به گزارش ایمنا، تغذیه دیابتی ها باتوجه به میزان فند خونی که دارند در وعده های مختلف غذایی تنظیم می شود و در این میان مواد غذایی مفید و مضر برای دیابتی های تعیین می شوند. مبتلایان به دیابت باید مصرف مواد نشاسته ای با روغن زیاد مانند سیب زمینی سرخ شده را به حداقل برسانند و  در میان وعده از منابع کربوهیدرات کم چرب مثل نان برشته، نان سوخاری و بیسکویت های ساده و سبوس دار استفاده کنند.
در اینجا شما را با توصیه های کلی غذائی برای بیماران دیابتی آشنا می کنیم:
_ اگر شما دارای اضافه وزن هستید می توانید با رساندن وزن به حد مطلوب به کنترل قند و چربی و فشار خون کمک کنید.
با داشتن یک برنامه غذائی منظم و متنوع می توانید مواد مورد نیاز بدن را تأمین کنید.
_ توجه داشته باشید که مصرف موادی مانند قند و شکر و پولکی و عسل و مربا و نوشابه و نبات به علت داشتن قندهای زود جذب، محدود می گردد.
_ در صورت کنترل شدن وزن و قند خون از مواد بالا با نظر کارشناس تغذیه به مقدار مشخص می توانید استفاده کنید.
_ افزایش دفعات مصرف غذا از 3 وعده یه 6- 5 وعده باعث جلوگیری از افزایش ناگهانی قند خون می شود.
_ می توانید با رعایت رژیم غذائی و انجام ورزش، مصرف داروهای کاهش دهنده، قند خون را کاهش دهید.
_ میوه جات را به صورت خام و با پوست و با رعایت تنوع مصرف کنید و از مصرف آب میوه و کمپوت خودداری کنید.
_ نان مصرفی خود را ترجیحا از نا ن های سبوس دار و نان جو به جای نان سفید و باگت و سوخاری مصرف کنید.
_ برای حفظ مواد غذائی و کاهش وزن و چربی خون، غذاها را به صورت آب پز یا بخار پز یا کبابی مصرف کنید و از سرخ کردن غذاها بپرهیزید.
_ از مصرف غذاهای چرب مانند بریان و غذاهای پر چربی  و غذاهای شور بپرهیزید.
_ مقدار روغن توصیه شده در رژیم را از روغن مایع استفاده کنید.
_ برای افراد بالغ دیابتی مصرف روزانه 2 لیوان شیر یا ماست ضرورت دارد.
_ استفاده از حبوبات  عدس، لوبیا، ماش و نخود به جای مقداری از نان یا برنج بسیار مفید است.
_ در صورت بالا نبودن چربی خون می توانید در هفته3 عدد تخم مرغ مصرف کنید.
_ مصرف سبزی جات مانند سبزی خوردن، سالاد، خیار، کاهو، کدو، لوبیا سبز و غیره به صورت خام و متنوع همراه غذا برای کنترل قند و چربی خون بسیار مفید است.
_ سعی کنید در کنار رعایت رژیم غذائی روزانه مقداری پیاده روی انجام دهید .
_ افرادی که انسولین تزریق می کنند برای جلوگیری از نوسانات قند خون (افت یا کاهش قند خون) باید به تعداد و زمان مصرف غذا توجه زیادی داشته باشند.
_ در بین گوشت ها گوشت سفید مرغ و ماهی دارای چربی بهتر و کلسترول کمتری است.
_ از مصرف چای هنگام غذا بپرهیزید و بین مصرف این دو حداقل یک ساعت فاصله بگذارید.
_ افرادی که دارای اضافه وزن هستند برای مصرف کمتر ، غذا را به آهستگی میل کنند و همراه غذا مقداری آب بنوشند.