سازمان میراث به سازمان عمران تبدیل نشود!

سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری عصر یکشنبه 21 مرداد ماه به حکم رسمی رئیس جمهور، رئیس جدید به خود دید؛ علی اصغر مونسان، چهارمین رئیس این سازمان در دولت حسن روحانی است که از کیش به تهران آمده تا بر صندلی یکی از مهم ترین سازمان‌های کشور تکیه بزند. آیا نبض سازمان با حضور انتخاب جدید رئیس جمهور، منظم‌تر خواهد زد؟!

اصفهان زیبا: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری عصر یکشنبه 21 مرداد ماه به حکم رسمی رئیس جمهور، رئیس جدید به خود دید؛ علی اصغر مونسان، چهارمین رئیس این سازمان در دولت حسن روحانی است که از کیش به تهران آمده تا بر صندلی یکی از مهم ترین سازمان‌های کشور تکیه بزند. آیا نبض سازمان با حضور انتخاب جدید رئیس جمهور، منظم‌تر خواهد زد؟!

میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری؛ سه حوزه‌ای هستند که طی سه دهه گذشته افت و خیزها و مصائب و مشکلات بسیاری را متحمل شده‌اند، در دوره‌ای انتقال پر سر و صدای معاونت‌ها از پایتخت به شهرهای دیگر مسئله ساز شد. بحث حفاظت از میراث در تمام دوره‌ها به یک مسئله اساسی بدون راه حل بدل شده، ماجرای انتقال کالاهای موزه‌ای ایران به کشورهای دیگر برای نمایش در موزه‌ها و نمایشگاه‌ها و البته «بازگرداندن» برخی از میراث مسروقه که بعدا تقلبی از آب درآمدند هم روایت‌های پرآب و تابی طی چند سال گذشته داشته‌اند.

این روزها یک مسئله اساسی توجه همزمان به سه حوزه این سازمان است. منتقدین معتقدند پست ریاست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیاسی شده و از این رهگذر آسیب‌های فراوانی به میراث کشور وارد شده است.

آیا رئیس جدید می‌تواند و می‌خواهد نگاه یکسانی به سه حوزه داشته باشد و تمام تلاشش را برای ارتقای همزمان صنایع دستی، میراث و گردشگری به کار ببندد؟ پاسخ به این سؤال یکی از دلایل نگرانی برخی از فعالان میراث و گردشگری کشور بود تا جایی که باعث شد نامه‌ای با بیش از 600 امضا خطاب به رئیس جمهور بنویسند و درخواست کنند که نگاه سیاسی به جایگاه ریاست سازمان میراث تغییر کند و اجازه بدهند کمی رنگ ثبات به خود ببیند.

«طرح جامع میراث فرهنگی» یکی از کارهای معطل مانده این سازمان است که با هدف تعیین قوانین برای حفاظت الکترونیک و مانیتورینگ آثار تاریخی، ساماندهی املاک سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، ساماندهی قوانین جزائی میراث فرهنگی و فرآیند ورود و خروج اموال فرهنگی و موزه‌ای در دستور کار قرار گرفته؛ اما هنوز به سرانجام نرسیده است. دستیار ویژه سازمان میراث در گفت و گویی با ایسنا درباره بحث ساماندهی املاک سازمان گفته است: « فهرست‌برداری اموال فرهنگی نیز یکی از موضوعات بسیار چالش‌برانگیز در معاونت میراث‌فرهنگی است، بنابراین بحث فهرست برداری اموال فرهنگی، شناسنامه‌دار کردن و کددار کردن همه اموال فرهنگی نیز در دست انجام است، اما بحث‌های قانونی نیز به موازات این اتفاق رخ می‌دهند.»مصطفی دهقان اضافه می‌کند: «سازمان میراث فرهنگی جزو چند دستگاهی است که املاک زیادی در سراسر کشور دارد، اما هنوز تعداد زیادی از آنها مستندنگاری نشده‌اند، حتی برای برخی سند نداریم.»

علی اصغر مونسان که دومین رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دولت دوازدهم است، پیش از این چه سمت‌هایی داشته؟ به نوشته مهر، مونسان همانطور که در وب سایت شخصی اش نوشته؛ دانشجوی دکترای رشته عمران در دانشگاه صنعتی شریف، فارغ التحصیل کارشناسی ارشد مدیریت ساخت از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی از سازمان مدیریت صنعتی و کارشناسی عمران از دانشگاه صنعتی شریف و رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش است. او البته مسئولیت هایی از جمله عضو هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان مهندسی و عمران شهر تهران و شرکت آتی ساز ( بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی )، عضو هیئت مدیره و معاونت اجرایی شرکت دی ( بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی ) بوده است.

آیا رئیس جدید با علاقه‌ای که به «عمران» دارد و با تأکید بر توسعه گردشگری، دو حوزه دیگر را به محاق خواهد برد یا قطار پروژه‌های معطل‌مانده ارزشمند را به حرکت درمی‌آورد؟ به نظر می‌رسد باید صبور و امیدوار ماند!

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار