جذب گردشگر با رنگ طبیعی شهر

جهان ما، جهان رنگی است و بخش مهمی از ارتباطات انسان‌ها با رنگ شکل می‌گیرد. اگر هیچ رنگی در دنیا وجود نداشت، جهان هولناکی در پیش روی ما قرار می‌گرفت.

اصفهان امروز- بهمن نامور مطلق:

جهان ما، جهان رنگی است و بخش مهمی از ارتباطات انسان‌ها با رنگ شکل می‌گیرد. اگر هیچ رنگی در دنیا وجود نداشت، جهان هولناکی در پیش روی ما قرار می‌گرفت. رنگ‌ها، تأثیرات عمیق روان‌شناختی بر انسان‌ها می‌گذارد و انسان‌ها به نسبت رنگ‌ها می‌توانند تغییر کنند. فرهنگ‌ها هم درک متفاوتی از رنگ‌ها دارند. در کشورمان دچار فقر رنگی هستیم و وظیفه رسانه‌ها است که فرهنگ رنگ را در کشور ارتقا دهند، چراکه رنگ، بخش مهمی از زندگی اجتماعی و جهان‌بینی را به خود اختصاص داده است.

اصفهان یک شهر- اسطوره است، پس باید یک الگوی خودساخته داشته باشد تا دیگر شهرها از آن تقلید کنند. در شرایط فعلی، دریافت رنگی در اصفهان، در سطح پایینی است و از پتانسیل رنگ‎های طبیعی آن استفاده‌نشده است. آنقدر رنگ در قرن‎های نه‌چندان دور اصفهان مهم بوده که شاه‌عباس به خاطر رنگ‎آمیزی زیبای اهالی یک محله، مالیات آنها را بخشید و اکنون هم شهرداری‎ها می‎توانند چنین کارهایی انجام دهند. به دلیل نقش ارتباطی رنگ در شهر و فقر فرهنگ دریافت رنگی در اصفهان حال ِ حاضر، باید رنگ را به‌عنوان یک‌گونه بیانی در این شهر ارتقا داد، چراکه طبیعی است محرومیت رنگی یک شهر رنگ‎پریده، باعث افسردگی شهروندان ‎شود. گرچه اصفهان قدیم، رنگ‎های روحانی زیبایی داشته، اما باید توجه کرد شهر یک ارگانیسم زنده است و سلیقه‎های رنگی آن در طول زمان تغییر می‎کند و به همین دلیل نباید سلیقه‎های رنگی گذشته شهر را بر شهروند جوان امروز تحمیل کنیم. درواقع باید با در نظر گرفتن نیازهای شهروندان امروز، از رنگ‎هایی شاد در مبلمان، مجسمه‎ها، دیوارها و ساختمان‎های شهری سود برد.

اصفهان به خاطر جغرافیای ویژه آن و وجود زاینده‎رود و درخت‎های کنارش، پتانسیل زیادی درزمینه رنگ‎های طبیعی دارد که به دلیل تغییر آنها در فصل‎های مختلف، زیبایی مضاعفی به این شهر می‎بخشند. بعضی شهرها با رنگ پاییزی طبیعی‎شان، توریست جذب می‎کنند و بسیاری از شهرهای مدرن به سمت استفاده از رنگ طبیعت برای زیبایی شهری و جذب گردشگر از این طریق رفته‎اند، اما در اصفهان چنین نیست.

به دلیل اهمیت بناهای معماری اصفهان، می‌توان به این فکر کرد که یکی از نمادهای معماری آن، درزمینه رنگ‎آمیزی مناسبتی ایفای نقش کند تا این کار باعث تخلیه عقده‎های جمعی جامعه و جلوگیری از خشونت در آن شود. حتی می‌شود پیشنهاد داد در هر منطقه از رنگ ویژه اهالی آنها استفاده شود تا از تحمیل رنگ واحد به همه دوری شود، به این شکل که هر قومی در محله‎اش، رنگ ویژه‎ای داشته باشد، به‌ویژه که اصفهان، شهر مهاجرپذیری است و محله‎هایی ویژه قومیت‎ها و ادیان مختلف دارد. محله جویباره اصفهان، یهودی‎نشین است، محله جلفا، ارمنی‎نشین و محله عباس‎آباد، ترک‎نشین. می‎شود از مردم هر محله خواست تا رنگ موردنظرشان را برای محله‎شان پیشنهاد دهند. رنگ بافت قدیم و جدید شهر هم باید متفاوت از همدیگر باشند.

نشانه‫شناس
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار