چه غذاهایی فیبر دارند؟

دکتر حسین حاجیان فر، دکتری تخصصی پژوهشی تغذیه و دبیر انجمن تغذیه اصفهان درباره یکی از اختلالات مهم که به مادر بیماری‌ها معروف است، توصیه‌ها و توضیحات لازم را بدین ترتیب می‌دهد: یبوست حالتی است که مدفوع‌، سفت و تخلیه آن کم یا با اشکال انجام می‌شود... .

اصفهان زیبا: دکتر حسین حاجیان فر، دکتری تخصصی پژوهشی تغذیه و دبیر انجمن تغذیه اصفهان درباره یکی از اختلالات مهم که به مادر بیماری‌ها معروف است، توصیه‌ها و توضیحات لازم را بدین ترتیب می‌دهد: یبوست حالتی است که مدفوع‌، سفت و تخلیه آن کم یا با اشکال انجام می‌شود. کمبود فیبر و مایعات در رژیم غذایی، کمبود فعالیت جسمانی و استفاده بی‌رویه از دارو‌‌های ملین، از جمله دلایل یبوست در افراد سالم هستند که فراهم کردن فیبر غذایی به مقدار حداقلg/day 25 و افزایش مایعات دریافتی و تشویق بیمار به شروع نوعی ورزش مانند پیاده‌روی و تداوم در آن حائز اهمیت است.

علل و راه‌های پیشگیری از یبوست
فشار عصبی می‌تواند یبوست را ایجاد و تشدید کند همچنین آرامش و استراحت کافی برای شخص مبتلا به یبوست ضروری است‌. در مواقعی که یبوست با افزایش مصرف فیبر در رژیم غذایی معالجه نشود باید درباره بیماری دیگری مانند وجود تومور با پزشک مشورت کرد.مصرف آب فراوان همچنین مصرف میوه و سبزیجات به خاطر داشتن فیبر و افزایش فعالیت بدنی در پیشگیری از ابتلا به یبوست موثر است.میوه و سبزی بیشتر مصرف کنید‌، مایعات بیشتری میل کرده و روزانه حدود 6-8 لیوان خصوصا یک لیوان آب سرد قبل از صبحانه در بهبود آن موثر است‌، استراحت و خواب کافی داشته باشید‌، نان‌های سبوس‌دار و دانه غلات کامل مصرف کنید و فعالیت بدنی خود را هم افزایش دهید.

درمان
برخی دارو‌ها در درمان این بیماری نقش دارند. از جمله: پسیلیوم که نوعی فیبر است و باید همراه با مقدار زیادی آب مصرف شود و لاکتولوز که باعث افزایش تخلیه مدفوع می‌شود.بعضی از دارو‌ها مانند آنتی اسید‌های حاوی آهن، آلومینیوم یا کلسیم‌، مخدر‌ها، مهارکننده‌های منوآمین اکسیداز‌، برخی داروهای ضد افسردگی، فنوباربیتال، ترکیبات آهن و فوروزماید ایجاد یبوست می‌کند‌.استفاده از ملین‌ها برای بهبود یبوست توصیه نمی‌شود و چنانچه از این موارد استفاده می‌کنیم بهتر است آن را قطع و از منابع فیبر طبیعی خصوصا فیبر‌های نا‌محلول که باعث افزایش حجم شده و سرعت دفع را بالا می‌برد، استفاده کنیم.منابع فیبرهای نا محلول شامل: غلات کامل و حبوبات است که استفاده از آنها در کنترل چربی خون هم موثر است.افزایش مصرف فیبر غذایی از جمله‌ مصرف غلات کامل مانند نان‌های سبوس‌دار، حبوبات‌، سبزی‌ها و میوه‌ها به خصوص آنهایی که می‌توان با پوست و دانه مصرف کرد و ســبــوس گنــدم در درمان موثر است. همچنین افزایش مصرف مایعات سبب بهبود می‌شود. بهتر است از دارو‌ها برای درمان استفاده نشود‌.

نکته:رژیم غذایی پر فیبر قادر به تامین تمام نیازهای تغذیه‌ای بیمار است‌. البته مصرف بیش از اندازه فیبر می‌تواند باعث دفع کلسیم‌، آهن‌، مس‌، منیزیم، روی و سلنیوم شود.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار