اصفهان نیازمند نگاهی جامع و بلندمدت است

کلیات برنامه پیشنهادی شهرداری اصفهان برای دوره چهارساله 1400-1396 که در ادامه می‌آید، با شعار «برنامه سنجش پذیر شهر امید، مشارکت و شکوفایی و باهدف ارتقای کیفیت زندگی شهروندان» (مشارکت بیشتر، شکوفایی بیشتر و کیفیت زندگی بالاتر) حول محورهای هفتگانه تخصصی است. تمام بخش‌های این برنامه و محورهای تعیین‌شده دارای راهکارهای اجرایی برای رسیدن به اهداف تعیین‌شده و مکانیزم ارزیابی برای جلوگیری از انحراف در اجرا و اهداف سنجش‌پذیر برای دسترسی به میزان اهداف مشخص‌شده است.

کلیات برنامه پیشنهادی شهرداری اصفهان برای دوره چهارساله 1400-1396 که در ادامه می‌آید، با شعار «برنامه سنجش پذیر شهر امید، مشارکت و شکوفایی و باهدف ارتقای کیفیت زندگی شهروندان» (مشارکت بیشتر، شکوفایی بیشتر و کیفیت زندگی بالاتر) حول محورهای هفتگانه تخصصی است. تمام بخش‌های این برنامه و محورهای تعیین‌شده دارای راهکارهای اجرایی برای رسیدن به اهداف تعیین‌شده و مکانیزم ارزیابی برای جلوگیری از انحراف در اجرا و اهداف سنجش‌پذیر برای دسترسی به میزان اهداف مشخص‌شده است.
در راستاي پاسخگويي به نيازهای متعدد و بر حق شهروندان و رأی‌دهندگان به منتخبین شورا که نشان از یک رویکرد جدی در نوع اداره شهر و کشور دارد، لازم است تا شهردار آینده و برنامه‌ريزان حوزه شهرداری اصفهان با نگاهي جامع و بلندمدت، آینده‌ای ايده‌آل را براي شهر به تصوير كشيده و تصميم‌گيري‌ها و اقدامات جاري را در جهت دستيابي به چشم‌انداز تعیین‌شده هدايت کند. امر هدايت تصميم‌گيري‌ها و اقدامات جاري و يا به عبارتي برنامه‌ريزي‌هاي كوتاه‌مدت، در راستاي دستيابي به اهداف بلندمدت و تبديل آرمان‌هاي جامعه به برنامه‌ها و طرح‌هاي اجرايي بر عهده برنامه‌هاي میان‌مدت است. در این راستا و در قالب برنامه پیش رو تلاش شده است تا مبتنی بر رویکردی علمی و برنامه محور و همچنین تعریف اهدافی سنجش‌پذیر و دارای قابلیت ارائه گزارش برنامه‌ای تهیه و تدوین شود تا بتواند در مدیریت امور شهری دارای کارآمدی بوده و علاوه بر آن بتواند در پایان دوره شهرداری شرایطی را در تمام حوزه‌های موردبررسی ایجاد کند که نتیجه آن اصفهان را به شهری ایده‌آل برای کار، تفریح و زندگی در سطح استانداردهای موجود تبدیل کند.
تأکید بر استفاده از برنامه‌ریزی استراتژیک کیفی به‌عنوان یک فرآیند و مجموعه‌ای از ابزارهایی که توسعه شهرداری را هدایت می‌کند در حال افزایش است. در زمان‌هایی که محدودیت منابع مالی وجود دارد، تخصیص بهینه این منابع به‌صورت مؤثر و کارآمد، اهمیت بیشتری به دست می‌آورند؛ بنابراین پیشنهاد فرایند چهار مرحله‌ای عملی برای برنامه‌ریزی استراتژیک در سطح شهرداری که شامل ایجاد سازوکارهای مؤثر برای مدیریت فرآیند استراتژی، تهیه تحلیل استراتژیک خوب از شرایط و وضعیت موجود شهرداری، ساختاربندی راهبردها و اجرای آنها حائز اهمیت فراوان است. با توجه موارد فوق، محورهای توسعه هفت‌گانه توسعه، چشم‌اندازهای موردنظر، اهداف کلان و مأموریت‌ها و اقدامات لازم در راستای دستیابی به این اهداف به شرح زیر عنوان می‌شوند:
مفهوم کلیدی در این فرآیند، تأکید ویژه بر مشارکت است. مشارکت شهرداری با دیگر بازیگران عرصه‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و ... در خارج از ساختمان شهرداری از مهمترین برنامه‌هایی است که در کنار چهار مرحله‌ فوق باهم انجام شوند. مشارکت‌ باعث می‌شود فرایند‌های توسعه شهری شفاف‌تر و دارای امکان پاسخگویی بیشتر باشند و درنتیجه افزایش احتمال موفقیت استراتژی‌های توسعه شهری در نیل به نتایج مورد انتظار مطلوب و کمک به بهبود کیفیت زندگی شهروندان افزایش خواهد یافت.
هر چه میزان مشارکت شهرداری با سایر نهادهای اجتماعی و شهروندان بیشتر باشد، اجرای استراتژی‌ها بهتر خواهد بود. بااین‌حال، حرکت به سمت استقرار نظام مشارکت فراگیر و موفق آسان نیست و نیازمند تغییرات مناسب در نگرش‌های ذهنی است. فرض اساسی حمایت‌کننده از فرآیند‌های استراتژیک شهری مشارکتی این است که دیگر نمی‌توان چندان به سازوکارهای تصمیم‌گیری سنتی از بالا به پایین و بدون مشارکت ذی نفعان مربوطه در مواجهه با چالش‌های پیچیده دولت‌های محلی امیدواری داشت. ذینفعان سیاست‌گذاری‌های شهری می‌تواند شامل افراد، گروه‌ها، سازمان‌ها و نهادها و یا سیستم‌هایی تعریف شود که توانایی تأثیرگذاری و بازیگردانی در فرایندهای شهری را داشته و یا منافع آنها به‌نوعی بتواند به‌طور مثبت یا منفی توسط تصمیم‌های گرفته‌شده، اقدام و یا عدم انجام اقدامات، عملکردها و یا تکمیل هر پروژه تحت تأثیر قرار گیرد.
بنابراين چشم‌انداز شهر اصفهان در آستانه قرن پانزدهم خورشيدي شهری است با ويژگي‌هاي زير:
- اصفهان؛ کلان‌شهری با جایگاه برتر در گردشگری (ملی و جهانی)
- اصفهان شهری دارای فضای مساعد برای انجام و راه‌اندازی کسب‌وکار و کارآفرینی و جذب سرمایه‌گذاری
- اصفهان شهر توانمند در مديريت بهینه و مؤثر شهري
- اصفهان؛ شهري روان، متكي بر حمل‌ونقل عمومي و داراي زيرساخت‌هاي مناسب و متوازن
- اصفهان؛ شهري زيست‌پذير، سرسبز، سالم و هوشمند
-اصفهان؛ شهري امن و مقاوم در برابر انواع آسيب‌ها و تاب‌آور در برابر مخاطرات و سوانح
-اصفهان؛ شهري انسان‌مدار، پياده‌محور با فضاهاي عمومي گوناگون و گسترده
-اصفهان؛ شهري با رفاه عمومي، توزيع متوازن خدمات و تأمين عادلانه حقوق شهروندي
-اصفهان؛ شهري توسعه‌یافته، نظام‌مند با ساختاري مناسب براي زندگي، كار و تفريح
-اصفهان؛ شهر خلاق در عرصه فرهنگی و اجتماعی

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار