حراج اتومبیل در تلگرام و اینستاگرام

کانال‌های تلگرام و پیج‌های اینستا‌گرام پس از تبلیغ گسترده‌ برای فروش‌ محصولات الکتریکی، پوشاک، عطر و ادکلن، لوازم آرایشی و کالا‌های ارزان‌ قیمت از این قبیل حالا وارد‌ بازار خودرو شده‌اند و برای فروش‌ اتومبیل با اقساط بلند‌مدت تبلیغ می‌کنند. در این کانال‌ها شرایط فروش‌ اقساطی خودرو از نمایندگی رسمی هم بهتر است. مثلا اگر نمایندگی‌های رسمی سایپا خودروی‌ تیبا‌ را حداکثر با 10 میلیون تومان وام و با بازپرداخت‌ دو ساله می‌فروشند، در کانال‌های تلگرام و پیج‌های اینستاگرام‌ اقساط تیبا به 36 ماه می‌رسد و برای تشویق مشتری به خرید گاهی‌ مزایایی مانند بیمه‌بدنه رایگان برای خودرو مشخص می‌کنند.

اصفهان زیبا: کانال‌های تلگرام و پیج‌های اینستا‌گرام پس از تبلیغ گسترده‌ برای فروش‌ محصولات الکتریکی، پوشاک، عطر و ادکلن، لوازم آرایشی و کالا‌های ارزان‌ قیمت از این قبیل حالا وارد‌ بازار خودرو شده‌اند و برای فروش‌ اتومبیل با اقساط بلند‌مدت تبلیغ می‌کنند. در این کانال‌ها شرایط فروش‌ اقساطی خودرو از نمایندگی رسمی هم بهتر است. مثلا اگر نمایندگی‌های رسمی سایپا خودروی‌ تیبا‌ را حداکثر با 10 میلیون تومان وام و با بازپرداخت‌ دو ساله می‌فروشند، در کانال‌های تلگرام و پیج‌های اینستاگرام‌ اقساط تیبا به 36 ماه می‌رسد و برای تشویق مشتری به خرید گاهی‌ مزایایی مانند بیمه‌بدنه رایگان برای خودرو مشخص می‌کنند.

آیا قیمت‌ خودروی نمایندگی و شبکه‌های متفاوت است؟
قیمت‌ خودرو در کانال‌های تلگرامی یا پیج‌های اینستاگرام نه تنها از نمایندگی بیشتر نیست؛ بلکه‌ حتی چند درصد کمتر است. به عنوان مثال چند هفته‌قبل زمانی‌که نمایندگی ‌های رسمی قیمت تیبا یا تندر90 را افزایش دادند؛ در شبکه‌های اجتماعی قیمت‌‌ها تا چند روز افزایش نیافت و حتی ادمین‌ها اعلام کردند‌ که قیمت آنها کمتر از نمایندگی است. بنابراین‌ خودرو در شبکه‌های اجتماعی گاهی حتی تا یک میلیون تومان ارزان‌تر از نمایندگی‌های رسمی به فروش می‌رسد.

شرایط فروش خودرو در شبکه‌های اجتماعی چگونه‌است؟
انعطاف فروش خودروی اقساطی در شبکه‌های اجتماعی به مراتب بهتر از نمایندگی‌هاست، زیرا هم اقساط بلند‌مدت‌تری دارند و هم خودرو‌های بیشتری را شامل می‌شوند. مثلا اتومبیلی مانند تندر90 یا پارس تندر‌ هرگز فروش اقساطی ندارند و متقاضی حتی در صورت پرداخت نقدی نیز باید چندماهی منتظر بماند؛ ولی در‌ شبکه‌های اجتماعی حتی پارس‌تندر نیز به صورت اقساطی و تحویل آنی عرضه می‌شود. در حالت معمول خرید هیچ خودرویی از نمایندگی حتی با پول نقد تحویل آنی ندارد، حتی در بعضی از موارد‌ مشاهده شده‌ که نمایندگی‌ها به اسم تحویل فوری ثبت‌نام کرده‌اند؛ ولی اتومبیل مشتری یک ماه‌ بعد تحویل شده‌است، در حالی که فروشندگان در شبکه‌های اجتماعی مدعی هستند که پس از تکمیل مدارک مورد نیاز، خودرو بلافاصله تحویل می‌شود.اما در مورد شرایط فروش مثلا تعداد اقساط یا طرح‌های مشخص شده‌ نیز بررسی‌ها نشان می‌دهد که تا چند ماه قبل طرح‌های فروش خودرو در شبکه‌های مجازی دقیقا مانند شرایط فروش نمایندگی‌ها بود؛ ولی طی هفته‌های گذشته انعطاف بیشتری پیدا کرده‌است.

آیا خرید‌ خودرو از شبکه‌های مجازی مطمئن است؟
افراد زیادی می‌ترسند که خودروی‌ چند میلیونی تومانی خود را از کانال‌های تلگرامی‌ یا پیج‌های اینستا‌گرام بخرند در حالی که فرآیند‌ خرید در این حالت کاملا قانونی و حساب شده‌است. به صورتی‌ که پس از توافق اولیه در شبکه‌های مجازی بدون پرداخت کوچکترین مبلغی فروشنده با خریدار قرار حضوری می‌گذارد تا مدارک را تحویل و بلافاصله به محضر بروند. یک قرارداد دقیق و حقوقی‌ در محضر ثبت‌ می‌شود و فروشنده باید براساس تعداد اقساط به فرد چک‌ بدهد. تمام چک‌ها در قرارداد ثبت می‌شوند؛‌ ولی دقیقا مانند نمایندگی‌ها خودرو تا پایان اقساطش در رهن فروشنده‌است. پس از امضای قرارداد توسط طرفین، خودرو به مشتری تحویل داده‌ می‌شود. بنابراین از نظر حقوقی، قانونی و حتی عرف بازار، فروش خودرو در شبکه‌های اجتماعی کاملا توجیه‌ می‌شود.

خودرو‌های فروشی در شبکه‌های مجازی از کجا می‌آیند؟
وقتی نمایندگی‌ها خودرو برای تحویل فوری ندارند یا برای تندر90 باید چندماه در صف انتظار بمانید چگونه ممکن است که در یک کانال‌ تلگرام یا پیج اینستاگرام خودرو با تحویل آنی عرضه شود؟ پاسخ این سوال مشخص است؛ فروشندگان اتومبیل در شبکه‌های اجتماعی در حقیقت نمایشگاه‌داران اتومبیل و یا دلالانی هستند که چندماه قبل از نمایندگی، خودرو خریده‌اند تا اکنون بفروشند.مثلا هر ماه تعدادی تندر90 ثبت‌نام می‌کنند، در نتیجه درست زمانی‌که موعد تحویل آنها فرامی‌رسد خودرو را به صورت تحویل آنی می‌فروشند. اگر بخواهید امروز از نمایندگی‌های ایران‌خودرو یک عدد تندر90 بخریم باید دست‌کم چهار ماه منتظر بمانید؛ ولی دلالان در شبکه‌های مجازی‌ تندر90 را همین امروز به شما تحویل می‌دهند زیرا چهار ماه قبل ثبت‌نام کرده‌اند.

فروش‌ خودرو به صورت مجازی چه سودی دارد؟
شرایط فروش منعطف‌تر از نمایندگی، جوایزی مانند بیمه بدنه رایگان و تحویل آنی‌ فقط بخشی از مزایای خرید خودرو در کانال‌های تلگرام و پیج‌های اینستاگرام است؛ اما سوال اینجاست که فروشنده‌ در مقابل این‌ همه مزیت چه سودی می‌برد؟ بررسی‌ها نشان می‌دهد که تعداد زیادی از فروشنده‌ها در این حالت حاضر نیستند خودروی خود را نقد بفروشند و فقط آن را با اقساط بلند مدت عرضه می‌کنند تا سود مشخصی بر روی چک‌ها اضافه شود.شاید مدت پرداخت بیشتر از نمایندگی باشد ولی فراموش نکنید که هر‌چه مدت پرداخت طولانی‌تر شود، میزان سود دریافتی هم بیشتر خواهد شد. در حقیقت دلالان خودرو در شبکه‌های مجازی‌ به شما وام‌ می‌دهند تا خودرو بخرید و از وام سود دریافت می‌کنند. درصد سود تسهیلات در این روش‌ یا برابر با نمایندگی‌هاست و یا بین 1 تا 5 درصد بیشتر است مثلا ممکن است قیمت نهایی یک خودروی تیبای 25 میلیون و 500 هزار تومانی با اقساط 36 ماهه حدود 31 میلیون تومان باشد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار