تلاش برای رسیدن به خواستهها در کمدی فراری
نمایش کمدی فراری که در پوسترش قید کرده روایتش بر اساس یک داستان واقعی به کارگردانی عرفان عیدیوندی در تماشاخانه بسته نگار واقع در خانه اصفهان امشب آخرین اجرای خود را پشت سر میگذارد.
سعید آقایی - اصفهان امروز : نمایش کمدی فراری که در پوسترش قید کرده روایتش بر اساس یک داستان واقعی به کارگردانی عرفان عیدیوندی در تماشاخانه بسته نگار واقع در خانه اصفهان امشب آخرین اجرای خود را پشت سر میگذارد. داستان فراری در مورد پسری است که میخواهد به هر نحوی قصد دارد معافیت سربازی بگیرد و در این راه تا مرز موفقیت هم پیش میرود اما هر بار مشکلی مواجه میشود. عیدیوندی 24 ساله متولد اهواز، فعالیت هنری خود را از سال ۸۵ شروع کرده و در کلاسهای استاد اشرفیان شرکت کرده است. وی تجربه بازیگری و دستیاری کارگردان را پیشازاین داشته است. امیرحسین نصیری، نگین ساعتی، مهدی درویشی، علیرضا خدری و رادمان عیدیوندی بازیگران این نمایش هستند. موسیقی این کار بر عهده نیکان عیدیوندی است و امیرحسین نصیری، دستیار کارگردان فراری است. غزل ادیبی و شادی حافظ دانشمند نیز به ترتیب منشی صحنه و عکاس این مجموعه هستند. کارگردان کمدی فراری در پاسخ به این پرسش که نمایش کمدی فراری از کجا کلید خورد و ایده اولیه آن چه بود؟ چه مراحلی طی شد تا آن ایده اولیه پس از چه تغییراتی امروز به نمایش گذاشته شود؟ میگوید: «نمایش کمدی فراری همانطور که در پوستر میبینید بر اساس داستان واقعی طراحیشده که چاشنی کمدی را به آن اضافه کردیم...مدتها بود که طرح داستان را نوشته بودم و منتظر یک فرصت مناسب جهت نوشتن نمایشنامه بودم که در اواسط تیرماه این امر کلید خورد. باید بگویم این نمایشنامه نسبت به ایده اولیه تغییر آنچنانی نداشته و به طرح اصلی بسیار نزدیک باست». به نظر او مهمترین ویژگی این متن، روان بودن و راحت بودن روند داستان است. عیدیوندی همچنین درباره اینکه متن فراری چقدر مبتنی و متکی به نگاه اجتماعی و روانشناسی است؟ و چه جاذبههای کلامی در آن وجود دارد؟ گفت: «با توجه به مسئله اصلی داستان، خدمت سربازی و دغدغههای جوانان از این امر، از دیدگاه این جمعیت نسبتاً عظیم کار با موضوعیت خاص، داری نگاه اجتماعی خوبی هست... من با شوخیها و تکه کلامهایی که در نمایشنامه گنجاندم، جاذبههای تقریبا جدیدی تا تماشاچیان از دیدن و شنیدن آن لذت ببرند». این هنرمند همچنین درباره فضاهای ایجاد شده در نمایش و فرصتهایی که در اختیار عوامل کار برای بیان دغدغه آنها قرار داده است نیز گفت: «چون بیشتر نمایش ما به شکل مونولوگ اجرا میشود ما از این نظر مشکل خاصی نداشتیم و در چند قسمت بهراحتی و صدای رسا و مستقیم دغدغههای خودمان را با حفظ تمام حریمها به زبان آوردیم». کارگردان فراری درباره توانایی نمایش که او کارکرده در توفیق برای رقابت در جذب مخاطب بین مردم اصفهان هم گفت: «ما تمام سعیمان بر همین است، نه از جهت داشتن مخاطب بیشتر جهت رضایت از نمایش و لذت بردن از آن. فکر میکنم بنا بر گفته و مصاحبه با مردمی که از سالن خارج میشدند تا حد خیلی زیادی به اهدافمان نزدیک شدیم». این کارگردان همه بازیها را به خاطر جاذبههای هرکدام از آنها و عکسهای کار را دوست دارد. وی معتقد است که اثر کمدی فراری، همه ما را دعوت میکند که برای خواستههایشان تلاش کنند و اگر نتیجه مطلوب نگرفتند آنوقت از زاویه دیگری با آن برخورد کنند. وی همچنین عنوان کارش را بهترین اسمی میداند که میتواند برای این کار انتخاب کرد .