نخستین جشنواره ملی فرهنگی ورزشی روستا در شاهین شهر

نخستین جشنواره ملی فرهنگی ورزشی روستا" جام ریاست جمهوری" با حضور حدود 10 هزار نفری مردم در ورزشگاه ملت شاهین شهر برگزار شد.

نخستین جشنواره ملی فرهنگی ورزشی روستا" جام ریاست جمهوری" با حضور حدود 10 هزار نفری مردم در ورزشگاه ملت شاهین شهر برگزار شد.
این جشنواره با حضور 960 ورزشکار از 31 استان کشور با هدف توجه بیشتر به مناطق روستایی و معرفی فرهنگ و سنن و رشته های ورزشی بومی محلی و حفظ میراث معنوی و ناملموس به پیشنهاد معاونت توسعه روستا و مناطق محروم کشور نهاد ریاست جمهوری و با اجرای فدراسیون و هیات استانی ورزش روستایی و بازی های بومی در روز های 2 و 3 شهریور ماه برگزار شد.
سید ابوالفضل رضوی معاون توسعه روستایی و مناطق محروم معاون اول رییس جمهوری عصر پنجشنبه در حاشیه افتتاح نخستین جشنواره ملی فرهنگی ، ورزشی روستا در جمع خبرنگاران در شاهین شهر افزود: یکی از هدف های برگزاری این جشنواره شناسایی و ثبت بازیهای بومی و روستایی کشور است تا پس از آمادگی کامل داخلی با کشورهایی که از این نظر با ما نزدیک هستند بتوانیم رقابت های بین المللی برگزار کنیم.


⚫️روستائیان در جهان هویتی خاص پیدا می کنند

وی اظهار کرد: با برگزاری این بازی ها بصورت جهانی و بین المللی از یکسو روستاییان در جهان هویتی خاص پیدا می کنند و از سوی حضور بانوان روستایی در این مسابقات به جهانیان این پیام را می رساند که شرایط حضور و درخشش برای بانوان ایرانی در همه عرص ها فراهم است.
وی افزود: در این جشنواره بازی های بومی و محلی کشور به عنوان یکی از سرمایه های فرهنگی و ورزشی و آداب و سنتی که در روستاها محفوظ مانده بود به مردم معرفی می شود.
وی با بیان اینکه تاریخ برخی روستاهای کشور به بیش از 10 قرن می رسد گفت: با برپایی این گونه مراسم و جشنواره ها وسایل و بازی های سرگم کننده که موجبات تندرستی افراد جامعه را فراهم می کند شناسایی و به عنوان سرمایه های کهن به نسل جوان معرفی می شود.

⚫️ روستاهای ایران گنج های پنهان آیین ها و بازی های بومی محلی است

کامران کلانی مدیرکل اجتماعی و فرهنگی معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری افزود: این بازی های در ابعاد فرهنگی به حفظ هویت ملی و در ابعاد اقتصادی در رونق مشاغل متنوع و ترویج اقتصاد جوامع محلی نقش مهم و موثری دارد.
وی خاطرنشان کرد: در ابعاد جهانی نیز این بازی ها به تقویت خودباوری و ارتقای منزلت ایران در جوامع بین المللی و در نهایت به شکوفایی استعدادها و پرورش آنها در میان جوانان و نوجوانان روستایی منجر خواهد شد.
مدیرکل اجتماعی و فرهنگی معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری افزود: بر این اساس وزارت ورزش و جوانان و فدراسیون ورزش های روستایی و بازی های بومی محلی در یک ماه گذشته با تشکیل کمیته های ملی، استانی و شهرستانی با همکاری اداره کل ورزش و جوانان استان اصفهان، میراث فرهنگی و دیگر دستگاه ها اقدام به برگزاری این جشنواره برای نخستین بار در شاهین شهر کرده است.
وی با بیان اهمیت بازی های بومی و محلی در توسعه گردشگری، یادآور شد: توان افزایی اقتصادی، توانمند سازی جوامع محلی و میراث معنوی روستاها علاوه بر اینکه در اولویت برنامه دولت یازدهم قرار داشت در دولت دوازدهم نیز مورد توجه ویژه قرار دارد.
کلانی گفت: روستاهای ایران گنج های پنهان آیین ها و بازی های بومی، محلی، موسیقی، رقص های آیینی، سوگواره ها با تنوع پوشش های زیبا و رنگین، طب سنتی ، انواع غذا و هزاران آداب و رسوم زیبا است .
در مراسم افتتاحیه رژه ورزشکاران تمامی استان ها با لباس های محلی نواحی و مناطق مختلف کشور حال و هوای خاصی به فضای برگزاری این جشنواره داده بود.
رقص محلی اقوام همراه با موسیقی محلی، شرکت کنندگان وتماشاگران در این ورزشگاه را به وجد آورده بود.
حضور 'رضا صادقی' خواننده مشهور کشور که از محبوبیت خاصی در بین مردم برخوردار است فضای هنری این شب را جلوه ای زیبا و زنده بخشید.
در این جشنواره همچنین نمایشگاه صنایع دستی به همت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان مشتمل بر 35 غرفه، آثار صنایع دستی بیش از 50 هنرمند در رشته های منبت، قلم زنی، میناکاری، قلمکاری و ... به نمایش گذاشته است.
ورزشکاران حاضر در این جشنواره در بازی های بومی محلی هفت سنگ، دال پلان، چوب کشی، تیر و کمان دستی، لی لی، دوزبازی، گانیه، الختر و کشتی محلی به رقابت می پردازند.
اجرای موسیقی محلی توسط 12 گروه هنری از اقوام مختلف ایران و حضور چهره های هنری و سخنرانی مقامات ملی و استانی از جمله برنامه های اجرا شده در این جشنواره بود.
مراسم اختتامیه جشنواره روز سوم تیر در ورزشگاه ملت برگزار شد و در نهایت در بخش تیمی به ترتیب تیم استان کهکیلویه و بویر احمد، همدان و اصفهان به ترتیب مقام های برتر را به خود اختصاص دادند, همچنین مقام های برتر هر رشته ورزشی با اهدا یادبود و هدیه معرفی شدند.
شهرستان شاهین شهر با وسعتی حدود 6 هزار کیلومتر مربع و 240 هزار نفر جمعیت در 10 کیلومتری شمال اصفهان قرار دارد.
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار