خداحافظی با رکود در دولت دوازدهم

این روزها دولت یازدهم درصدد آغاز فعالیت خود با تمام توان است، در این میان نقش تیم اقتصادی دولت و در رأس آن وزیر امور اقتصاد و دارایی از اهمیت دوچندانی برخوردار است، آن‌هم در شرایطی که کشور با معضلات بزرگی همچون رکود و بیکاری روبرو است.

احمدرضا منزه- اصفهان امروز : این روزها دولت یازدهم درصدد آغاز فعالیت خود با تمام توان است، در این میان نقش تیم اقتصادی دولت و در رأس آن وزیر امور اقتصاد و دارایی از اهمیت دوچندانی برخوردار است، آن‌هم در شرایطی که کشور با معضلات بزرگی همچون رکود و بیکاری روبرو است. در این شرایط بررسی عملکرد گروه اقتصادی دولت یازدهم و توجه به چالش‌ها و مسائل اقتصادی در دولت دوازدهم و ارائه راهکار و پیشنهادات برای بهبود اوضاع اقتصادی از اهمیت زیادی برخوردار است. باوجودی که مشکلات اقتصادی سفره بسیاری از مردم را کوچک‌تر از قبل کرده اما هنوز هم مردم به برطرف شدن مشکلات خود امیدوارند و چشم‌انتظار روزی هستند که بتوانند آرامشی بیشتر با برطرف شدن مشکلات اقتصادی داشته باشند. حال با توجه به اهمیت موضوع اقتصاد و انتظاراتی که از دولت تازه‌نفس وجود دارد در ارتباط با موضوعات مطرح‌شده به گفت‌وگو با شهرام رئیسی دهکردی معاون اقتصادی اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان اصفهان و مدرس دانشگاه پرداختیم. رئیسی دهکردی مهم‌ترین چشم‌اندازهای اقتصادی استان اصفهان را توجه به کریدور علم و فناوری، توسعه بخش گردشگری، صنایع هایتک، عدم فشار بیشتر بر منابع محدود آبی و مواردی از این قبیل عنوان کرد و گفت: با توجه به وضعیت نامناسب منابع آب در استان و کشور نیاز است نگاه ویژه‌ای بر فعالیت‌های مختلف بر اساس میزان نیاز به منابع آب شود.

*اشتغال جوانان؛ مهم‌ترین معضل اقتصادی

وی در پاسخ به سؤالی پیرامون آینده صنایع استان در دولت جدید اظهار کرد: همه‌چیز به این بستگی دارد که چه نگاهی به صنایع وجود داشته باشد، درست است که برخی مخالف توسعه صنایع در استان هستند اما به نظر می‌رسد ایجاد و گسترش صنایع پاک و غیر آلاینده‌ای که بتوانند موجب اشتغال‌زایی و افزایش صادرات شوند می‌تواند به نفع استان باشد و در این بخش محوریت با صنعت گردشگری است. معاون اقتصادی اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان اصفهان در ادامه در خصوص وضعیت کشاورزی استان نیز عنوان کرد: در مورد کشاورزی نیز با توجه به حساس بودن این صنعت بزرگ، باید میزان مصرف آب در استان را مدیریت کرد و به سمت افزایش بهره‌وری‌ حرکت کرد تا این بخش مهم اقتصاد نیز بتواند به فعالیت خود در استان ادامه دهد، در حقیقت درصورتی‌که مصرف آب مدیریت شود و بهره‌وری افزایش یابد صنعت و کشاورزی در کنار یکدیگر می‌توانند برای استان مفید و کارآمد باشند. این کارشناس اقتصادی مهم‌ترین مشکل اقتصادی حال حاضر را موضوع اشتغال جوانان برشمرد و تصریح کرد: متأسفانه تعداد زیادی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی از داشتن شغل مناسب محروم هستند و نیاز است کارشناسان اقتصادی دولت جدید فکری به حال این مشکل بزرگ بکنند، از طرف دیگر نیاز است تدابیری برای بهبود فضای کسب‌وکار اندیشیده شود تا بخشی از مشکلات ناشی از این موارد برطرف شود. وی اضافه کرد: برای رفع مشکلات اقتصادی نیاز به ریشه‌یابی مسائل است و ارائه نسخه‌های آرام‌بخش و موضعی دردی از اقتصاد بیمار کشور دوا نخواهد کرد، لذا کالبدشکافی مسائل با حضور کارشناسان اقتصادی می‌تواند امیدها برای حل هر چه سریع‌تر مشکلات را پررنگ‌تر کند. رئیسی دهکردی ادامه داد: امروز صنایع ما با مشکلاتی همچون مسائل بانکی، فرسودگی ماشین‌آلات، بالا بودن هزینه تولید، بروکراسی‌های دست‌وپا گیر اداری، مشکلات مدیریتی و مواردی از این قبیل دست‌وپنجه نرم می‌کنند و به‌طورقطع رفع این چالش‌ها موجب اشتغال‌زایی بالاتری نیز برای استان و کشور خواهد شد.

*کاهش تورم؛ بزرگ‌ترین دستاورد اقتصادی دولت یازدهم

وی در ارتباط با عملکرد تیم اقتصادی دولت یازدهم نیز عنوان کرد: بر اساس مطالعات شکل‌گرفته وزارت اقتصاد و دارایی که در رأس تیم اقتصادی دولت یازدهم قرار دارد، توانست به‌عنوان یکی از موفق‌ترین وزارتخانه‌های دولت قبل شناخته شود و عملکرد قابل قبولی از خود ارائه دهد و آقای دکتر طیب نیا نیز به‌عنوان وزیر اقتصاد توانست نمره خوبی دریافت کند و تغییرات مثبت و ساختاری در این وزارتخانه ایجاد نماید. این مدرس دانشگاه مهم‌ترین دستاورد تیم اقتصادی دولت یازدهم را کاهش تورم دانست و گفت: ساماندهی بازارهای پولی و بانکی نیز از اقدامات خوب و مؤثر دولت قبل بود که نظم خوبی به فضای اقتصادی کشور بخشید. وی در ارتباط با تغییرات در تیم اقتصادی دولت تازه‌نفس نیز تأکید کرد: آقای کرباسیان را فردی عمل‌گرا می‌دانم که می‌تواند با بهره‌گیری از زیرساخت‌های موجود در وزارتخانه امور اقتصادی و دارایی کشور و استفاده از تجربیات فراوان مدیریتی و تکیه‌بر رویکرد‌های موجودی که در نوشته‌ها و کتب منتشرشده توسط ایشان بر آن تأکید شده است، منشأ اثرات و تحولات مثبت برای اقتصاد ایران در چهار سال پیش رو باشد. معاون اقتصادی اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان اصفهان افزود: انتخاب دکتر نیلی به‌عنوان مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور نیز اتفاق مبارکی است زیرا نیلی فردی کارآزموده و کار بلد است و با مشکلات بیگانه نیست، قطعاً حضور ایشان می‌تواند مسیر را برای عبور از مشکلات اقتصادی هموارتر سازد. وی در خصوص پیش‌بینی خود از آینده اقتصادی و رفع رکود موجود نیز اظهار کرد: رکود مشکلی است که به‌مرورزمان و در یک دوره وارد آن شدیم، پس خروج از آن نیز نیاز به گذشت زمان و اتخاذ مجموعه‌ای هماهنگ از سیاست‌هایی را دارد که بتوان با حداقل هزینه و آسیب و جلوگیری از بازگشت پدیده تورم از آن عبور کرد، البته نشانه‌های خروج از رکود در فضای اقتصادی کشور دیده می‌شود اما برای تحقق کامل نیاز به زمان است.


ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار