چشم انداز جمهوری اسلامي ايران در افق 1404 هجری شمسي

چشم انداز جمهوري اسلامي ايران در افق ۱۴۰۴ هجري شمسي

چشم انداز جمهوري اسلامي ايران در افق ۱۴۰۴ هجري شمسي

با اتكال به قدرت لايزال الهي و در پرتو ايمان و عزم ملي و كوشش برنامه ‌ريزي شده و مدبرانۀ جمعي و در مسير تحقق آرمان ‌ها و اصول قانون اساسي، در چشم‌ انداز بيست ساله:
ايران كشوري است توسعه ‌يافته با جايگاه اول اقتصادي، علمي و فناوري در سطح منطقه، با هويت اسلامي و انقلابي، الهام ‌بخش در جهان اسلام و با تعامل سازنده و مؤثر در روابط بين ‌الملل.
جامعۀ ايراني در افق اين چشم انداز چنين ويژگي هائي خواهد داشت:
توسعه يافته، متناسب با مقتضيات فرهنگي، جغرافيايي و تاريخي خود و متكي بر اصول اخلاقي و ارزشهاي اسلامي، ملي و انقلابي، با تأكيد بر:
مردم سالاري ديني، عدالت اجتماعي، آزادي هاي مشروع، حفظ كرامت و حقوق انسان ‌ها و بهره ‌مند از امنيت اجتماعي و قضائي.
برخوردار از دانش پيشرفته، توانا در توليد علم و فناوري، متكي بر سهم برتر منابع انساني و سرمايه اجتماعي در توليد ملي.
امن، مستقل، مقتدر با سامان دفاعي مبتني بر بازدارندگي همه جانبه و پيوستگي مردم و حكومت.
برخوردار از سلامت، رفاه و امنيت غذائي، تأمين اجتماعي، فرصتهاي برابر، توزيع مناسب درآمد، نهاد مستحكم خانواده، بدور از فقر، فساد، تبعيض و بهره ‌مند از محيط زيست مطلوب.
فعال، مسئوليت پذير، ايثارگر، مؤمن، رضايت‌ مند، برخوردار از وجدان كاري، انضباط، روحيۀ تعاون و سازگاري اجتماعي، متعهد به انقلاب و نظام اسلامي و شكوفايي ايران و مفتخر به ايراني بودن.
دست يافته به جايگاه اول اقتصادي، علمي و فناوري در سطح منطقۀ آسياي جنوب غربي (شامل آسياي ميانه، قفقاز، خاور ميانه و كشورهاي همسايه) با تأكيد بر جنبش نرم افزاري و توليد علم، رشد پرشتاب و مستمر اقتصادي، ارتقاء نسبي سطح درآمد سرانه و رسيدن به اشتغال كامل.
الهام بخش، فعال و مؤثر در جهان اسلام با تحكيم الگوي مردم سالاري ديني، توسعۀ كارآمد، جامعه اخلاقي، نوانديشي و پويايي فكري و اجتماعي، تأثيرگذار بر همگرايي اسلامي و منطقه‌اي بر اساس تعاليم اسلامي و انديشه‌هاي امام خميني‌(ره).
داراي تعامل سازنده و مؤثر با جهان بر اساس اصول عزت، حكمت و مصلحت.
ملاحظه: در تهيه، تدوين و تصويب برنامه ‌هاي توسعه و بودجه‌ هاي ساليانه، اين نكته مورد توجه قرار گيرد كه: شاخصهاي كمي كلان آنها از قبيل: نرخ سرمايه ‌گذاري، درآمد سرانه، توليد ناخالص ملي، نرخ اشتغال و تورم، كاهش فاصله درآمد ميان دهك ‌هاي بالا و پايين جامعه، رشد فرهنگ و آموزش و پژوهش و تواناييهاي دفاعي و امنيتي، بايد متناسب با سياست ‌هاي توسعه و اهداف و الزامات چشم‌ انداز تنظيم و تعيين گردد و اين سياستها و هدفها به صورت كامل مراعات شود.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار