نگهداری از حیوانات خانگی در قسمت های مشترک ساختمان ممنوع است

مدیر امور حقوقی شهرداری اصفهان گفت: طبق ماده ۶۹۰ قانون مجازات، نگهداری از حیوانات خانگی در بخش اختصاصی آپارتمان ها در صورتی که باعث ایجاد آلودگی، سرو صدا و بیماری شود، ممنوع است و پیگرد قانونی دارد.

مدیر امور حقوقی شهرداری اصفهان گفت: طبق ماده ۶۹۰ قانون مجازات، نگهداری از حیوانات خانگی در بخش اختصاصی آپارتمان ها در صورتی که باعث ایجاد آلودگی، سرو صدا و بیماری شود، ممنوع است و پیگرد قانونی دارد.

مسعود حیدری در گفتگو با خبرنگار ایمنا اظهارکرد: بر اساس تبصره ماده سه آیین‌نامه اجرایی قانون آپارتمان‌ها در سال ۱۳۴۷، نگهداری حیوانات در قسمت‌های مشترک آپارتمان ها مثل راه پله، حیاط، پشت بام و پارکینگ نیز ممنوع است.

وی تصریح کرد: طبق قانون کسی حق نگهداری هیچ‌گونه حیوانی اعم از اهلی و وحشی را در قسمت‌های مشترک آپارتمان ندارد و نگهدارنده حیوان در این قسمت‌ها مجرم بوده و می‌توان علیه وی شکایت کرد.

مدیر امور حقوقی شهرداری اصفهان ادامه داد: نگهداری حیوانات در قسمت‌های اختصاصی آپارتمان با رعایت دو ضابطه مشکلی ندارد؛ اول آنکه از نظر مقررات و قوانین بهداشت ایجاد بیماری نکند و دوم آنکه برای همسایه‌ها ایجاد مزاحمت نداشته باشد اما در صورت بروز هرکدام از این دو مورد شخص نگهدارنده حیوان طبق ماده ۶۹۰ مجرم می‌باشد و سایر همسایه‌ها می‌توانند از او شکایت کنند.

وی یادآور شد: درصورتی‌که بین ساکنان مجتمع اختلافی در مورد نگهداری حیوانات در آپارتمان به وجود آید، بهترین راه‌حل رجوع به قوانین موجود در اساسنامه هیئت‌مدیره مجتمع است و راه‌حل دیگر کسب نظر اکثریت ساکنان ساختمان می باشد.

حیدری گفت: از نظر قانون، شخصی که حیوانی در خانه خود نگه می‌دارد که بهداشت عمومی ساختمان را تحت‌الشعاع قرار داده است و یا شخصی که حیوانی در آپارتمان نگهداری می‌کند که موجب آزار همسایه‌ها می‌شود، در هر دو صورت مراحل پیگیری به یک‌شکل است و طی دو هفته نتیجه حاصل می‌شود.

وی با بیان اینکه آنچه در قانون آپارتمان‌ها وجود دارد اول زندگی سالم و همزیستی مسالمت‌آمیز در کنار یکدیگر است، افزود: با توجه به خطرناک بودن و عدم اطلاع شهروندان از انتقال بیماری‌های مشترک بین انسان و دام، نگهداری حیوانات در آپارتمان‌ها موضوع بسیار مهمی است و شخصی که می‌خواهد حیوانی را در آپارتمان نگهدارد باید این موضوعات را در نظر داشته باشد و بعد اقدام به نگهداری حیوان در منزل کند.

مدیر امور حقوقی شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: بی شک بازدید از پارک پرندگان و باغ‌وحش‌ها در شهرهای امروز برای افرادی که حیوانات را دوست دارند، گزینه خوبی است.


ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار