مشکلات مالی بر سر راه توسعه گردشگری کویر مرنجاب

کویر مرنجاب آران و بیدگل در شمال شهرستان آران و بیدگل در استان اصفهان قرار دارد. این کویر از شمال به دریاچه نمک آران و بیدگل، از غرب به کویر مسیله و دریاچه‌های نمک حوض سلطان و حوض مره، از شرق به کویر بند ریگ و پارک ملی کویر و از جنوب به شهرستان آران و بیدگل محدود می‌شود. موقعیت جغرافیایی این منطقه و رمل های ماسه‌ای و سایر جاذبه‌های موجود در آن باعث شده تا به‌عنوان منطقه نمونه گردشگری معرفی شود. درحالی‌که از زیرساخت‌های لازم برای این عنوان برخوردار نیست

سمیه مسرور- اصفهان امروز: کویر مرنجاب آران و بیدگل در شمال شهرستان آران و بیدگل در استان اصفهان قرار دارد. این کویر از شمال به دریاچه نمک آران و بیدگل، از غرب به کویر مسیله و دریاچه‌های نمک حوض سلطان و حوض مره، از شرق به کویر بند ریگ و پارک ملی کویر و از جنوب به شهرستان آران و بیدگل محدود می‌شود. موقعیت جغرافیایی این منطقه و رمل های ماسه‌ای و سایر جاذبه‌های موجود در آن باعث شده تا به‌عنوان منطقه نمونه گردشگری معرفی شود. درحالی‌که از زیرساخت‌های لازم برای این عنوان برخوردار نیست. فرماندار شهرستان آران و بیدگل در جلسه کارگروه ساماندهی منطقه گردشگری کویر مرنجاب دراین‌باره گفت: ما نه‌تنها در مرنجاب بلکه در کل شهرستان به دنبال رشد و توسعه گردشگری هستیم و این مسئله با مشکلاتی همراه بوده و هست که عمده آن مشکلات مالی می‌باشد.

تأمین منابع مالی

یکی از اصلی‌ترین ارکان توسعه گردشگری، حمل‌ونقل جاده‌ای است، اینکه ازنظر راه‌سازی، جاده‌های مواصلاتی به منطقه در شرایط استاندار و با بهترین نوع خدمات باشند. درحالی‌که مرنجاب منتظر ساماندهی جاده کویر مرنجاب است. ابوالفضل معینی با اشاره به این موضوع افزود: در طرح اولیه ساماندهی جاده کویر مرنجاب که جزو حداقل انتظارات اولیه است، ۱۸ میلیارد تومان برآورد هزینه شده است؛ ولی منبع تهیه آن معلوم نیست که باید چطور تأمین شود؟ وی ادامه داد: طرح و نقشه فرآیند آماده‌سازی مرنجاب با تأخیر ابلاغ شد و ما برای ساماندهی این طبیعت بکر به پشتوانه نیاز داریم و حمایت همه‌جانبه مسئولان را خواستاریم.

جاذبه‌های گردشگری

کویر مرنجاب یکی از زیباترین نقاط کویری ایران محسوب می‌شود. تپه‌های شنی بلند و جنگل‌های تاق جلوه زیبایی به این منطقه بخشیده است. دریاچه نمک آران و بيدگل و جزیره سرگردان از دیگر نقاط دیدنی منطقه محسوب می‌شوند. چاه تاریخی دستکن در قسمت شرق کویر، محل آبشخور شترهای کاروان‌ها بوده است. اسم کویر مرنجاب را شاه‌عباس صفوی انتخاب کرد؛ البته خودش هم خبر ندارد؛ حتی آن زمان که در هر شهر و مسیری کاروانسرا می‌ساخت، اصلاً به ذهنش نرسیده بود برای کویر بیسر و ته مرنجاب هم قلعه بسازد؛ اما همین‌که تاجیک‌ها و افغان‌ها به اصفهان و نقاط مرکزی رسیدند شاه صفوی جای خالی یک قلعه نظامی که 500 سرباز از آن نگاهبانی کنند را حس کرد. آن‌هم در مسیری به نام جاده ابریشم که بین اروپا و چین در تردد بود. کویر مرنجاب اصلاً اسم‌ورسمش را از همین کاروانسرا و قناتی که آب شیرین تراوش می‌کند، گرفته است. فرماندار آران و بیدگل با تائید این مطالب گفت: کویر مرنجاب همه گونه جاذبه گردشگری را در خود جای‌داده و به‌حق منطقه نمونه گردشگری معرفی‌شده اما این تنها کافی نیست و باید امکانات حداقلی را در این کویر ایجاد کنیم. فرماندار آران و بیدگل با تأکید بر پشتوانه و حامی در مسئله مرنجاب تصریح کرد: منطقه نمونه گردشگری به اسم نیست و نمی‌توان شعار داد بلکه باید یک چهارچوب معین و مشخص و امکانات اولیه فراهم شود و تا زمانی که امکانات و اعتبارات داده نشود نمی‌توان فعالیت گردشگری ویژه و درستی را شاهد بود و انتظار داشت. او با تأکید بر کمک مسئولان و نگاه ویژه استان به این منطقه گردشگری اظهار داشت: اختصاص اعتبارات و دلگرمی، پشتوانه حرکت ما در رشد و پیشرفت کویر مرکزی ایران به‌خصوص کویر مرنجاب است. وی با تفکیک گردشگر از بازدیدکننده خاطرنشان کرد: باید با بسیج امکانات، شرایطی را فراهم کنیم که گردشگر واقعی به شهرستان ورود کند نه اینکه عده‌ای تنها به‌عنوان بازدیدکننده به منطقه کویر مرنجاب روند. ورود گردشگر می‌تواند به رشد اقتصاد شهرمان کمک کند و با این روند می‌توانیم به‌وضوح شاهد اشتغال‌زایی باشیم.

ب رنامه‌های محوری و اثرگذار

رئیس میراث فرهنگی شهرستان آران و بیدگل نیز به برنامه‌های این مجموعه اشاره کرد و گفت: رشد و توسعه گردشگری در کویر از برنامه‌های محوری و اثرگذار ما در زمینه اشتغال می‌باشد جواد صدیقیان در خصوص ساماندهی منطقه کویری مرنجاب گفت: کویر مرنجاب از نقاط کلیدی و ممتاز کویر مرکزی ایران می‌باشد که با سرمایه‌گذاری در آن می‌توان اشتغال‌زایی و به پویایی اقتصاد منطقه کمک کرد.

ایجاد زیرساخت‌ها

وی تصریح کرد: ایجاد زیرساخت‌ها در رشد کویر نقش پررنگی دارد و تصویب طرح مجتمع گردشگری ارغوان در کارگروه میراث فرهنگی استان نویدبخش بهبود و پیشرفت وضعیت گردشگری و سرمایه‌گذاری در منطقه کویری آران بیدگل است. صدیقیان با اشاره به جایگاه کویر در آداب٬ فرهنگ و رسوم مردم شهرستان افزود: واژه کویر مختص و محدود به مرنجاب نیست و کویر سیازگه٬ سنبک٬ چهارطاقی را نیز شامل می‌شود و امیدواریم با تهیه طرح جامع گردشگری شهرستان بتوانیم گام‌های مهمی در توسعه و رونق گردشگری شهرستان برداریم. رئیس میراث فرهنگی شهرستان آران و بیدگل تأکید کرد: حمایت از سرمایه‌گذاران برای ایجاد تأسیسات و زیرساخت‌های گردشگری ازجمله وظایف اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان آران و بیدگل است. به گزارش روابط عمومی میراث فرهنگی استان اصفهان، در قسمتی دیگر از این جلسه کارشناس میراث فرهنگی٬ صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: کویر سرشار از منابع و ظرفیت‌های بزرگ خدادادی است و اگر ما بتوانیم زیرساخت‌ها را آماده کنیم پیشرفت کویر را کلید زده‌ایم.

کلید رشد کویر آماده کردن زیرساخت‌ها

کامران هارونی اظهار کرد: مسئله مهمی که در برخورد با کویر به آن می‌رسیم بحث منابع و استعدادهای خدادادی است که بعضاً به دلیل بی‌توجهی نادیده گرفته می‌شود درحالی‌که با کمک ابزار و امکانات و آماده کردن زیرساخت‌ها ظرفیت کویر برای رشد و ترقی جامعه پیرامونی آن نمودار می‌شود و درواقع کلید رشد کویر آماده کردن زیرساخت‌ها می‌باشد. وی به برگزاری جلسات متعدد در خصوص مرنجاب اشاره کرد و گفت: تاکنون چهار جلسه استانی در کارگروه ساماندهی و گردشگری کویر مرنجاب برگزار کرده‌ایم و از نقطه نظرات مسئولین هم استفاده کرده‌ایم ولی بازهم با توجه به وسعت و ظرفیت بالای کویر و مرنجاب جا برای کار و گفتگو هست.

ساماندهی و منسجم کردن مسائل گردشگری

کارشناس میراث فرهنگی٬ صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان به مسئله مهم ساماندهی و منسجم کردن مسائل گردشگری در مرنجاب اشاره کرد و افزود: از مهرماه سال ۹۵ مسئولیت ساماندهی کویر مرنجاب به شرکت تعاونی توسعه عمران پایدار با همکاری میراث فرهنگی شهرستان و نظارت فرماندار سپرده شد و با گزارش‌های رسیده اقدامات اولیه خوبی صورت گرفته است اما بازهم کافی نیست و کارهای بیشتری باید انجام شود. هارونی به بحث جاده مرنجاب اشاره کرد و گفت: مهم‌ترین اصل در بحث گردشگری بحث زیرساخت‌ها و امکانات اولیه رفاهی می‌باشد و جاده مرنجاب باید بهتر و بیشتر آماده شود و این یعنی اهمیت دادن به جان گردشگر باید از ظرفیت‌های خود شهرستان در این زمینه استفاده شود.

ایجاد اپلیکیشن گردشگری

هارونی در پایان به طرح چند راهکار برای کویر مرنجاب پرداخت و تصریح کرد: ایجاد اپلیکیشن گردشگری به نام آران بیدگل٬ تهیه و تدوین شعار برای شهرستان وبرند سازی فرهنگی٬ چاپ نقشه‌های جامع و کامل برای گردشگران٬ ایجاد نرم‌افزار مسافر یار برای گردشگران و هر فردی که به شهرستان وارد می‌شود برای آشنایی با مکان‌های دیدنی و بوم گردی‌ها٬ پرداخت کمک‌هزینه دولتی به پژوهش‌های با محوریت کویر مرنجاب برای کارشناسان ۲ میلیون تومان و مقطع دکترا ۵ میلیون تومان و استفاده از راهنمایان گردشگری بومی و محلی ازجمله راهکارهایی است که می‌تواند به توسعه گردشگری و رونق کویر مرنجاب کمک کند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار