادامه داد: ظرفیت پذیرش این مجموعه‌ها و مراکز را سالانه بیش از 15 هزار گردشگر برآورد شده و تأسیسات ایجادشده می‌تواند میزان ماندگاری گردشگران را افزایش دهد.

برند گردشگری

به گزارش ایرنا وی درباره برند گردشگری اصفهان گفت: در جلسه‌ای که با حضور استاندار اصفهان برگزار می‌شود، هماهنگی‌ها و برنامه‌ریزی‌های نهایی برای تعیین برند گردشگری اصفهان صورت خواهد گرفت و برای رونمایی آن نیز زمانی تعیین می‌شود.

موقعیت ویژه اصفهان

استان اصفهان با بیش از 22 هزار بنا و اثر تاریخی که یک هزار و 850 مورد آن به ثبت ملی و چهار اثر آن به نام‌های میدان نقش‌جهان، کاخ چهل‌ستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع به ثبت جهانی رسیده، کانون توجه گردشگران داخلی و خارجی است. اصفهان همچنین با برخورداری از جاذبه‌های طبیعی سرسبز و کویری در غرب و شرق استان، گردشگران داخلی و خارجی را به خود جلب می‌کند. بر اساس اعلام اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان، هم‌اینک بیش از 18 هزار هنرمند در بیش از 196 رشته صنایع‌دستی در این استان فعالیت می‌کنند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار