بازاراشرافی گوشت در اصفهان

گوشت قرمز کالایی که قیمت آن همواره زیر ذره‌بین اقشار مختلف جامعه قرار دارد، این کالای اساسی امروز فقط به‌عنوان یک محصول پروتئینی شناخته نمی‌شود بلکه در میان عوام، ملاکی برای تعیین نرخ تورم و فاصله طبقاتی در جامعه به‌حساب می‌آید.

احمدرضا منزه- اصفهان امروز : گوشت قرمز کالایی که قیمت آن همواره زیر ذره‌بین اقشار مختلف جامعه قرار دارد، این کالای اساسی امروز فقط به‌عنوان یک محصول پروتئینی شناخته نمی‌شود بلکه در میان عوام، ملاکی برای تعیین نرخ تورم و فاصله طبقاتی در جامعه به‌حساب می‌آید. اما با این تفاسیر، این روزها دوباره خبرهایی از افزایش قیمت در بازار گوشت مخابره می‌شود که می‌تواند نگرانی مردم در خصوص این کالای مهم و البته گران را بیش‌ازپیش کند. البته مسئولان همواره تلاش خود را انجام داده‌اند تا از ایجاد حباب و افزایش قیمت و تخلف در این بازار جلوگیری کنند و در این برهه نیز اقداماتی همچون واردات گوشت از کشورهای مختلف در حال انجام است اما باید دید آیا با این اقدامات می‌توان بازار را به خوبی کنترل کرد؟
واردات گوشت مشکلی از بازار حل نمی‌کند
در همین ارتباط، عبدالرضا آقاجانی کردآبادی نایب‌رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت قرمز اصفهان در خصوص افزایش قیمت گوشت قرمز اظهار داشت: کمبود گوشت قرمز در بازار یکی از مشکلات اصلی به‌حساب می‌آید. وی افزود: وقتی عرضه کم باشد تقاضا بالا می‌رود و زمانی که قصاب گوشت با قیمت بالاتر از دامداری می‌خرد قیمت فروش را هم افزایش می‌دهد. نایب‌رئیس اتحادیه گوشت قرمز اصفهان با اشاره به مشکلاتی که در زمینه کنترل بازار گوشت قرمز وجود دارد، گفت: در عرضه گوشت قرمز با مشکل مواجه نیستیم ولی کمبود گوشت در بازار یکی از مشکلات اصلی این حوزه به‌حساب می‌آید. وی ادامه داد: در حال حاضر از ارمنستان گوشت وارد می‌شود اما این گوشت به‌صورت مداوم وارد نمی‌شود ازاین‌رو می‌توان گفت این گوشت واردشده تأثیری بر روی کمبود در بازار نداشته است. آقاجانی در پاسخ به این سؤال که کمبود گوشت قرمز تا چه زمانی ادامه دارد؟ تصریح کرد: مشخص نیست، باید از طریقی گوشت قرمز را به بازار تزریق کنند، تمام‌کارهای این حوزه بر عهده اشخاص قرار گرفته است اما چون اشخاص سرمایه کافی ندارند مشکلاتی از این قبیل به وجود می‌آید. وی بیان کرد: مسلماً اگر اجازه داده شود از استان‌های دیگر همچون سیستان و بلوچستان دام سنگین و یا از کردستان و تبریز دام سبک وارد ‌شود اوضاع بهتر می‌شود. نایب‌رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت قرمز اصفهان خاطرنشان کرد: بر اساس شنیده‌های ما، گوشت قرمز خریداری و از طریق کردستان به عراق و کشورهای همجوار فروخته می‌شود که این موضوع بر روی قیمت گوشت و کمبود آن تأثیر گذاشته است. وی با بیان اینکه اگر از این‌چنین مشکلات جلوگیری شود دیگر با کمبود گوشت قرمز و افزایش قیمت مواجه نخواهیم بود، اضافه کرد: اگر بخواهیم قیمت دام از این‌که هست گران‌تر نشود باید جلوی صادرات را بگیریم. آقاجانی با بیان اینکه وقتی کمبود گوشت قرمز داریم باید واردات داشته باشیم، تصریح کرد: ازاین‌رو باید گفت زمانی که تقاضا بیش از عرضه است تعادلی بر روی قیمت گوشت قرمز نیست و روزبه‌روز قیمت‌ها در نوسان است. وی در پاسخ به این سؤال که آیا برای مصرف گوشت قرمز منجمد شده در بین خریداران باید فرهنگ‌سازی صورت بگیرد؟ اظهار داشت: برخی از مردم گوشت قرمز منجمد شده را از فروشگاه‌ها می‌خرند اما باید گفت این نوع گوشت کیفیت کافی ندارد و نظارتی بر روی بسته‌بندی آن‌ها نمی‌شود لذا دامپزشکی و بهداشت باید بر روی شرکت‌های بسته‌بندی نظارت بیشتری داشته باشند.
فرهنگ غذایی اصفهانی‌ها مانعی بر سر راه کنترل بازار گوشت
رسول جهانگیری رئیس اتاق اصناف اصفهان نیز در ارتباط با افزایش قیمت گوشت قرمز و مرغ اظهار کرد: افزایش قیمتی که در چند ماه اخیر برای محصولاتی همچون مرغ و گوشت قرمز دیده‌شده، تحت تأثیر عواملی همچون تغییرات محیطی، بیماری و مسائل آب و هوایی بوده است. وی افزود: افزایش دمای هوا بیماری تب کنگو در گوشت قرمز را موجب شد که تأثیر خود را بر بازار این محصول منعکس کرد. رئیس اتاق اصناف استان اصفهان خاطرنشان کرد: در این شرایط به‌منظور تنظیم بازار و ممانعت از افزایش قیمت این محصول، اقدام به واردات گوشت قرمز از کشورهای شمالی شد و گوشت گرم باکیفیت به بازار عرضه شد. جهانگیری تصریح کرد: همین اقدام در زمان افزایش قیمت مرغ نیز صورت گرفت و مرغ منجمد درجه‌یک صادراتی تولید داخل، به‌منظور رفع نیاز بازار داخل تزریق شد. وی تأکید کرد: علی‌رغم انتظاری که می‌‌رفت، عرضه این محصولات به بازار نیز به روند قیمتی گوشت قرمز و مرغ کمک شایانی نکرد و تقاضای مؤثر برای این اقلام آن‌طور که انتظار می‌رفت، شکل نگرفت. رئیس اتاق اصناف استان اصفهان، فرهنگ غذایی مردم شهر را مهم‌ترین عامل تأثیرناپذیری بازار از ورود محصولات تنظیم بازار دانست و بیان کرد: مردم اصفهان به استفاده از مواد غذایی تازه عادت کرده‌اند و همین موضوع باعث می‌‌شود در شرایطی که نوسانات قیمت به جود می‌آید و قیمت افزایش می‌یابد، عملاً ورود این محصولات بر بازار تأثیری نداشته باشد. جهانگیری با تأکید بر کیفیت محصولات عرضه‌شده به‌منظور تنظیم بازار مرغ و گوشت گفت: محصول گوشت وارداتی از کیفیت بالایی برخوردار بوده و درجه‌یک هستند و لازم است متولیان فرهنگی به‌منظور اطمینان و آگاهی بیشتر مردم فرهنگ‌سازی مناسب را انجام دهند. وی اضافه کرد: اگر فرهنگ مصرف مردم در این زمینه تصحیح شود، در مواقعی که به دلیل تغییرات آب و هوایی، مسائل محیطی و بیماری عرضه محصولات با مشکل روبرو می‌‌شود، تزریق مرغ و گوشت وارداتی می‌تواند به کنترل بازار منجر شود. رئیس اتاق اصناف استان اصفهان اذعان داشت: سبد کالایی اقشار کم‌درآمد در شرایطی که قیمت محصولات افزایش می‌‌یابد تحت تأثیر قرار می‌‌گیرد، درصورتی‌که خانوارها از کیفیت محصولاتی که با هدف کنترل بازار عرضه می‌‌شود اطمینان داشته باشند، این اقدام می‌‌تواند به سبد کالایی اقشار کم‌درآمد کمک کند. جهانگیری یادآور شد: علاوه بر کیفیت بالایی که گوشت وارداتی و مرغ منجمد دارد، به لحاظ قیمتی نیز تفاوت قابل‌توجهی وجود دارد که می‌‌تواند به تقویت بخش تقاضا منجر شود. وی در پایان ابراز کرد: مردم از کیفیت محصولات ارائه‌شده اطمینان داشته باشند و برای تهیه این محصولات نیز به فروشگاه‌‌های معتبر و دارای مجوز عرضه گوشت گرم وارداتی و مرغ منجمد تنظیم بازار، مراجعه کنند.
گوشت وارداتی 32 هزارتومانی برای کنترل بازار
علی‌اکبر نجفی، مدیرکل شرکت پشتیبانی امور دام استان اصفهان نیز در ارتباط با بازار گوشت قرمز و مرغ اظهار کرد: در راستای سیاست‌های تنظیم بازار گوشت قرمز و مرغ، شرکت پشتیبانی امور دام در جهت رفاه حال عموم مردم اقدام به برنامه‌ریزی و هماهنگی جهت واردات این دو محصول پروتئینی نموده و هیچ محدودیتی جهت عرضه در سطح کشور و استان وجود ندارد. وی ادامه داد: وظایف سه‌گانه این شرکت، حمایت از تولید داخلی، تنظیم بازار مواد پروتئینی و نهاده‌های دامی و حفظ ذخایر استراتژیک کشور در پنج محصول گوشت قرمز، مرغ، ذرت، سویا و جو است. مدیرکل پشتیبانی امور دام استان اصفهان تصریح کرد: به همین منظور با التهاب قیمت گوشت قرمز در طی روزهای اخیر با همکاری بخش خصوصی و تعامل با کمیته تنظیم بازار استان، واردات گوشت قرمز از آسیای میانه (ارمنستان و گرجستان) به استان اصفهان انجام‌شده است، از طرفی صادرات دام زنده به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس متوقف‌شده است. وی افزود: گوشت قرمز وارداتی که معمولاً از کشورهایی مانند استرالیا، روسیه و بخشی از آسیای میانه به ایران فرستاده می‌شود همگی زیر نظر شرکت پشتیبانی امور دام و با نظارت ستاد تنظیم بازار عرضه می‌شود. آقای مهندس نجفی تاکید کرد: گوشت وارداتی کاملاً قابل‌ردیابی بوده و می‌توان تا شبکه‌های مویرگی و کوچک‌ترین فروشگاه‌ها آن را دنبال کرد، سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تولیدکنندگان و همچنین سازمان تعزیرات حکومتی نیز بر این موضوع نظارت دارند. گوشت وارداتی فقط به‌منظور تنظیم بازار داخلی بوده و از این چرخه نبایستی خارج شود. وی با اعلام اینکه روزانه بین 80 تا 100 تن گوشت قرمز گوسفندی لاشه‌ای وارد کشور می‌شود، گفت: این گوشت‌ها با قیمت 32 هزار تومان برای مصرف‌کننده در استان اصفهان عرضه می‌شوند. مدیرکل پشتیبانی امور دام استان اصفهان در پایان تصریح کرد: از اواسط تیرماه تاکنون بیش از پنج هزار لاشه در فروشگاه‌های کوثر، شرکت‌های تعاونی مصرف و اتحادیه صنف گوشت قرمز توزیع و به دست مردم رسیده است. با این تفاسیر به نظر می‌رسد با وارداتی که در حال انجام است می‌توان شاهد کاهش قیمت گوشت قرمز بود، البته این امر مستلزم مدیرت است تا با نزدیک شدن به عید قربان و بازگشت حجاج دوباره شاهد ایجاد موج جدید گرانی در بازار گوشت قرمز نباشیم. البته میزان واردات گوشت به کشور نسبت به میزان تولید بسیار اندک است و این نشان می‌دهد درصورتی‌که توجه بیشتری به افزایش بهره‌وری و اعطای تسهیلات مناسب به تولیدکنندگان شود و نگاه ویژه‌تری به تولید داخل شکل گیرد شاهد ایجاد ثبات پایدار در بازار گوشت قرمز خواهیم بود.
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار