اما و اگرهای استخدام قهرمانان ورزشی

آیین‌نامه استخدام قهرمانان بازی‌های آسیایی، جهانی، المپیک و پارالمپیک تیرماه سال گذشته به تصویب هیئت وزیران رسید؛ اما حالا با گذشت یک سال از تصویب این مصوبه، از بین 216 درخواست ارائه شده، وزارت ورزش و جوانان با 84 درخواست موافقت کرده ؛اما هنوز هیچ استخدامی صورت نگرفته است.

اصفهان زیبا: آیین‌نامه استخدام قهرمانان بازی‌های آسیایی، جهانی، المپیک و پارالمپیک تیرماه سال گذشته به تصویب هیئت وزیران رسید؛ اما حالا با گذشت یک سال از تصویب این مصوبه، از بین 216 درخواست ارائه شده، وزارت ورزش و جوانان با 84 درخواست موافقت کرده ؛اما هنوز هیچ استخدامی صورت نگرفته است. بر اساس این آیین نامه که جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور را پس از تصویب برای اجرا ابلاغ کرد، قهرمانان بازی‌های المپیک شامل نفرات اول تا سوم و قهرمانان اول و دوم مسابقات قهرمانی جهان و نفرات اول، دوم و سوم بازی‌های آسیایی و مسابقات جهانی در رشته‌های ورزشی تحت پوشش کمیته بین المللی المپیک (IOC) حسب مورد در رشته‌های فردی و گروهی و مقام اول تا سوم مسابقات جام جهانی فوتبال، بسکتبال و والیبال و همچنین یکی از فرزندان قهرمانان بازی‌های پارالمپیک شامل نفر اول در رشته‌های فردی و همه نفرات در رشته‌های گروهی می‌توانند با رعایت شرایطی، از سوی دستگاه‌های اجرایی بدون برگزاری آزمون و خارج از نشر آگهی به صورت پیمانی جذب و استخدام شوند.

آیین نامه اجرایی جذب و استخدام قهرمانان مشمول قانون سرباز قهرمان به شرح زیر است:
ماده ۱- در این آیین نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می‌روند:
الف- قانون: قانون سرباز قهرمان- مصوب ۱۳۷۶- و اصلاحات بعدی آن
ب- بازی‌های المپیک: بازی‌های تابستانی و زمستانی که در رده‌های سنی جوانان و بزرگسالان هر چهار سال یک بار به طور متمرکز به میزبانی یکی از کشورهای جهان با حضور کشورهایی که موفق به کسب سهمیه شده‌اند، در رشته‌های ورزشی تحت پوشش کمیته بین المللی المپیک (IOC) برگزار می‌شود.
پ- بازی‌های پارالمپیک: بازی‌های تابستانی و زمستانی که برای ورزشکاران معلول در رده‌های سنی جوانان و بزرگسالان هر چهار سال یک بار به طور متمرکز به میزبانی یکی از کشورهای جهان با حضور کشورهایی که موفق به کسب سهمیه شده‌اند، در رشته‌های ورزشی تحت پوشش کمیته بین المللی پارالمپیک (IPC) برگزار می‌شود.
ت- بازی‌های آسیایی: بازی‌های تابستانی و زمستانی که در رده‌های سنی جوانان و بزرگسالان با حضور همه کشورهای آسیایی هر چهار سال یک بار در رشته‌های ورزشی تحت پوشش شورای المپیک آسیا (OCA) و به صورت متمرکز برگزار می‌شود.
ث- مسابقات جهانی و قهرمانی جهان: مسابقاتی که در رشته‌های ورزشی تحت پوشش کمیته بین المللی المپیک (IOC) به صورت سالیانه یا هر دو سال یک بار با حضور کشورهایی که حائز شرایط شده اند، برگزار می‌شود.
ج- مسابقات جام جهانی: مسابقاتی که در رشته‌های فوتبال، والیبال و بسکتبال با حضور کشورهایی که موفق به کسب سهمیه شده‌اند، برگزار می‌شود.
چ- مشمولین: قهرمانان بازی‌های المپیک شامل نفرات اول تا سوم و قهرمانان اول و دوم مسابقات قهرمانی جهان و نفرات اول، دوم و سوم بازی‌های آسیایی و مسابقات جهانی در رشته‌های ورزشی تحت پوشش کمیته بین المللی المپیک (IOC) حسب مورد در رشته‌های فردی و گروهی و مقام اول تا سوم مسابقات جام جهانی فوتبال، بسکتبال و والیبال و همچنین یکی از فرزندان قهرمانان بازی‌های پارالمپیک شامل نفر اول در رشته‌های فردی و همه نفرات در رشته‌های گروهی
ماده ۲- دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری می‌توانند مشمولین این آیین نامه را با رعایت شرایط بدون برگزاری آزمون و خارج از نشر آگهی به صورت پیمانی جذب و استخدام کنند.مدال آوران المپیک ریو بر اساس هر سه مصوبه بالا می‌توانند استخدام کمیته ملی المپیک، وزارت ورزش یا هر نهاد دولتی دیگر شوند؛ با این تفاوت که استخدام در کمیته ملی المپیک فقط برای این مقطع زمانی است؛ اما برای دو مصوبه دیگر، محدودیت زمانی لحاظ نشده است. مدال آوران سایر میادین هم می‌توانند برای استخدام خود در وزارتخانه یا هر نهاد دولتی دیگری اقدام کنند؛ اما مصوبه استخدامی کمیته ملی المپیک فقط برای المپیک ریو بود و بر همین اساس فقط مدال آوران این بازی‌ها می‌توانند از آن بهره مند شوند. از میان این مدال آوران هستند کسانی که درخواست استخدام خود را به کمیته اعلام کرده و منتظر پاسخ آن هستند. مانند مجتبی عابدینی که در مسابقات شمشیربازی المپیک ریو شرکت کرد و عملکردی قابل توجه داشت.

از زمان تصویب آیین نامه تاکنون، ۳۰۰ ورزشکار مدال آور میادین مختلف، درخواست خود را برای استخدام در وزارت ورزش یا دیگر نهادهای دولتی به این وزارتخانه ارائه کرده‌اند. وزارت ورزش بر اساس آیین نامه موجود فقط درخواست ۸۴ نفر از این تعداد ورزشکاران را واجد شرایط رسیدگی تشخیص داده و با ۲۱۶ درخواست دیگر مخالفت کرده است. کاروان ورزشی ایران در المپیک ریو سه طلا، یک نقره و چهار برنز کسب کرد و محمود گودرزی، وزیر وقت ورزش، نتیجه عملکرد بهداد سلیمی و مجتبی عابدینی در مسابقات وزنه برداری و شمشیربازی این بازی‌ها را نیز به ترتیب معادل مدال طلا و برنز عنوان کرد. در پارالمپیک نیز ۲۴ مدال شامل هشت مدال طلا، ۹ نقره و هفت برنز به دست آمد که از این جمع، تاکنون ۱۳ نفر متقاضی استخدام شده و درخواست رسمی خود را شخصا به وزارت ورزش ارائه کرده‌اند.همچنین از میان پارالمپیکی‌های ریو چهار نفر که در رشته‌های والیبال نشسته (دو نفر)، تپانچه بادی بانوان و وزنه برداری صاحب مدال طلا شدند، چهار نفر از اعضای تیم فوتبال هفت نفره که مدال نقره این بازی‌ها را کسب کردند همراه با یک پرتابگر وزنه که در این بازی‌ها به مدال برنز دست یافت، متقاضی استخدام شده‌اند.وزارت ورزش تا به امروز بر اساس مصوبه سال گذشته این وزارتخانه و همچنین مصوبه هیئت دولت، درخواست ۸۴ ورزشکار مدال آور در میادین مختلف المپیک، پارالمپیک، مسابقات آسیایی و جهانی برای استخدام را پذیرفته و مکاتبات لازم برای آنها را انجام داده است؛ با این حال هنوز هیچ یک از آنها موفق به استخدام نشده‌اند که دلیل آن همکاری نکردن سایر دستگاه‌ها اعلام شده است.

قانونی به ضرر ورزش معلولان
بر اساس آیین‌نامه اشاره شده، یکی از فرزندان قهرمانان پارالمپیک شامل نفر اول در رشته انفرادی و همچنین تمامی نفرات در رشته‌های گروهی با تایید وزارت ورزش و جوانان بدون برگزاری آزمون استخدامی در وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی و نهادهای عمومی غیردولتی با هماهنگی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استخدام خواهند شد.تسنیم در گزارشی به ابهامات این آیین نامه پرداخته و نوشته است: طبق آنچه مصوب شده، هر ورزشکاری که در المپیک روی سکو برود، شامل این آیین‌نامه می‌شود؛ اما قانون برای پارالمپیکی‌ها تفاوت قائل شده و فقط طلایی‌های این رویداد بزرگ را دیده است. نکته جالب اینکه، حتی مدال‌آوران بازی‌های آسیایی و رقابت‌های جهانی بالاتر از پارالمپیکی‌ها هستند، در حالی که رویداد آن‌ها پایین‌تر است. از سوی دیگر، شخص ورزشکاران مدال‌آور در المپیک مشمول قانون می‌شوند؛ اما در موضوع پارالمپیکی‌ها باید گفت که یکی از فرزندان آنها می‌تواند از این قانون بهره ببرد. قهرمانان پارالمپیک همگی سن و سال بالایی ندارند که در واقع فرزند بزرگی نیز داشته باشند تا این فرزند از آیین‌نامه مصوب استفاده کند؛ ضمن اینکه بیشتر آنها نیز حتی ازدواج نکرده‌اند که فرزندی نیز داشته باشند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار