میراث نوی اصفهان؛ مقصد تازه راهنمایان گردشگری

راهنمایان گردشگری اصفهان همیشه در زمره پرکارهای کشور محسوب شده‌اند؛ اولین انجمن صنفی راهنمایان گردشگری در اصفهان شکل گرفت، اعضای این انجمن بعدا در ایده تشکیل کانون انجمن‌های صنفی راهنمایان گردشگری کشور نقش کلیدی داشتند و طی 10 سال گذشته همیشه پیش قدم برگزاری برنامه‌های مربوط به صنف خود بوده‌اند.

راهنمایان گردشگری اصفهان همیشه در زمره پرکارهای کشور محسوب شده‌اند؛ اولین انجمن صنفی راهنمایان گردشگری در اصفهان شکل گرفت، اعضای این انجمن بعدا در ایده تشکیل کانون انجمن‌های صنفی راهنمایان گردشگری کشور نقش کلیدی داشتند و طی 10 سال گذشته همیشه پیش قدم برگزاری برنامه‌های مربوط به صنف خود بوده‌اند. این هفته هم این انجمن یک گردهمایی قابل توجه داشت که شامل امضای تفاهم‌نامه با مجموعه سیتی سنتر، رونمایی از تالیف جدید یک راهنمای گردشگری، معرفی شماره جدید مجله گردشگر مثبت و گفت و گوی مسئولان گردشگری استان درباره مشکلات و دغدغه‌های راهنمایان بود.

اصفهان همیشه به میراثش نازیده؛ میراثی که هر کدام حاصل ذوق، هوشمندی و خوش‌سلیقگی مردمانی هستند که صدها سال پیش در این سرزمین زندگی می‌کردند؛ ابنیه‌ای از جنس آجر و سنگ با هنرنمایی‌های گچین و آهکین و مطلا به انضمام نقاشی‌ها و خطوطی ارزشمند حاصل ذوق هنرمندانی که عاشقانه و عارفانه کار کردند؛ کسانی که به معنای واقعی کلمه مفهوم زندگی فراتر از زمانه خود را درک کرده بودند. اما امروز اصفهان چه چیزهایی برای عرضه دارد؟ مردمان عصر ما چه میراثی برای آیندگان بر جای خواهند گذاشت؟ کدام بنا را می‌توانیم به عنوان نماد زندگی و خوش سلیقگی مردمان امروز اصفهان معرفی کنیم؟! جواب به این سوال زیاد آسان نیست. گزینه‌های پرشماری هم نداریم. در خوش بینانه ترین حالت، شاید بشود 10 ابنیه ساخته دست مهندسان و معماران امروز این شهر را نام برد و امیدوار بود که نه چهار، پنج سده، که چند دهه بعد، برجای بمانند و همچنان پررونق باشند و مایه افتخار! ما طرفداران میراث فرهنگی کمتر به خودمان اجازه می‌دهیم از بناهای مدرن تعریف کنیم اما وقتی بنایی جای خود را در میان مردم باز کرده باشد، نمی‌توان سکوت کرد؛ مجموعه سیتی سنتر یک نمونه در این حیطه است؛ جایی که حتی بُعد مسافت هم مانع لذت بردن مردم از وجودش نشده و توانسته خلأهای شهر را پر کند. به عبارت روشن‌تر اگر یک جا فقط وجود داشته باشد که راهنمایان گردشگری اصفهان می‌توانند به عنوان نماد زندگی قرن بیست و یکمی در اصفهان به مهمانان نصف جهان نشان بدهند، همین مجموعه است با قابلیت غذاگردی، خرید، استراحت، موزه‌گردی و تفریح برای سنین و سلایق مختلف. به همین بهانه 31 مرداد اعضای انجمن صنفی راهنمایان گردشگری اصفهان در سالن همایش‌های دانشگاه جامع علمی کاربردی سیتی سنتر جمع شدند و نشستی برگزار کردند.قائم مقام شرکت پرستیژ لند اصفهان سیتی سنتر در مراسم امضای این تفاهم‌نامه با اشاره به راه اندازی رشته تشریفات در دانشگاه جامع علمی کاربردی این مجموعه اظهار امیدواری کرد که با افتتاح هتل 5 ستاره مجلل در این منطقه به زودی سیتی سنتر به یک مقصد گردشگری جدی‌تر برای مهمانان اصفهان تبدیل شود.به گفته محمدرضا محسنی، همچنین طی این تفاهم‌نامه راهنمایان گردشگری می‌توانند تورهایشان را از مسیر وی‌آی‌پی بدون منتظر ماندن در ترافیک‌های آخر هفته به مجموعه ببرند و از فودکورت هم با تخفیف استفاده کنند.

گردشگری در سازمان میراث مظلوم نمی‌ماند!
در بخش دیگری از مراسم معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی اصفهان با تاکید بر اینکه همیشه حوزه میراث فرهنگی بر دو شاخه گردشگری و صنایع دستی غلبه داشته گفت: «همان طور که اسم سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است، همیشه گردشگری در وهله آخر قرار می‌گرفت؛ اما سال گذشته رئیس جمهور در سخنرانی‌اش بر لزوم تغییر این رویه و تبدیل سازمان میراث به سازمان گردشگری تاکید کرد.» محسن یارمحمدیان افزود: «تغییر رئیس سازمان و آمدن موونسان هم نشان دهنده اقدام و عمل رئیس جمهور است بنابراین ما امیدواریم دیگر در سازمان خودمان مظلوم واقع نشویم.»در بخش دیگری از جلسه نوبت به معرفی دو مجله رسید؛ نایب رئیس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری اصفهان مجله گیلگمش را که متعلق با کانون راهنمایان کشور است معرفی کرد و سپس جدیدترین شماره مجله گردشگر مثبت با عنوان «دستینه بازدید از 100 جاذبه گردشگری اصفهان» معرفی شد. سپس از کتاب «جنگ ایران و عراق در آسمان» با ترجمه امیر همایونی، یکی از راهنمایان گردشگری اصفهان، رونمایی شد.مهمان ویژه آخرین بخش نشست هم تشویق ممتد حضار را به دنبال داشت؛ عادل خرمروز که به دعوت پدر به روی سن رفت؛ نوجوانی که امسال رتبه 109 کنکور سراسری را در رشته ریاضیات و رتبه 30 را در رشته هنر به دست آورده،به زبان انگلیسی مسلط است و شروع به آموختن زبان آلمانی کرده و مهمتر این که همیشه کمک پدرش بوده و پدر امیدوار است که پسر هم شغل راهنمای گردشگری را در آینده دنبال کند.بعد از جلسه، نوبت بازدید از موزه سیتی سنتر بود؛ موزه‌ای که دو بخش رادیوهای قدیمی و فرش‌های خاصش بیشتر مورد توجه بازدیدکنندگان قرار گرفت. مخصوصا که در بخش فرش، چیدمان و نورپردازی آثار فیض الله صفدرزاده حقیقی با مناظر و نقوش بومی اصفهان به گونه‌ای بود که بازدیدکنندگان را برای سلفی گرفتن ترغیب می‌کرد. در این بین از فرش «طاق فیض اصفهان» با طرح استاد نوروز حفیظی بیشتر از همه استقبال شد؛ اثری که جایزه نفیس‌ترین قالی ایران را در سال 78 از آن خود کرد. اصفهان موزه‌های زیادی ندارد و اندک موزه‌هایش هم کمتر بینندگان را سر ذوق می‌آورند؛ اما این موزه با نورپردازی‌ها و چیدمان‌های خلاقانه می‌تواند عنوان مدرن‌ترین و جذاب‌ترین موزه اصفهان را به خود اختصاص دهد. سپس همه به فود کورت طبقه سوم رفتند؛ هر کدام از شرکت‌های این بخش تعدادی غذا بر روی میز سلف‌سرویس چیدند تا راهنمایان بتوانند غذاهای متنوع ایرانی و فرنگی و فست‌فودها را امتحان و بهترین‌ها را برای تورهای آینده‌شان انتخاب کنند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار