میهمان شنیدن نوای فلوت و گیتار در هنرسرای خورشید شوید

کوروش باستانی، تحصیل‌کرده کنسرواتوار تهران به همراه حمید رضایت، دانش‌آموخته هنرستان هنرهای زیبا پسران و هنرستان عالی تهران در رشته نوازندگی موسیقی کلاسیک، دو هنرمند اصفهانی هستند که در سوم شهریورماه و در هنرسرای خورشید به اجرای قطعات مختلف می‌پردازند.

سعید آقایی- اصفهان امروز : کوروش باستانی، تحصیل‌کرده کنسرواتوار تهران به همراه حمید رضایت، دانش‌آموخته هنرستان هنرهای زیبا پسران و هنرستان عالی تهران در رشته نوازندگی موسیقی کلاسیک، دو هنرمند اصفهانی هستند که در سوم شهریورماه و در هنرسرای خورشید به اجرای قطعات مختلف می‌پردازند.

باستانی فعالیت موسیقی خود را از سال ۸۱ شروع کرده است. در کنار تدریس موسیقی در آموزشگاه‌های اصفهان و چهارمحال بختیاری، اجرای رسیتال گیتار در سال‌های ۸۸ و ۹۰ و ۹۱ و ۹۴ در اصفهان و شهرکرد و شرکت در فستیوال گیتار ترکیه را نیز می‌توان در کارنامه وی دید.

باستانی از استادانی چون کیوان میرهادی زاده و کارینا کیمیایی بهره گرفته است. رضایت، نوازندگی ساز فلوت را نزد حامد یونسی آغاز کرد و در ادامه تحت نظر استادانی چون سینا ذکایی، محمدعلی لقا و دکتر آریا باستانی نژاد فعالیت کرد.

وی در سال 2016 در کشور روسیه و نزد استاد آدیک عسگروویچ به تحصیل در مبانی نوازندگی پرداخت. ازجمله فعالیت‌های او برگزاری رسیتال‌های مختلف فلوت و همکاری با ارکسترهای مختلف و تدریس در هنرستان است.

کنسرتی که باستانی به همراه رضایت، سوم شهریور در هنرسرای خورشید اجرا می‌کند شامل دو بخش تکنوازی گیتار که ۳۷ دقیقه است، دوئت گیتار فلوت که ۲۰ دقیقه است و یک تکنوازی بسیار زیبای ۵ دقیقه‌ای فلوت از آهنگساز شهیر به نام استور پیازولا است. بخش اعظم این کنسرت مربوط به آهنگسازان معاصر چون آهنگسازان آمریکای لاتین، برزیل و آرژانتین است. همچنین یک قطعه فولک تنظیم دکتر لیلی افشار به نام درنه جان (عزیز جون) اجرا می‌شود.

به گفته باستانی ایده این اجرا از بهمن‌ماه ۹۵ کلید خورد. وی درباره اجراهای خودش می‌گوید: «۴۰ دقیقه اول که شامل سولوی گیتار است بر عهده من است و در بخش دوئت گیتار فلوت نیز پارت گیتار با من است.» این هنرمند در پاسخ به این پرسش که مهمترین مانع بر سر این نوع اجراها چیست، گفت: «مهمترین مانع برای اجرای این نوع برنامه‌ها مشکلات مالی است چون نیازمند زمان زیاد است و به علت عدم شناخت، این نوع موزیک مخاطب کمی دارد، درنتیجه این اجراها زیر بار سنگین مالی سالن‌ها و شرایط کنسرت‌ها له می‌شود، یعنی هیچ درآمدی برای نوازندگان نخواهد بود. درنتیجه نوازندگان یا به کار پاپ یا تدریس روی می‌آورند. عده‌ای هم مثل ما از زندگی عادی کناره گرفته و سعی در کار کردن در این راستا می‌کنیم. مهمترین و بنیادی‌ترین مشکل، آموزش است.»

وقتی از وی پرسیدیم که این اجرا مخاطب را به چه چیزی دعوت می‌کند؟ گفت: «در مرحله اول این اجرا مخاطب را دعوت به شنیدن گیتار بدون آواز خواندن می‌کند و در مرحله دوم دعوت به گوش دادن؛ گوش دادن به موسیقی که نوازندگان دنیا اجرا می‌کنند ولی در این اجرا از فیلتر فکر و قلب منی که تلاش در بازآفرینی کرده‌ام رد شده است.»

باستانی در اشاره به تأثیر دانش‌هایی چون تاریخ موسیقی، فلسفه موسیقی و دیگر علوم انسانی کار موزیسین گفت: «دانستن فلسفه و تاریخ یعنی چگونه فکر کردن که در هر انسان متغیر است. به نظر من در سایه این دانستن‌ها خلاقیت و هنر هر شخصی از بی‌راهه رفتن رهایی می‌یابد.»

رضایت نیز درباره این اجرا گفته است: «ما در این اجرا بیشتر از موسیقی معاصر غربی اجرا می‌کنیم، از آهنگسازانی مثل لوبوس، ماکسیم دیگو پوخول، ژاک ایبر و آستور پیاتزولا. ویژگی‌هایی که این اجرا می‌تواند بیشتر نشان دادن توانایی‌های این دو ساز و اجرای رپرتوار خاص این ترکیب (فلوت و گیتار) که خیلی از قطعات یا اجرانشده در ایران و یا خیلی کم اجراشده است.»

وی ادامه داد: «هدفمان هر چه بیشتر بودن کیفیت و ارائه یک اجرای استاندارد به مخاطب است». از دیدگاه او «مهمترین مانع برای اشخاصی که در حوزه موسیقی رسمی غربی فعالیت دارند جذب مخاطب است که متأسفانه رواج آثار تجاری مانع رشد این نوع موسیقی می‌شود و تهیه‌کنندگان خیلی سخت به اجرای این نوع کنسرت‌ها و تولید آثار در این زمینه تن می‌دهند.»

او درباره این نوع از کنسرت‌ها نیز گفت: «همه کنسرت‌ها و رسیتال‌های موسیقی کلاسیک فارغ از بحث کیفیت، مخاطب را دعوت به شنیدن موسیقی خوب، صحیح و رسمی می‌کند». نکته بسیار کلیدی دیگری که رضایت گفته، این است: «به نظرم آگاه بودن نوازنده نسبت به قطعه‌ای که اجرا می‌کند یک امر الزامی است، اینکه این قطعه توسط چه کسی، در چه محوطه تاریخی و تحت چه شرایط اجتماعی ساخته‌شده قطعا به هر چه‌بهتر و دقیق‌تر شنیده شدن آن اثر کمک خواهد کرد.» و البته وی گلایه‌ای قابل تامل نیز دارد: «متأسفانه ما منابع وسیعی برای دسترسی نداریم. بیشتر کتابخانه‌ها در حوزه موسیقی غربی فقیر هستند و ناشران محترم بنا به دلایل زیادی در این زمینه منفعل‌اند.»

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار