کسبه ارگ جهان نما: شهرداری ما را به خاک سیاه نشاند

هفته گذشته جمعی پنجاه نفره از کسبه و سرمایه‌گذاران ارگ جهان نما در اعتراض به اقدامات شهرداری اصفهان و خلف وعده‌های ده ساله در قبال ارگ جهان نمای، مقابل اتاق شهردار اصفهان تجمع و تحصن کردند.

هفته گذشته جمعی پنجاه نفره از کسبه و سرمایه‌گذاران ارگ جهان نما در اعتراض به اقدامات شهرداری اصفهان و خلف وعده‌های ده ساله در قبال ارگ جهان نمای، مقابل اتاق شهردار اصفهان تجمع و تحصن کردند.

به گزارش ایسنا- منطقه اصفهان، دوشنبه گذشته قریب به پنجاه نفر از کسبه ارگ جهان نما در اقدامی اعتراضی در مقابل دفتر شهردار اصفهان تحصن کرده و خواستار پاسخ‌گویی مسئولان شهرداری به خلف وعده‌های ده ساله در قبال ارگ جهان نما شدند.

ارگ جهان نمای اصفهان سازه‌ای است با الهام از معماری دوره سلجوقی که درست رو به روی شهرداری مرکزی اصفهان و با اندکی خطا بر روی پایه‌های یک ارگ قدیمی به همین نام بنا شده است. برای ساخت این پروژه تجاری، شهرداری اصفهان در سال 1375 اقدام به تخریب بافت تاریخی حوالی میدان امام حسین (دروازه دولت)، کارگاه‌های نقره‌کوبی و نقره‌سازی و به خصوص کاروانسرای تحدید که در فهرست آثار ملی ثبت شده بود كرد.

در سال 1380 برای نخستین بار قرار گیری این پروژه در حریم بصری میدان نقش جهان توسط یونسکو مطرح شد و خطر حذف میدان نقش جهان از فهرست میراث جهانی کار را به جایی رساند که رییس جمهور وقت در رابطه با آن شخصا وارد عمل شد. در نهایت در سال‌های 1384 تا 1389 طبقات بالایی این برج اداری- تجاری تخریب شد.

اما از آن تاریخ، این پروژه علیرغم آنکه افتتاح و آغاز به کار کرده است هنوز تکمیل نشده و به مرحله‌ای که قابل بهره‌برداری باشد نرسیده است. گرچه در رابطه با این پروژه و اقدامات غیر قانونی و غیر اخلاقی شهرداری اصفهان صحبت‌های زیادی مطرح مي‌شود اما چیزی که امروز چالش آفرین شده است عدم تحقق وعده‌های شهرداری اصفهان است.

ارگ جهان نما هنوز پایان کار ندارد

امیر ایزدی، رییس هیئت مدیره ارگ جهان نما در رابطه با این موضوع در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: دوازده سال پیش هرکدام از این کسبه به نوعی سرمایه‌ای را به سختی جمع کرده‌اند چيزي در حدود چندصد میلیون را در ارگ عظیم جهان نما که قرار بود "چنین و چنان" باشد با اعتماد به آقایان "شهرداریچی" هزینه و سرمایه گذاری کرده اند.

وی ادامه داد: شاید باور کردنی نباشد که ارگ جهان نما هنوز بعد از گذشت یازده سال که در آن کاربری وجود دارد و رسما افتتاح شده است هنوز پایان کار خو ندارد و همین فعالیت‌هایی که در آن وجود دارد طبق قوانین شهرداری غیر قانونی است و باید هرچه زودتر نسبت به تکمیل نواقص آن اقدام می‌شد.

رییس هیئت مدیره ارگ جهان نما افزود: این ساختمان حتی یک آسانسور باربر ندارد چرا كه شهرداری برای کاهش هزینه‌ها از آسانسورهای کوچکتر استفاده کرده است. آسانسور پانارومای ارگ کاور ندارد و هر سال زیر آفتاب بخش‌هایی از آن ذوب می‌شود. سنگ‌های درجه چهارم در ساخت اینجا به کار رفته است و کیفیت ساخت بسیار پایینی دارد. شهرداری با "قلدربازی و گردن‌کشی" تا امروز مقابل خواست کسبه و قانون ایستاده است و هیچ سازمان بالا دستی هم نظارتی بر آن ندارد.

ارگ جهان نما سامانه اطفا حریق ندارد

ایزدی با اشاره به عدم مسئولیت پذیری شهرداری اصفهان در رابطه با این پروژه گفت: ارگ جهان نما هنوز بعد از یازده سال سامانه اعلام و اطفا حریق ندارد. همین یک موضوع برای زیر سوال بردن شهرداری کافی است. اگر یک آتش‌سوزی در این ساختمان رخ دهد از دست هیچکس کاری بر نمی‌آید و ارگ جهان نما تبدیل پلاسکو دوم می‌شود. این اقدامات شهرداری بازی کردن با جان و مال مردم است که آقایان هیچ ارزشی برای آن قائل نیستند.

پرونده ارگ جهان نما در شهرداری گم شده است

وی افزود: این پروژه 9 هزار مترمربع است و پرونده آن در شهرداری منطقه یک اصفهان گم شده است. یک سال است که دنبال پرونده این مجموعه در شهرداری منطقه یک می‌گردیم اما آن را به عمد گم کرده‌اند. حتی پروانه ساخت این مجموعه را هم گم کرده‌اند. به سختی توانستیم یک کپی از آن که به نام سازمان بهسازی و نوسازی شهرداری است پیدا کنیم. می‌دانند در آن پرونده مي‌توان خلاها و تخلفات زیادي پیدا کرد.

رییس هيئت مدیره ارگ جهان نما ادامه داد: بخش قابل توجهی از تاسیسات ارگ جهان نما هنوز تحویل و اجرا نشده است و شهرداری کاملا از آن شانه خالی می‌کند. در حالی که ارگ جهان نما با همه اتفاقاتی که برای آن افتاد در قلب اصفهان است می‌تواند بسیار رشد کند. سوال می‌کنم از شهرداری "کلاه بردار" که شما که این قرارداد ترکمن‌چای را با کسبه بسته‌اید چرا آن را تکمیل نمی‌کنید؟

ایزدی گفت: روشنایی و برق کشی این ساختمان با گذشت یازده سال از افتتاح هنوز کامل نیست. این ساختمان ژنراتور اضطراری ندارد. تابلوهاي برق همه اشکال دارد. فاضلاب این ساختمان مشکل دارد. هنوز بعد از یازده سال به هیچ کس حتی یک برگ سند هم نداده‌اند. اگر سند را به ما بدهند همه این بندها در آن عنوان شده است.

وی با اشاره به ملاقات قدیمی خود با اعضای شورای شهر در رابطه با ارگ جهان نما گفت: هشت سال پیش رفتم ديدار آقای معین(عضو شوراي شهر اصفهان). اما حتی سرش را هم بلند نکرد. من و باقی کسبه هرگز فراموش نمی‌کنیم که داشت می‌نوشت و ما حرف می‌زدیم و ا حتی سرهم بلند نکرد که ببیند ما که حرف می‌زنیم چه خواستی داریم. ما دیگر هرگز شورا نرفتیم.

رییس هیئت مدیره ارگ جهان نما با اشاره به دارایی‌های شهرداری در ارگ جهان نما ادامه داد: شهرداری بخش قابل توجهی از واحدهای خود را فروخته است و فقط 70 واحد دیگر در این مجوعه دارد. هرکدام را یک میلیارد و دو میلیارد می‌فروشند و یک ریال خرج تکمیل کردن این مجموعه نمی‌کنند. این ساختمان در حال مستهلک شدن است و هنوز کار و کاسبی در آن نمی‌چرخد.

شهرداری ارگ جهان نما را نابود کرد

ایزدی ادامه داد: آقای شهردار گفت هتل را به یکی از سرمایه‌گذاران بزرگ کشور فروخته‌اند. یک سال منتظر بودیم بلکه با راه افتادن این هتل بازار جان بگیرد اما شهرداری آنقدر او را هم آزار داد که تصمیم خود را عوض کرد و سرما‌یه‌اش را جای دیگری برد.

وی با اشاره به خلف وعده‌های ده ساله شهرداری و اقدامات غیر کارشناسی شهرداری درباره این مجموعه گفت: شهرداری بلایی سر این مجموعه آورده است که طراح و معمار آن حتی علاقه‌ای به عبور کردن از کنار آن ندارد. ارگ جهان نما کاملا به دست شهرداری اصفهان نابود شده است. همه کسبه این مجموعه را "شهرداریچی‌ها" به خاک سیاه نشانده‌اند.

رییس هیئت مدیره ارگ جهان نما گفت: اگر قرار داد کسبه با شهرداری را نشان شما بدهم خواهید گفت این قرارداد را بیسار بد تنظیم کرده اند. شهرداری ابتدا پول را تا ریال آخر از مردم گرفت و سه ماه بعد قراردادی یک طرفه را آورد تا امضا کنیم.

ایزدی ادامه داد: شهرداری در یک تاریخی به یکباره حمایت خود را از ارگ جهان نما قطع کرد و سعی کرد با هزار و یک شیوه واحدهای تجاری ارگ را به امثال ما بفروشد. شهرداری ما را بیچاره کرد. زندگی همه ما را به باد داد. شهردار وقت آقای سقاییان‌نژاد یک خط قرمز دور ارگ کشید که مبادا بیش از این به وجهه‌اش آسیب برسد. ایشان باید جوابگو می‌بود.

وی ادامه داد: بعد از آمدن آقای جمالی‌نژاد قول‌هایی به همه کسبه داد اما ایشان هم نتوانست کاری از پیش ببرد. انگار عده‌ای در پشت پرده با حل شدن این مشکل مخالف هستند تا از آن استفاده‌های سیاسی کنند. خود آقای جمالی‌نژاد مرد بسیار خوبی بود. اما افراد دیگری مدیریت واقعی شهرداری در دستشان است.

جهان نما ابزار تخریب شورای سوم توسط شورای چهارم شد

رییس هیئت مدیره ارگ جهان نما افزود: جهان نما اگر امروز در ذهن مردم بد جا افتاده است به این خاطر است که یک زمانی شورای چهارم می‌خواست برای زیر سوال بردن شورای سوم از آن سو استفاده سیاسی کند. باید بالاخره یک نفر پیدا شود و دست از این سیاسی‌بازی‌ها بردارد مشکلات ارگ جهان نما را بر طرف کند.

ایزدی با اشاره به اینکه طرح ارگ جهان نما دو بار در کشور اول شده است، گفت: هرآنچه هم در این ارگ اتفاق افتاده است با تلاش‌های خود کسبه بوده است. شهرداری هیچ حرکت مثبتی برای این مجموعه انجام نداده است. هر روز یک بلایی سر این مجموعه می‌آورند. درب ورودی را یک روز به بانک شهر می‌دهند. یک روز غرفه‌های غیر قانونی اضافه می‌کنند و راه مردم را می‌بندند و یک روز با زور باتوم غرفه‌های گوشه و کنار را که به این مجموعه روح داده است جمع می‌کنند.

وی ادامه داد: هیچ مصوبه‌ای برای تخریب جهان‌نما وجود نداشت. سازه این مجموعه زیگوراتی است و تخریب طبقات بالای آن ممکن است برای طبقات پایین مشکل ایجاد کرده باشد اما شهرداری هیچ وقت پژوهش علمی درباره این موضوع انجام نداده است.

پارکینگ ارگ جهان نما در اشغال شهرداری است

ایزدی با اشاره به پارکینگ ارگ جهان نما گفت: پارکینگ این مجموعه که حق کسبه و هیئت مدیره ارگ جهان نما است را هنوز شهرداری به خود مجموعه تحویل نداده است و ماهی 50 میلیون تومان درآمد دارد که باید خرج ارگ جهان نما شود. اما متاسفانه به صورت غیرقانونی شهرداری همه آن را به یک پیمانکار داده است.

وی ادامه داد: هیچ مدیریت صحیحی در شهرداری اصفهان وجود ندارد. هر روز یک تغییر در ارگ جهان نما می‌دهند. سردر را فروختند به شرکت دقیق به جای معوقات شهرداری. باز هم می‌گویم خود آقای جمالی‌نژاد آدم خوبی بود و می‌خواست یک کارهایی انجام دهد اما متاسفانه مدیران لایه‌های دوم و سوم شهرداری که نفوذ بیشتری در شهرداری دارند به هیچ عنوان حرف او را گوش نمی‌دهند. یک عده‌ای در شهرداری چنبره زده‌اند و شهر را نابود می‌کنند.

رییس هیئت مدیره ارگ جهان نما گفت: با شورای جدید باید رای‌زنی کنیم و از آنها انتظار داریم تغییری در نگاه شهرداری به ارگ جهان نما ایجاد کنند. ارگ جهان نما باید یک بار برای همیشه با یک کارگروه فعال پرونده‌اش بسته شود. نه اینکه باز هم به وسیله‌ای تبدیل شود که شورای پنجم بخواهد شورای چهارم را زیر سوال ببرد.

هتل پنج ستاره ارگ را ناجا خریده و توان تاسیس ندارد

ایزدی ادامه داد: هتل پنج ستاره ارگ جهان نما را بنیاد تعاون ناجا خریده است اما توان مالی، تخصص و حتی زیرساخت سازمانی لازم را برای راه اندازی آن ندارد و این هتل پنج ستاره به یک مخروبه تبدیل شده است. شهرداری نباید این هتل را به بنیاد تعاون می‌فروخت. هتلی که چهار سالن سینما، دو آمفی تئاتر و دو استخر در کنار 150 اتاق خود در دل شهر دارد می‌توانست بهتر اداره شود.

ایزدی با اشاره به اینکه رسانه‌های زیادی جرأت انعکاس بی قانونی‌های شهرداری را ندارند، گفت: خبرنگاران ایمنا (سايت خبري شهرداري اصفهان) بارها با من مصاحبه کرده‌اند اما خودشان می‌گویند ما نمی‌توانیم صحبت‌های شما را بنویسیم. شهرداری با نفوذ رسانه‌ای که ایجاد کرده است اجازه نمی‌دهد حقیقت را مردم بدانند.

وی خاطر نشان کرد: مشکلات جهان نما باید یک بار برای همیشه حل شود. امروز با 50 نفر به شهرداری رفتیم و اگر نتیجه نگیریم دفعه بعد با پانصد نفر خواهیم رفت.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار