صادرات، شاه‌کلید تیم اقتصادی دولت

دولت یازدهم به پایان کار خود رسید و دولت تازه نفس دوازدهم کار خود را آغاز کرد. در این شرایط عملکرد وزارتخانه‌های مختلف و زیرمجموعه‌های آنها در استان‌های مختلف نیاز به بررسی دقیق دارد تا مسائل و مشکلات و خلأها شناسایی‌شده و دولت دوازدهم درصدد رفع آنها بکوشد. وزارت صنعت، معدن و تجارت یکی از وزارتخانه‌های بزرگ و حساس کشور است، از طرفی با توجه به اینکه استان اصفهان به‌عنوان قطب صنعتی کشور شناخته می‌شود، عملکرد این وزارتخانه و زیرمجموعه آن یعنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان از اهمیت قابل‌توجهی برخوردار بوده و خواهد بود.

احمد رضا منزه- اصفهان امروز: دولت یازدهم به پایان کار خود رسید و دولت تازه نفس دوازدهم کار خود را آغاز کرد. در این شرایط عملکرد وزارتخانه‌های مختلف و زیرمجموعه‌های آنها در استان‌های مختلف نیاز به بررسی دقیق دارد تا مسائل و مشکلات و خلأها شناسایی‌شده و دولت دوازدهم درصدد رفع آنها بکوشد. وزارت صنعت، معدن و تجارت یکی از وزارتخانه‌های بزرگ و حساس کشور است، از طرفی با توجه به اینکه استان اصفهان به‌عنوان قطب صنعتی کشور شناخته می‌شود، عملکرد این وزارتخانه و زیرمجموعه آن یعنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان از اهمیت قابل‌توجهی برخوردار بوده و خواهد بود. بر همین اساس، به گفت‌و‌گو با محمد مجیری معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان پرداختیم تا از آخرین فعالیت‌های دولت یازدهم و پیشنهادات و نظرات خود برای دولت دوازدهم در بخش‌های مرتبط با حوزه فعالیتش برایمان بگوید.
از فعالیت‌ها در دولت یازدهم آغاز کنیم؛ عملکرد دولت در حمایت از صنایع، معادن و بخش تجارت را درمجموع چگونه ارزیابی می‌کنید؟
در چهار سال فعالیت دولت یازدهم، مسئولان دولتی همواره به دنبال ایجاد بسترهای مناسب و تسهیل فضای کسب‌وکار بودند و خوشبختانه اتفاقات خوبی نیز در این بخش رخ داد، برای نمونه به واحدهای تولیدی که در خصوص تولید و پروسه تکمیل مشکلاتی داشتند تسهیلاتی ارائه شد، در همین ارتباط در سطح استان اصفهان در حدود یک هزار میلیارد تومان تسهیلات به واحدهای کوچک و متوسط اعطا شد که افزایش تولید را در برداشت. واحدهایی نیز که در بخش سرمایه در گردش با مشکل روبرو بودند، توانستند با دریافت تسهیلات به وضعیت خود سروسامان دهند. در بخش صادرات، معادن و تمامی بخش‌های مرتبط، فعالیت‌های خوب و مفیدی انجام شد که اگر بخواهیم تمامی آنها را در اینجا بررسی کنیم قطعاً فرصت نمی‌شود اما می‌توان عملکرد را درمجموع خوب ارزیابی کرد.
اشاره داشتید که در تمامی بخش‌ها تلاش‌های خوبی برای کمک به فعالان اقتصادی شکل‌گرفته است، در بخش صادرات به‌عنوان یکی از مهم‌ترین ارکان اقتصادی چه اتفاق مهمی رخ داد؟
بله، در بخش صادرات تلاش‌های زیادی شد، برای نمونه دولت با اجرای سیاست‌های حمایتی تلاش کرد تا به افزایش صادرات کمک کند، لذا یارانه‌های قابل‌توجهی برای حضور فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان کشور در نمایشگاه‌های معتبر جهان پرداخت شد تا علاوه بر فراهم شدن زمینه برای کسب تجربیات و آشنایی با علم روز دنیا، شرایط برای گسترش صادرات محصولات ایرانی به کشورهای مختلف فراهم شود. از طرفی با ایجاد تعامل بهتر با دنیا و پس از برجام، فضای مطلوب‌تری برای انجام مبادلات شکل گرفت، تحریم‌ها کاهش یافت و تعاملات بانکی بیشتر شد و این موضوعات به بهبود وضعیت صادرات کمک زیادی داشت. بعد از برجام بود که میزان ورود گردشگران خارجی به اصفهان با رشد چشمگیری روبرو شد و منجر به ارزآوری خوبی شد و به ایجاد رونق در بازار صنایع‌دستی اصفهان انجامید، البته در بخش گردشگری با کمبود امکاناتی روبرو هستیم و نیاز است در بخش‌هایی همچون هتل‌سازی با جدیت بیشتری فعالیت شود.
در حال حاضر، چه اقداماتی برای حمایت از تولید و اشتغال در حال انجام است؟
در حال حاضر بسته رونق اشتغال و حمایت از واحدهای تولیدی در دستور کار است، واحدهای صنعتی و تولیدی که نیاز به سرمایه در گردش و ثابت داشتند در این طرح ثبت‌نام کردند، شرایط آنها در حال بررسی است تا پس از طی مراحل لازم، زمینه حمایت بیشتر از این واحدها فراهم شود. اولویت در این طرح با واحدهای تولیدی و خدمات فنی است.
به بخشی از حمایت‌های شکل‌گرفته از واحدهای تولیدی اشاره داشتید اما به‌عنوان یک کارشناس، به نظر شما مهم‌ترین دلایل ایجاد مشکلات برای واحدهای تولیدی و صنعتی در چیست؟
ببینید، بخشی از مشکلات جهانی، بخشی منطقه‌ای و قسمتی نیز مربوط به مسائل داخلی هستند. در تولید اگر نگاه و دیدگاه صادرات محور وجود نداشته باشد مشکلات زیادی ایجاد خواهد شد و این مشکلی است که امروز برخی واحدها با آن درگیر هستند، نیاز است نگرش تخصصی به موضوع صادرات وجود داشته باشد، از طرفی رکود باعث شده تا چرخ تولید به‌سختی بچرخد و بسیاری از کارخانجات مجبور به انبار کردن تولیدات خود هستند، این در حالی است که اگر صادرات افزایش یابد بسیاری مشکلات پایان می‌یابد و راه برای افزایش تولید و اشتغال‌زایی هموار می‌شود. برای این کار نیز نیاز است کیفیت تولیدات داخلی افزایش یابد تا توان رقابت با کالاهای دیگر کشورها در بازارهای بین‌المللی فراهم شود، در بخش بسته‌بندی محصولات، برند سازی و مواردی از این دست نیز نیاز به انجام اقدامات بیشتری است.
با این تفاسیر دولت دوازدهم با انجام چه اقداماتی می‌تواند به کمک جامعه صنعت و تولید بشتابد؟
به نظر می‌رسد دولت می‌تواند در ایجاد فضای مناسب برای صادرات محصولات کمک شایانی داشته باشد، برای این کار می‌تواند بخشی از هزینه‌های حمل‌ونقل کالاها از مبادی مختلف زمینی، دریایی و هوایی را کاهش داده و یا به‌گونه‌ای پرداخت کند تا با کاهش هزینه‌ها مسیر برای گسترش رقابت با تولیدات سایر کشورها هموار شود. در کشور آلمان خطوط کشتیرانی وجود دارد که مقدار زیادی یارانه دریافت می‌کنند تا کالاها با قیمتی مناسب و قابل‌رقابت به بازارهای مختلف عرضه شوند و انجام چنین اقداماتی در کشور ما نیز می‌تواند مفید باشد. درحالی‌که رهبر معظم انقلاب اسلامی، سیاست‌های راه گشای اقتصاد مقاومتی را مورد تأکید قرار می‌دهند، نیاز است همگی مردم و مسئولان با همدلی کامل به میدان بیایند و کمک کنند تا مشکلات برطرف شود، نیاز است تمامی دستگاه‌های دولتی با یکدیگر همکاری نزدیکی داشته باشند تا شرایط به بهترین شکل پیش برود. نکته مهم دیگر اینجاست که در حال حاضر بیش از 75 درصد از صادرات ما به کشورهای همسایه و نزدیک است و این در حالی است که باید با مطالعه و شناخت سایر بازارها در مناطق مختلف همچون آفریقا، اروپا و آسیای میانه به سمت ایجاد بازارهای جدید در این مناطق پیش برویم. الان در کشورهایی همچون قرقیزستان و تاجیکستان ساخت‌و‌ساز رونق دارد، این کشورها به محصولات ما نیاز دارند و می‌توان در بازار آنها حضور داشت.
به موضوع تفکیک وزارت خانه‌‌ها بپردازیم، قرار بود این اتفاق تا قبل از آغاز به کار دولت دوازدهم رخ بدهد اما با مخالفت‌های شکل گرفته این موضوع منتفی شد، در این خصوص چه توضیحاتی دارید؟
بله، خب بعضی کمیسیون‌ها با تفکیک وزارت خانه‌ها موافق و عده‌ای نیز مخالف این موضوع هستند، این طرح نیاز به بررسی بیشتری و کار کارشناسی دارد و در حال حاضر در دستور کار نیست و شاید زمانی دیگر اجرایی شود.
خود شما از عملکردتان در معاونت امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تا چه میزان رضایت دارید؟
بنده بیش از سه سال و نیم است در این قسمت در خدمت دوستان و همکاران هستم، تلاش شد اقدامات اساسی و کارآمد شکل بگیرد، در اتاق اصناف اتفاقات خوبی شکل گرفت که البته با مشکلاتی همچون تغییرات مختلف که در اتاق اصناف رخ داد، کمی از اجرای برنامه‌ها در این قسمت بازماندیم. همکاری خوبی میان همه همکاران شکل گرفت و درمجموع از شرایط موجود رضایت دارم. معتقد هستم اگر نگاهی جامع‌نگر بر مشکلات وجود داشته باشد و تمامی دستگاه‌های دولتی، بخش خصوصی و مردم دست در دست یکدیگر در راستای رفع مشکلات حرکت کنند بسیاری از مشکلات برطرف خواهد شد.
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار