روایت نادر مهذب‌نیا از همایش آبرنگ ایران

ایده همایش آبرنگ ایران از حداقل شش ماه قبل کلید خورد. درنهایت با همکاری فرهنگسرای اندیشه، این همایش در سه ماه پیش وارد مرحله اجرایی خود شد.

سعید آقایی- اصفهان امروز : ایده همایش آبرنگ ایران از حداقل شش ماه قبل کلید خورد. درنهایت با همکاری فرهنگسرای اندیشه، این همایش در سه ماه پیش وارد مرحله اجرایی خود شد. در مرحله اول نسبت به انتشار متن فراخوان همایش اقدام شد و شرایط لازم حضور و شرکت در این برنامه برای مخاطبین منتشر شد، سپس نسبت به جذب فایل آثار اساتید و هنرمندان از استان‌های مختلف ایران اقدام شد. پس از دریافت 500 اثر به‌صورت ایمیل، کارها به‌دقت تحت بررسی و ممیزی قرار گرفت و نسبت به جذب 240 اثر از 240 هنرمند اقدام شد تا هر هنرمند تنها یک اثر در این رخداد داشته باشد. بعد از دریافت آثار چیدمان آنها در بخش نمایشگاهی و چهار نگارخانه این مجموعه در سه‌طبقه اقدام شد

نادر مهذب نیا، آبرنگ کار اصفهانی و چهره شناخته‌شده آبرنگ که دبیر برگزاری همایش آبرنگ ایران را بر عهده داشت درباره این همایش به اصفهان امروز گفت: «داوری آثار این همایش را بخش جهانی انجمن بین‌المللی آبرنگ ایران بر عهده داشت. داوران و صاحب‌نظران به سرپرستی پروفسور علی عباس سید از کشور پاکستان، استاد تمام دانشگاه هنر و معماری مهران زیر نظر کشور انگلستان، مطالعه و انتخاب سی نفر برتر این همایش را بر عهده داشتند».

وی در پاسخ به این پرسش که این همایش شامل چه بخش‌هایی بود؟ گفت: «این همایش از بخش‌های مختلفی تشکیل می‌شد. بخش نمایشگاهی و به نمایش گذاری آثار هنرمندان ایران‌زمین، بخش آموزشی شامل نشست‌ها و سخنرانی‌ها پیرامون تکنیک آبرنگ و همین‌طور ورکشاپ ها و کارگاه‌های متعدد آموزشی توسط هنرمندان صاحب سبک با رویکرد متفاوت از استان‌های مختلف از برنامه‌های این همایش بود. تجلیل از پیشکسوتان آبرنگ ایران به‌پاس سال‌ها تلاش ماندگار در هنر آبرنگ این مرزوبوم به همراه اهدای تندیس برنزی این همایش مار دیگری بود که انجام شد. استادان احمد وثوق احمدی، سیاوش مظلومی پور، بهمن نیکو، محمود سمندریان، شهریار وثوق، احمد مقدسی، مرجان مدرسی، شاهین آروین، علی گلباز و محمدعلی یزدچی، استادانی بودند که مورد تقدیر قرار گرفتند. و در آخر معرفی سی اثر و به پیرو آن سی هنرمند برگزیده این همایش شامل اساتید. هنرمندان و چهره‌هایی جدیدی که این فرصت به آنها داده شد تا جهانیان و مردم ایران آنان را بهتر بشناسند همچنین و ورکشاپ بزرگ 20 متری از مناظر مختلف ایران با مدیوم آبرنگ که با همدلی و همراهی همه دلسوزان آبرنگ ایران و یاران انجمن بین‌المللی آبرنگ ایران دوشادوش یکدیگر در بام فرهنگسرای اندیشه مشرف‌به بوستان اندیشه خلق گشت».

نماینده انجمن بین‌المللی آبرنگ که در محافل بین‌المللی آبرنگ شرکت داشته، درباره سطح این همایش در مقایسه با نمونه‌های خارجی نیز گفت: «با توجه به مطالعه و گاهی هم حضورهای فیزیکی در جشنواره‌ها و ایونت های دیگر کشورهای عضو انجمن بین‌المللی آبرنگ نمره قبولی به این همایش را می‌دهم. این همایش ازنقطه‌نظر کیفی از استانداردهای لازم برخوردار بود و شاهد به نمایش گذاری آثار تعداد زیادی از فعالان معاصر آبرنگ ایران با بهترین آثارشان بودیم ولی با توجه به شناخت پتانسیل بالای اساتید و هنرمندان بزرگ ایران انتظار می‌رود در جشنواره‌ها و فراخوان‌های بعدی علاوه بر شرکت برگزارکنندگان و شرکت‌کنندگان این دوره، شاهد حضور هنرمندان و آثار متنوع‌تر و بالاتر آنها ازنقطه‌نظر کیفی باشیم.»

وی درباره ویژگی‌های آثار ازنظر داوران نیز گفت: «ویژگی خاص آثار تفاوت‌ها و برداشت‌های متفاوت هنرمندان بود از موضوعات و همین‌طور قلم‌ها و سبک‌های شخصی هر فرد که رنگ بویی تازه به نمایشگاه و آثار دریافتی داده بود. اجراهایی در فرمت‌های خیس در خیس, خشک و گاها لکه‌گذاری یا ترکیب‌هایی مابین این روش‌ها با برداشت‌های رنگی و شخصی هر هنرمند که ازنظر داوران نه‌تنها گسستگی ایجاد نکرده بود بلکه هارمونی خوبی برای درک متقابل داده بود.»

این آبرنگ کار اصفهانی درباره ادامه این رخداد و احتمال برگزاری این نوع همایش‌ها در اصفهان گفت: «فرهنگسرای اندیشه برای تداوم این حرکت اعلام آمادگی کرده و درخواسته هایی از موزه سعدآباد، مجموعه نیاوران, میراث فرهنگی و ... دریافت کرده‌ایم برای میزبانی دوره بعدی همایش‌ها و جشنواره‌های انجمن بین‌المللی آبرنگ ایران که همگی تحت بررسی و مطالعه هستند. به امید خدا و کمک و یاری دوستان امیدواریم به‌صورت سالیانه شاهد رخداد این‌چنین وقایع و رویدادهایی در سطح ملی و حتی بین‌المللی باشیم. ما درصدد هستیم که این نمایشگاه در همین ابعاد در استان‌های مختلف ازجمله اصفهان که همیشه یکی از مدعیان آبرنگ ایران و مهد آبرنگ ایران است اتفاق بیفتد. حتی برنامه‌ای داریم برای اجرای ورکشاپهای متری و درهمی‌های آبرنگی در استان‌ها و شهرهای کوچکتر که به‌زودی برنامه آنها منتشر خواهد شد.»

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار