آب تصفیه کن؛ باطن مهم‌تر از ظاهر

آمار‌های جهانی نشان می‌دهد که آلودگی‌های موجود در آب آشامیدنی روز به روز بیشتر از قبل می‌شوند که همین موضوع افرادی زیادی را به فکر خرید یک آب تصفیه‌کن مناسب انداخته‌است. انتخاب یک دستگاه شیرین کننده‌ آب استاندارد با بهترین کارایی و در‌ عین حال ارزان، در میان انبوه مدل‌ها و مارک‌های متنوع کار آسانی نیست. افراد زیادی در این انتخاب دچار مشکل می‌شوند. برای خرید این دستگاه بر خلاف تصور عموم مردم، طراحی ظاهری اهمیت زیادی ندارد و باید به قطعات و اجزا و در واقع به باطن دستگاه توجه کرد. در ادامه به بررسی مهم‌ترین نکات خرید آب تصفیه کن خواهیم پرداخت.

اصفهان زیبا: آمار‌های جهانی نشان می‌دهد که آلودگی‌های موجود در آب آشامیدنی روز به روز بیشتر از قبل می‌شوند که همین موضوع افرادی زیادی را به فکر خرید یک آب تصفیه‌کن مناسب انداخته‌است. انتخاب یک دستگاه شیرین کننده‌ آب استاندارد با بهترین کارایی و در‌ عین حال ارزان، در میان انبوه مدل‌ها و مارک‌های متنوع کار آسانی نیست. افراد زیادی در این انتخاب دچار مشکل می‌شوند. برای خرید این دستگاه بر خلاف تصور عموم مردم، طراحی ظاهری اهمیت زیادی ندارد و باید به قطعات و اجزا و در واقع به باطن دستگاه توجه کرد. در ادامه به بررسی مهم‌ترین نکات خرید آب تصفیه کن خواهیم پرداخت.

نوع نیاز‌ زمینه‌ مصرف
اولین قدم در انتخاب یک آب تصفیه کن مناسب، مشخص کردن نوع نیاز و زمینه‌ مصرف است. اغلب دستگاه‌های تصفیه آب برای مصارفی مانند شرب و پخت و پز مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ از این‌رو این دستگاه‌ها به مدل‌های متنوعی تقسیم می‌شوند که بهترین آنها، تصفیه آب‌های کاوردار RO است. دستگاه‌های کاوردار RO به دلیل دارا بودن پنج تا هفت فیلتر مجزا، دقیق‌ترین و متداول‌ترین نوع تصفیه کن هستند. در مقابل دستگاه‌های غیر RO دقت کمتری دارند و به دلیل داشتن فیلترها و سیستم ساده به طور کامل نمی‌توانند ناخالصی‌های محلول شده در آب مانند املاح سنگین، سرب و جیوه، نیترات و... را از بین ببرند و فقط ناخالصی‌های مخلوط در آب مانند شن، ماسه، کلر و... تا اندازه حداکثر بزرگ تر از یک میکرون را حذف می‌کنند.

جنس اجزا
مسلما آب تصفیه کن‌ها به منظور ارتقای سطح سلامتی اعضای خانواده مورد استفاده قرار می‌گیرند بنابراین باید توجه کرد که جنس اجزا و قطعات دستگاه از مواد و پلاستیک‌های بازیافتی و غیر بهداشتی نباشند که در این صورت این میکروب‌ها به سطح آب نفوذ کرده و مضرات استفاده از چنین دستگاه‌هایی به مراتب بیشتر از استفاده نکردن از آنهاست. یک آب‌تصفیه‌کن مرغوب باید دارای تاييديه‌های بهداشتی نظير FDA ، NSF ،CE و ROHSباشد وهمچنین توسط کارخانه‌های معتبر تولید شود.

مکان قرار گیری
تصفیه کن‌ها در دومدل کیسی و زیر سینکی عرضه می‌شـــوند و همان طور که ازاسم آنها مشخص است؛ مدل‌های زیر سینکی زیر سینک ظرفشویی آشپزخانه و خارج دید قرار می‌گیرند. امـــا تصفیـــه کن‌های کیســـی بر روی ســـینک
و در مقابل دید هستند. در مجموع عملکرد این دو مدل دستگاه یکسان است و انتخاب آنها فقط به فضای درنظر گرفته شده و سلیقه‌ افراد بستگی دارد.

جنس فیلتر
سومین گام برای خرید آب تصفیه کن‌ها، در نظر گرفتن جنس فیلترهای کربن است. به طور کلی هر آب شیرین‌کنی متشکل از چند فیلتر کربن است که نقش آنها حذف كلر، گازهای محلول در آب و طعم و بوی نامطبوع آب است. منشا کربن به کار رفته در این فیلتر‌ها باید گیاهی باشد که اغلب از گیاهانی مانند چوب بامبو و پوست نارگیل استفاده می‌شود. اما این درحالیست که منشا کربن به کار رفته در تعداد زیادی از آب تصفیه کن‌های موجود در بازار، زغال سنگ است که خود به دلیل داشتن فلزات سنگین، عامل بروز بسیاری از بیماری‌هاست. هرچند تصفیه کن‌هایی با فیلترهای کربن گیاهی گران هستند؛ اما به هیچ عنوان نباید دستگاهایی با فیلتر‌های کربن غیر‌طبیعی و شیمیایی را خریداری کرد.

اتصالات
اتصالات در تصفیه‌کن‌ها به دو صورت مهره‌ای و سریع است. اتصالات مهره ای متدوال‌تر و ارزان تر بوده ولی بسیار مشکل ساز هستند و با گذشت زمانی اندکی مهره‌های آن دچار استحکاک می‌شوند و به راحتی می‌شكنند که در نتیجه نشتی آب را به دنبال دارند. اما اتصالات سریع به نسبت جدید‌تر، با کیفیت‌تر و البته گران هستند. در این نوع اتصالات شلنگ به راحتی در آب تصفیه کن قفل می‌شود و همچنین به دلیل وجود واشرهایی با اندازه‌های مختلف، از نشتی و چکه کردن آب جلوگیری می‌شود. پس اگر می‌خواهید مشکلاتی مانند نشتی آب وخیس شدن محل آب تصفیه کن بروز ندهد، دستگاهایی با اتصلات سریع را انتخاب کنید.

پمپ و سوئیچ
پمپ آب شیرین‌کن باید بدون لرزش و بی‌صدا باشد و از آنجایی که پمپ از اجزای اصلی دستگاه است و در صورت خرابی عملکرد دستگاه متوقف می‌شود، باید دارای سوئیچ محافظ باشد. درمواقع قطع و فشار پایین آب، اغلب پمپ‌ها روشن می‌مانند و در نتیجه می‌سوزند؛ اما سوئیچ محافظ هنگامی که آب قطع می‌شود، از روشن‌شدن پمپ تصفیه آب جلوگیری می‌کند و مانع از وارد شدن آسیب به آن می‌شود. بنابراین دستگاه‌های آب تصفیه کن باید مجهز به سوئیچ محافظ و پمپ مناسب باشند تا مدت زمان بیشتری عمر کنند.

طراحی ظاهری
تصفیه کننده‌های آب از جمله وسایلی هستند که طراحی ظاهر آنها به هیچ عنوان مهم نیست و در نوع کارکرد و دوام آن تاثیری ندارد. تعدادی از تولیدکنندگان، دستگاه‌هـــای شیرین کننده آب را با اجــــزای متفاوت تولید و روانه بازار می‌کنند که این قطعات به منظور فریب‌دادن خریداران زیبا هستند. برای مثال یکی از این قطعات بی‌مصرف، گیج فشارسنج است که به صورت یک عقربه بر روی دستگاه وجود دارد. وجود فشارسنج نه تنها کاربردی ندارد بلکه حذف آن نیز هیچ تاثیری در فرایند تصفیه آب نخواهد داشت و فقط ظاهر و قیمت دستگاه را تغییر می‌دهد!

گارانتی
گام آخر نیز بررسی گارانتی و خدمات پس از فروش دستگاه تصفیه آب است. توجه به مدت زمان گارانتی چندان اهمیتی ندارد؛ زیرا این دستگاه‌ها طی چند سال ابتدایی به خوبی کار می‌کننـــد و پس از مدتی دچار مشکل می‌شوند. از این رو وجود كليه قطعات و لوازم يدكی تصفيه آب اهمیت دارد و این نه تنها نشان دهنده پیشینه و قدرت برند سازنده‌ دستگاه است بلکه نمایانگر توانايی کارخانه‌ درسرويس دهی و رفع عیوب محصولات خود است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار