خط‌های قرمز؛ چراغ‌های سبز

سرانجام دکتر روحانی 17 وزیر کابینه 18وزیره خود را به مجلس معرفی کرد تا بهارستانی ها وارد فاز یک هفته ای خود برای بررسی و تحقیق و لابی شوند. روحانی البته دیروز و در حالی که نخستین واکنش ها به ترکیب وزرای معرفی شده در محافل سیاسی در حال بروز بود، سه زن را به سه مسئولیت در دولت منصوب کرد؛ اقدامی که احتمالا بر فضای روانی مباحث مربوط به کابینه تاثیر خواهد داشت. اینک باید دید کابینه‌ای که در برابر خود واکنش‌های بسیار متفاوت – از نشان چراغ سبز تا اعلام خط قرمز – را شاهد خواهد بود، آیا به تمامی از گردنه بهارستان عبور خواهد کرد؟

سرانجام دکتر روحانی 17 وزیر کابینه 18وزیره خود را به مجلس معرفی کرد تا بهارستانی ها وارد فاز یک هفته ای خود برای بررسی و تحقیق و لابی شوند. روحانی البته دیروز و در حالی که نخستین واکنش ها به ترکیب وزرای معرفی شده در محافل سیاسی در حال بروز بود، سه زن را به سه مسئولیت در دولت منصوب کرد؛ اقدامی که احتمالا بر فضای روانی مباحث مربوط به کابینه تاثیر خواهد داشت. اینک باید دید کابینه‌ای که در برابر خود واکنش‌های بسیار متفاوت - از نشان چراغ سبز تا اعلام خط قرمز - را شاهد خواهد بود، آیا به تمامی از گردنه بهارستان عبور خواهد کرد؟

نخستین واکنش‌ها به وزرای معرفی شده روحانی به مجلس، ترکیبی از مثبت و منفی‌ها بوده است. برخی حامیان عمدتا اصلاح طلب، ترکیب کابینه را کاملا ناامیدکننده دانسته و زبان به گلایه گشودند.صادق زیباکلام، استاد علوم سیاسی در نامه ای به رئیس جمهور نوشت: «فهرستی كه معرفی كرديد، فاصله فراوانی با انتظاراتی دارد كه در جريان انتخابات به وجود آمدند... سطح كابينه شما اگر از اين نيز پايين‌تر می‌رفت باز ما در ميدان می‌بوديم... كبودی زير چشم‌مان را پنهان می‌كنيم و مانند «سوزان هيوارد» به آن 24 ميليون می‌گويم اشكالی ندارد كه او يک‌زن، كرد و اهل سنت را وارد كابينه‌اش نكرد. او منظوری نداشت...»اما در میان طیف سیاسی اصلاح طلب، واکنش های همراه با احتیاط و نیز مثبت قابل توجهی وجود داشت. از مهم ترین واکنش های مثبت به لیست کابینه را می توان به سخنان معاون اول اصلاح طلب روحانی مربوط دانست. اسحاق جهانگیری که شایع بود در بستن لیست کابینه دوازدهم نقش چندانی ندارد و میدان را به محمود واعظی واگذاشته و انتقاداتی به این روند ابراز کرده است، بر خلاف این اخبار، کابینه دوازدهم را کارآمد و تلفیقی از مدیران با تجربه و افراد جوان با انرژی توصیف کرد و درباره ترکیب آن پالس مثبت فرستاد.در میان حامیان اعتدالی روحانی هم اختلاف نظرها قابل توجه است. در حالی که اعضای حزب اعتدال و توسعه از لیست پیشنهادی کاملا حمایت می‌کنند، برخی دیگر از حامیان روحانی به برخی وزرای پیشنهادی انتقاداتی وارد می دانند. روزنامه جمهوری اسلامی با اشاره به معرفی رحمانی فضلی به مجلس نوشت: «در میان ابقاشدگان، افرادی وجود دارند که به خاطر عملکرد ضعیفشان شایستگی ادامه کار در دولت را ندارند. روشن‌ترین مورد، وزیر کشور است که به‌خاطر ضعف زیادی که در انتخاب تعدادی از استانداران، فرمانداران و بخشداران از خود نشان داد و ایرادهای متعددی که در عملکرد انتخاباتی و مدیریت وزارتخانه متبوع داشت، بسیاری از فعالان سیاسی و صاحب‌نظران بی‌طرف و مستقل خواستار کنار گذاشتن وی بودند.» در همین حال، رئیس جمهور پس از معرفی وزرا، تلاش کرد با انتصاب جهانگیری به سمت معاون اولی و انتصاب سه زن در سمت های معاونت و دستیاری،نشان دهد بخشی از مطالبات از او در جریان رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری را که به کارگیری زنان و جوانان در سطوح بالای مدیریتی از جمله وزارتخانه ها بود، تا جایی که برایش مقدور بوده محقق کرده است. بر همین اساس بود که او روز گذشته معصومه ابتکار و شهیندخت مولاوردی را که از دولت قبل به دولت یازدهم راه یافته اند، به ترتیب به سمت معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده و دستیار رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی منصوب کرد و یک گزینه جدید به نام لعیا جنیدی را در جایگاه معاونت حقوقی رئیس جمهور قرار داد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار