عملیات مرمت ۲۵ بنای شاخص تاریخی در شرق شهرستان اصفهان آغاز می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان از آغاز عملیات مرمت ۲۵ بنا و مجموعه تاریخی در شرق شهرستان اصفهان خبر داد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان از آغاز عملیات مرمت ۲۵ بنا و مجموعه تاریخی در شرق شهرستان اصفهان خبر داد.
به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان ، فریدون الهیاری اظهار داشت: از ابتدای سال 1396 تا تاریخ 30 مردادماه با صرف اعتباری معادل 15 میلیارد ریال، عملیات مرمت 25 بنا و محوطه تاریخی در منطقه شرق شهرستان اصفهان آغاز شده است .
وی بیان کرد: با توجه به بروز خشک‌سالی‌های متعدد در بخش‌هایی از استان به‌ویژه در شرق شهرستان اصفهان، لزوم حفاظت از آثار تاریخی و توسعه گردشگری فرهنگی به‌واسطه آثار تاریخی ارزشمندی که در این بخش از استان وجود دارد بیش از هر زمان دیگر احساس می‌شود، با برنامه‌ریزی‌های به عمل آمده و در یک طرح گسترده، عملیات مرمت آثار تاریخی شرق شهرستان اصفهان در کنار برنامه‌ریزی برای ترویج صنایع‌دستی و توسعه گردشگری صورت می‌پذیرد.
مدیر پایگاه ملی روستای تاریخی قهی و ناظر طرح‌های مرمتی شرق شهرستان اصفهان نیز عنوان کرد: در پنج ماه اول امسال و در ادامه طرح‌های مرمتی اداره کل در سال1395، عملیات مرمت بناهای تاریخی همچون مسجد جامع، خانه تاریخی حاج رزمجو، خانه تاریخی تاج‌زاده، خانه تاریخی لقمان، خانه تاریخی شیخ حسن، آب‌انبار و آسیاب حاج حسن در روستای تاریخی قهی در کنار مرمت بافت تاریخی این روستا شامل مرمت گذرها و ساباط حاج ابراهیم در شرق شهرستان اصفهان انجام می‌پذیرد.
حمید محمد نژاد گفت: مرمت بافت تاریخی و بازار شهر تاریخی هرند، مرمت باقیمانده حصار تاریخی شهر کوهپایه متعلق به عصر ساسانی، مرمت برج کبوتر منحصربه‌فرد روستای قورتان و مرمت قلعه بزرگ روستای تاریخی قورتان از دیگر طرح‌های مرمتی ادارۀ کل میراث فرهنگی استان در محور تاریخی شرق شهرستان اصفهان است.
گفتنی است، محور شرق شهرستان اصفهان در امتداد مسیر رودخانه زاینده‌رود به سمت تالاب گاوخونی واقع شده است این منطقه تاریخی به‌واسطه عبور مسیرهای فرعی جاده ابریشم از قدمت تاریخی ارزشمندی به‌ویژه در دوران پیش از اسلام و سپس در دوران اسلامی خصوصاً سده‌های پنجم، ششم، هفتم و هشتم هجری قمری برخوردار است، به گونه‌ای که وجود آثار بسیار ارزشمند و منحصربه‌فرد تاریخی و وجود فرهیختگان دیار گرم و خشک شرق شهر تاریخی اصفهان در کنار تنوع قومی منطقه از جمله اقامت عشایر عرب جرقویه در این منطقه که سهم ارزشمندی در سیر تطور تاریخ فرهنگ و تمدن فلات مرکزی ایران‌ زمین به‌ویژه در دوران اسلامی ایفا کرده‌اند خود گویای این مطلب است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار