کلیات طرح مقابله با اقدامات آمریکا تصویب شد

معاون وزیر امور خارجه گفت: طرح مقابله با اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا در منطقه بخشی از اقداماتی است که هیات نظارت بر برجام برای مقابله با طرح اخیر کنگره آمریکا پیش بینی کرده است.

معاون وزیر امور خارجه گفت: طرح مقابله با اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا در منطقه بخشی از اقداماتی است که هیات نظارت بر برجام برای مقابله با طرح اخیر کنگره آمریکا پیش بینی کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، در ادامه جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی بررسی کلیات طرح مقابله با اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا در منطقه در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت.

سیدحسین نقوی حسینی به عنوان سخنگوی کمیسیون امنیت ملی در دفاع از این طرح صحبت کرد.

وی ضمن گرامیداشت شهادت شهید مدافع حریم محسن حججی گفت: طرح مقابله با اقدامات تروریستی آمریکا در منطقه در پی اقدامات مداخله جویانه آمریکا در منطقه و دشمنی های آن علیه جمهوری اسلامی تهیه و تدوین شد و کمیسیون امنیت در چهار جلسه فوق العاده این طرح را مورد بررسی قرار داد.

وی با تاکید بر اینکه پیشنهادی در این طرح آورده نشده که با برجام مغایرت داشته باشد، گفت: ایران هرگز زیر بار هزینه توقف برجام نخواهد رفت.

در ادامه صباغیان نماینده فارس و مهریز در مخالفت با این طرح معتقد بود که باید این طرح با شدت بیشتری نوشته می شد تا مقابله شایسته تری با اقدامات آمریکا علیه ملت ایران صورت می گرفت.

مجتبی ذوالنور رئیس کمیته هسته ای مجلس نیز در موافقت با این طرح گفت: آنچه کاملا مبرهن و آشکار است این است که طرف مقابل به وظایف و تعهدات خود عمل نکرده است، آنها برجام را نقض کرده اند و طبق قانون مقابله به مثل، ما هم باید برجام را نقض کنیم، اما جمهوری اسلامی قصد ندارد ناقض برجام باشد تا بدین وسیله در جامعه بین المللی روسیاهی بر ذغال بماند.

نماینده مردم قم اظهار داشت: حداقل کاری که می توان انجام داد تصویب طرح مقابله با اقدامات تروریستی و خصمانه آمریکاست. اگر چه این طرح ممکن است نظر شما نمایندگان را که بغض آمریکا را در سینه دارید تامین نکند، اما در مقابل اقدامات آمریکا که توان دفاعی ما را نشانه رفته است، این طرح بر لزوم تقویت نیروهای مسلح تاکید می کند.

در ادامه حسینعلی حاجی دلیگانی در مخالفت با این طرح اظهار داشت: تناسبی بین آنچه آمریکایی ها انجام داده اند و آنچه در این طرح برای مقابله پیش بینی شده است، وجود ندارد.

حشمت الله فلاحت پیشه عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در موافقت با این طرح گفت: طبق این طرح جمهوری اسلامی مقابله با آمریکا را در دستور کار خود قرار می دهد نه مقابله با برجام و سایر اجزای برجام را.

وی تصریح کرد: آمریکایی ها می خواهند میدان مینی برای ما ایجاد کنند که برجام توسط جمهوری اسلامی لغو شود. ترامپ تیمی را مشخص کرده تا اعلام کنند ایران پایبند به برجام نیست و تحریم های قبلی را باز گردانند، اما دست این تیم بسته است و آمریکا نمی تواند تحریم هایی که با برجام لغو شده را باز گرداند.

در ادامه سیدعباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه اعلام کرد که دولت و وزارت خارجه با طرح مجلس برای مقابله با اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا در منطقه موافق هستند.

وی ادامه داد: به اعتقاد ما این طرح پاسخ بسیار متناسب و در عین حال هوشمندانه و خردمندانه به دشمنی ها و خباثت آمریکا و خصومت های این کشور علیه جمهوری اسلامی ایران است.

عراقچی تاکید کرد: جهت گیریهای این طرح به صورت دقیق فقط در مورد دشمنی های آمریکاست که از نقاط مثبت این طرح است.

وی گفت: این طرح در حقیقت بخشی از اقداماتی است که هیات نظارت بر برجام برای مقابله با اقدامات اخیر کنگره آمریکا پیش بینی کرده است. به اعتقاد ما این طرح از قانونی که اخیرا کنگره آمریکا تصویب کرد، بسیار قوی تر است. نه فقط در جنبه تحریم ها علیه دولت آمریکا و اتباع آمریکا، بلکه در جنبه های حمایتی و پشتیبانی از نیروهای مسلح کشور و وزارتخانه هایی که درگیر در این مسئله هستند نیز قوی است.

عراقچی ادامه داد: به اعتقاد ما این طرح بسیار قوی تر است و به لحاظ مقابله به مثل با اقدامات آمریکا به مراتب جلوتر از کنگره آمریکا رفته است.

وی اظهار داشت: این طرح بسیار هوشمندانه مراقبت کرده که برجام را نقض نکند و از این جهت اجازه بهانه جویی به طرف های مقابل ما را نمی دهد.

عراقچی تاکید کرد: توانمندی های جمهوری اسلامی برای مقابله با خصومت های آمریکا طیف وسیعی از ابزارها را در برمی گیرد، این طور نیست که ابزارهای مقابله ما با آنها فقط در چارچوب برجام باشد. جمهوری اسلامی از توانمندی ها و امکانات بالقوه و بالفعل برای مقابله با اقدامات خصمانه آمریکا برخوردار است.

معاون وزیر امور خارجه گفت: قانون الزام دولت به اقدام متقابل و متناسب در صورت نقض برجام که مجلس در زمان تایید برجام به تصویب رساند نیز وجود دارد و لغو نشده است، لذا در صورتی که نقض آشکار برجام صورت گیرد، آن قانون ما را ملزم می کند که بلافاصله به سمت احیای مجدد برنامه های هسته ای خودمان طبق زمانبندی های قانونی پیش برویم.

وی گفت: دولت و وزارت خارجه پشتیبان این طرح هستند و از آن حمایت می کنند.

در ادامه نقوی حسینی مجددا به عنوان سخنگوی کمیسیون امنیت ملی پشت تریبون قرار گرفت و گفت: مخالفت همکاران من با این طرح در واقع موافقت مضاعف بود. برای تصویب این طرح نظرات همه دستگاه های کشوری و لشگری گرفته شده است، این نشان دهنده اجماع همه جریانات، گروه ها و ملت ایران برای تصویب این طرح است.

وی اظهار داشت: این طرح دقیقا متناظر با طرح مصوب کنگره آمریکا تهیه شده، اگر آمریکایی ها بخواهند غلط بیشتر از این بکنند، آن وقت جمهوری اسلامی اقداماتی را پیش بینی خواهد کرد که آمریکایی ها پشیمان خواهند شد.

در پایان نمایندگان با ۲۴۰ رای موافق و بدون مخالفت و با یک رای ممتنع از مجموع ۲۴۷ نماینده حاضر در مجلس این طرح را به تصویب رساندند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار