۸۰ درصد سکته های قلبی قابل پیشگیری هستند

در اصطلاح پزشکی« ام.‌آی» یا حمله قلبی، عبارت از انهدام و مرگ سلولی دائم و غیرقابل برگشت در بخشی از عضله قلب(میوکارد) است که به علت ازبین‌رفتن جریان خون و وقوع یک ایسکمی شدید در آن قسمت از قلب روی می‌دهد.

در اصطلاح پزشکی« ام.‌آی» یا حمله قلبی، عبارت از انهدام و مرگ سلولی دائم و غیرقابل برگشت در بخشی از عضله قلب(میوکارد) است که به علت ازبین‌رفتن جریان خون و وقوع یک ایسکمی شدید در آن قسمت از قلب روی می‌دهد.

به گزارش گروه علم وفناوری خبرگزاری ایمنا، این توقف گردش خون ممکن است ناگهانی و بدون هیچ علائم قبلی نمایان گردد یا پس از چند حمله آنژینی(درد قفسه سینه) نمود یابد.

بیشتر حملات قلبی توسط یک لخته که یکی از رگهای کرونر را مسدود می کند(رگ های خونی که خون و اکسیژن را به عضله قلب می رسانند) ایجاد می شوند.

لخته معمولاًدر یک رگ کرونر که قبلاً به علت تغییرات آترواسکلروز باریک شده، تشکیل می شود و پلاک آترواسکلروزی داخل دیواره رگ گاهی ترک بر می دارد و این امر تشکیل لخته را که «ترومبوز» نیز نامیده می شود، شروع می کند.

لخته درون رگ کرونری جریان خون و اکسیژنرسانی به عضله قلبی را مختل می کند، که سبب مرگ سلول های قلبی در آن ناحیه می شود، ماهیچه قلبی آسیب دیده توانایی خود برای انقباض را از دست می دهدو عضله قلبی باقیمانده برای جبران منطقه آسیب دیده واردعمل خواهد شد .

گاهی، استرس شدید ناگهانی می تواند یک حمله قلبی را شروع کند .

به گفته یک متخصص قلب و عروق، از هر ۵ مرگ یکی از آنها مربوط به حمله قلبی است و این بیماری یک علت عمده مرگ ناگهانی در بالغین است.

دکتر محمدرضا اخباری در گفتگو با خبرنگار ایمنا تاکید می کند: اگر عوامل خطر بیماری های قلبی از جمله دیابت، فشار خون بالا، مصرف سیگار، اضافه وزن، استرس را کنترل کنیم از بروز سکته های قلبی جلوگیری کرده ایم اما سکته قلبی یک بیماری شایع است.

وی بر این باور است که اگر درمان های صحیح و با سرعت کافی انجام شود، مریض می تواند به موقعیت قبل از سکته باز گردد.

بزرگ‌ترین خطر بی‌توجهی به سکته قلبی و علائم آن، مرگ است

متخصص قلب و عروق با اشاره به اینکه مردم باید علایم سکته های قلبی را بشناسند که مهمترین آنها دردهای ناحیه قفسه سینه، تپش قلب، عرق سرد، سرد شدن ناگهانی بدن، است، ادامه می دهد: مردم این علامت ها را باید به پای مشکلات قلبی بگذارند.

وی یادآور می شود: درد قفسه سینه می‌تواند متنوع باشد و گاه به شکل درد زیر جناق سینه یا ریشه گردن و دست‌ها بویژه دست چپ و گاهی همزمان در هر دو دست و کتف و شانه بروز می‌کند، البته در مواردی که فرد دچار سکته قلبی می‌شود، درد ۲۰ دقیقه طول می‌کشد و گستره درد ممکن است به صورت سنگینی یا خنجری یا احساس فشردگی در قفسه سینه خود را نشان دهد .

دکتر اخباری تصریح می کند: این دردها معمولاً با سایر علائمی همچون تعریق شدید و احساس سردی در تمام نقاط بدن که ناشی از تحریک قوه سمپاتیک است، همراه می‌باشد که در این موارد همچنین افراد دچار احساس ترس، نگرانی و بی‌قراری، تپش قلب و افت فشار خون و گاه نیز افزایش فشار خون می‌شوند .

وی تاکید می کند: متأسفانه در بعضی افراد همچون دیابتی‌ها، سالمندان، افرادی که دارای سابقه طولانی مدت فشار خون هستند، افرادی که اعتیاد شدید دارند، خانم‌های خیلی چاق و سیگاری‌های حرفه‌ای درد ناشی از سکته احساس نمی‌شود .

متخصص قلب و عروق با اشاره به اینکه بزرگ‌ترین خطر بی‌توجهی به سکته قلبی و علائم آن مرگ است، می افزاید: در غیر این صورت فرد دچار نارسایی قلبی، تنگی تنفس، خستگی زودرس و علائم نارسایی قلبی همچون ورم پا و تندی ضربان قلب در هنگام فعالیت و استراحت می‌شود .

وی تصریح می کند: در اغلب موارد علائم این سکته‌ها با بیماری گاستریت یا التهاب معده اشتباه گرفته می‌شود که این امر بسیار خطرناک است زیرا در این موارد این علائم نشان‌دهنده سکته قلبی است که بیمار بلافاصله باید به مرکز درمانی مراجعه کرده تا منطقه سکته رد شود .

با ۳ راهکار ساده احتمال بروز سکته قلبی را کاهش دهید

در افرادی که مبتلا به دیابت هستند سکته‌های سطح تحتانی قلب شایع‌تر است که در اغلب موارد درد ناشی از این سکته‌ها در معده بروز می‌کند .

گاستریت یا التهاب معده اکثر اوقات با درد در ناحیه معده بروز می‌کند، اما نکته‌ای که در این میان حائز اهمیت است لزوم عدم مصرف دارو بدون تجویز پزشک است زیرا ممکن است دردی که در معده بروز کرده ناشی از سکته بوده نه گاستریت در نتیجه عوارض سکته قلبی در این موارد افزایش می‌یابد .

دکتر اخباری می گوید: افرادی که دچار سکته قلبی شده‌اند الزامی است، علاوه بر پزشک متخصص قلب همواره تحت نظر متخصص گوارش و کبد هم قرار داشته باشند تا از ایجاد ناهنجاری‌های گوارشی بویژه زخم و درد معده، التهاب معده و هرگونه اختلال در کار معده در امان باشند .

وی با بیان اینکه وقوع ۸۰ درصد از حمله یا سکته های قلبی قابل پیشگیری هستند، خاطرنشان می کند: داشتن یک رژیم غذایی سالم، داشتن تحرک و فعالیت بدنی منظم و نیز خودداری از استعمال تمام انواع محصولات دخانی کلیدهای اصلی این موفقیت هستند .

متخصص قلب و عروق اضافه می کند: سه راهکار ساده نه‌تنها به میزان قابل توجهی درصد بروز سکته قلبی را کاهش می‌دهند، بلکه در بیشتر موارد در پیشگیری از ابتلا به دیابت نوع دوم، اختلالات مزمن در مجاری تنفسی و نیز انواع خاصی از سرطان‌ها موثر هستند .

وی تصریح می کند: یک رژیم غذایی متعادل برای داشتن قلب و دستگاه گردش خون سالم ضروری است و اغلب شامل مقادیر زیادی از میوه‌ها و سبزیجات، غلات سبوس‌دار، گوشت لخم، ‌ ماهی و مرغ می‌شود. همچنین لازم به ذکر است که در این رژیم غذایی میزان مصرف قند و نمک باید محدود شود .

دکتر اخباری توصیه می کند افراد باید تحرک بدنی منظم داشته باشند و حداقل ۳۰‌دقیقه در روز فعالیت بدنی منظم انجام دهند تا سلامت قلب و عروق حفظ شود.

براساس تحقیقات علمی معتبر خطر بروز سکته قلبی به محض ترک سیگار کاهش می‌یابد و پس از گذشت یک سال این خطر نصف می‌شود .

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار