این سه مسجد اصفهان را این هفته حتما ببینید

روز جهانی مسجد هر سال در تاریخ 21 آگوست (مصادف با 31 شهریور) برگزار می‌شود. در این روز مساجد سراسر دنیا برنامه‌های ویژه‌ای نه فقط برای مسلمانان که برای همه مردم و گردشگران ترتیب می‌دهند و البته بسیاری از مساجد در سراسر دنیا جزو برترین جاذبه‌های گردشگری محسوب می‌شوند؛ چهار مسجد مهم اصفهان را در این مطلب معرفی کرده‌ایم که در سه تایشان هم نماز برپا می‌شود و هم برای گردشگران جذاب هستند.

اصفهان زیبا: روز جهانی مسجد هر سال در تاریخ 21 آگوست (مصادف با 31 شهریور) برگزار می‌شود. در این روز مساجد سراسر دنیا برنامه‌های ویژه‌ای نه فقط برای مسلمانان که برای همه مردم و گردشگران ترتیب می‌دهند و البته بسیاری از مساجد در سراسر دنیا جزو برترین جاذبه‌های گردشگری محسوب می‌شوند؛ چهار مسجد مهم اصفهان را در این مطلب معرفی کرده‌ایم که در سه تایشان هم نماز برپا می‌شود و هم برای گردشگران جذاب هستند.

بیش از 150 مسجد در سراسر بریتانیا در روز جهانی مسجد درهایشان را به روی غیرمسلمانان باز می‌کنند و با برگزاری جلسات گفت و گو سعی می‌کنند به بهانه این روز درباره اسلام صحبت کنند؛ این را گاردین نوشته و تاکید کرده که این روز فقط برای مسلمانان نیست. به همین بهانه سه مسجد مهم اصفهان را خیلی کوتاه معرفی کرده‌ایم؛ البته که مسجد امام (ره) هم در صدر این لیست قرار دارد که به دلیل کمبود فضا فقط به ذکر نامش اکتفا می‌کنیم.

مسجد جامع عتیق اصفهان
هم مسجد پررونق و زنده‌ای است و هم یک میراث مهم جهانی؛ مسجد جامع عتیق اصفهان مهمترین میراث نصف جهان و اولین اثر استان است که در فهرست میراث جهانی ثبت شد. معروف است که می‌گویند از دوران پیش از تاریخ اگر فقط یک اثر را می‌خواهید ببینید، بی‌شک باید رد شوش را پیش بگیرید و زیگورات چغازنبیل را ببینید. اگر می‌خواهید مهمترین اثر باستانی ایران را ببینید، هیچ انتخابی بهتر از تخت جمشید ندارید و اگر قرار است معماری دوران اسلامی را در ایران دنبال کنید، حتما باید مسجد جامع عتیق اصفهان را ببینید که در همه دوره‌های تاریخی همه حکومت‌ها اعتبار ویژه‌ای برایش قائل بوده‌اند. حتی مغولان که تخریب‌های گسترده‌ای در اصفهان انجام دادند، در مورد این بنا رفتار دیگری را در پیش گرفتند و میراث ارزشمندی را به آن افزودند؛ بخشی که حالا یکی از چند گل سرسبد مسجد است؛ محراب اولجایتو.

مسجد شیخ لطف الله
کوچکترین مسجد تاریخی مهم اصفهان؛ مسجد شیخ لطف الله است؛ بی‌مناره و حیاط اما در اوج زیبایی. در یک کلام، موجز است. اگر مساجد تاریخی دیگر را دیده باشید و بعد به این مسجد برسید احتمالا شوکه می‌شوید. از پله‌ها بالا می‌روید در حالی که محو گنبد زیبایش هستید. وارد می‌شوید و از دالان می‌گذرید و به شبستانی نمی‌رسید با گنبد طاووس‌نشان. دنبال پنجره یا در دیگری می‌گردید، انتظار این حجم کوچکی را ندارید؛ اما این مسجد-مدرس همین جا تمام می‌شود؛ چه تمام شدنی! البته طی سال‌های اخیر زیرزمین بنا هم برای بازدید مهیا شده و گردشگران می‌توانند بعد از آن که عکس‌های یادگاری‌شان را در شبستان گرفتند و دقایقی را به نشستن زیر گنبد و خیره شدن و نقش و نگارهای دوست داشتنی‌اش گذراندن، به سمت در ورودی برگردند و از راه پله پایین بروند و فضا را ببینند. نکته تاسف‌آوری هم درباره این مسجد وجود دارد؛ اینکه در همین فضای کوچک و زیبا دو کانتر فروش سی‌دی و پازل گذاشته‌اند که گاهی هم حتی در بلندگو تبلیغات پخش می‌کنند و حس خاص فضا را از بین می‌برند.

مسجد حکیم
خیلی‌ها هنوز به اهمیت مسجد حکیم پی نبرده‌اند. در این مسجد به کجا باید نگاه کنید؟! این سوال را چند نفر به درستی می‌توانند پاسخ بدهند؟! دو رفتار درباره این مسجد صحیح‌تر است؛ اول اینکه از کوچه باغ‌قلندرها وارد شوید و اول سردر جورجیر را ببینید؛ سردر 700 ساله آجری که خودش یک جاذبه گردشگری مجزا و هیجان انگیز است. چند سال قبل رنج راه از مشهد تا سرخس را به جان خریدیم تا کاروانسرای زیبای رباط شرف را ببینیم؛ کاروانسرایی که برعکس بقیه کاروانسراها، صفوی نیست، قدمت بیشتری دارد و عمرش به دوران حکومت سلطان سنجر می‌رسد. برای همه این بازدید جذاب بود؛ اما برای من که قبلا محو تماشای سردر جورجیر شده بودم، به آن اندازه که انتظار داشتم نبود. خواهرخوانده کوچک رباط شرف را ما در اصفهان داریم و لازم هم نیست راه زیادی برای دیدنش طی کنیم؛ یک موزه هنر آجرکاری ایرانی که تنها برجای مانده مسجدی است که مسجد حکیم را بر ویرانه‌هایش ساخته‌اند. برای دیدن مسجد حکیم باید ریزبینی و ظرافت داشته باشید؛ اینجا موزه خط بنایی است. قدم بزنید و سعی کنید تشخیص بدهید کدام خط «بنایی معقلی» است، کدام «متداخل»، کدام‌ها «مشکل» و کدام یک «ساده».

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار