رشد سالانه 30 درصدی بیمه بیکاری در اصفهان

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان گفت: در حال حاضر 24 هزار و 797 نفر مقرری‌بگیر بیمه بیکاری داریم که این آمار در این چند سال حدودا سالی 30 درصد رشد داشته است.

مهناز احمدی - اصفهان امروز : مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان گفت: در حال حاضر 24 هزار و 797 نفر مقرری‌بگیر بیمه بیکاری داریم که این آمار در این چند سال حدودا سالی 30 درصد رشد داشته است. یکی از دلایل مهم بالا بودن این آمار رکود حاکم بر صنعت است. نیرومند در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن عرض تبریک به دولتمردان به مناسبت هفته دولت و بزرگداشت یاد شهید علی رضایان اظهار کرد: یکی از شعارهای وزارت تعاون این است که باید با تعاون کار ایجاد کنیم و باکار به رفاه برسیم. بر اساس آمار یک سال گذشته یعنی از مرداد 95 تا پایان تیر 96، استان ما یک‌میلیون و 100 هزار کارگر بیمه‌شده داشته که درواقع بیش از 3میلیون نفر در استان تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی هستند. به گزارش فارس، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان گفت: در یک سال گذشته بیش از 31 هزار شکایت دریافت کردیم که باید به این شکایات رسیدگی و برایشان رأی صادر کنیم، در این سال 9 هزار و 293 رأی صادره رسیدگی شده است، در سال گذشته در هیئت‌های بدوی 6 هزار 500 و در تجدیدنظر هزار و 215 مورد به سازش منتهی شد.

کاهش 28 درصدی حوادث کار در سال 95

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان گفت: در سال گذشته توانستیم زمان رسیدگی به شکایات را کم کنیم، در سال گذشته مدت رسیدگی به شکایات در هیئت‌های تجدیدنظر از بیش از 60 روزبه 52 روز کاهش پیداکرده است. در سال 95 مدت رسیدگی در هیئت‌های بدوی از 38 روزی که بوده به 28 روز کاهش یافته. همچنین او عنوان کرد: با 68 بازرس نمی‌توانیم همه واحدها را بازرسی کنیم، برای حل این مشکل در ابتدا صلاحیت ایمنی واحدها را بررسی می‌کنیم، بیش از 7 هزار پیمانکار اصفهان را باید در این طرح موردبررسی قرار دهیم، از این رو در سال گذشته 342 پیمانکار بررسی و 245 تأیید صلاحیت شدند. نیرومند اذعان داشت: در حال حاضر باید همه کارگران عمومی و پیمانکاران آموزش ببینند که تأثیر آن 28 درصد کاهش حوادث در سال گذشته بوده است، کار دیگر تشکیل پلیس ایمنی است که در هر واحد کاری ، از کارکنان همان واحد یک نفر را به عنوان پلیس ایمنی مامور کردیم. او ابراز کرد: در سال گذشته 71 جلسه کمیته بدوی، 30 جلسه کمیته تجدیدنظر، 6 هزار تقاضای فردی و 5 هزار تقاضای گروهی را بررسی کردیم، همچنین شغل‌هایی که سخت و زیان‌آور به‌حساب می‌آید باید هر یک سال کار برای آنها برابر یک سال و نیم بیمه محسوب شود و صاحبان مشاغل سخت پس از 20 سال بازنشسته ‌شوند.

لزوم ثبت قراردادهای کار در سامانه ثبت قراردادها

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان خاطرنشان کرد: بیمه بیکاری قانونی برای حمایت از کارگران بیکار شده و یا کارگران واحدهایی تعطیل‌شده است؛ 36 هزار و 242 متقاضی بیمه بی کاری داشتیم که پرورندهایشان بررسی‌شده و در حال حاضر 24 هزار و 797 نفر مقرری‌بگیر بیمه بیکاری داریم که آمار نشان می دهد تعداد آن سالی 30 درصد رشد داشته است. یکی از دلایل مهم بالا بودن این آمار رکود حاکم بر صنعت است. وی تأکید کرد: برای افراد مشمول بیمه بیکاری آموزش‌هایی قرار داده می‌شود، در سال گذشته بیمه بیکاری 15 هزار و 639 نفر قطع‌شده است، در حال حاضر ما 10 درصد بیمه بیکاری کل کشور را در اصفهان استفاده می‌کنیم که این موضوع به خاطر صنعتی بودن استان ما است. نیرومند تصریح کرد: تمام قراردادهای کار باید در سامانه ثبت قراردادها ثبت شود و در غیر این صورت قرارداد مورد تأیید ما نیست؛ با طرحی که یک ماه است آغازشده است قراردادهای سفید امضا که توسط کارفرمایان با کارگران انجام می‌شد از بین می‌رود، پیشنهاد این طرح و تهیه نرم‌افزار مربوط به آن توسط اصفهان انجام شد اما طرح به‌صورت کشوری صورت می گیرد. وی اظهار کرد: کارگران ساختمانی به‌عنوان ضعیف‌ترین کارگران و در معرض خطرترین آنها، بیمه نبودند که با خبر وزیر کار تا پایان سال همه کارگران ساختمانی تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند، در استان اصفهان 200 هزار نفر کارگر ساختمانی داریم. مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان گفت: در سال 93 بیش از 210 شورای سازش داشتیم و در هر صنفی می‌توانستیم این شورا را تشکیل دهیم، گرچه این شوراها از سال 93 حذف شدند اما تمام تلاشمان را برای بازگشایی مجدد آنها انجام می‌دهیم

نرخ بیکاری استان اصفهان 7/14 درصد است

وی عنوان کرد: 3 هزار و 160 تعاونی فعال داریم و بیش از 3 میلیون نفر عضو این تعاونی‌ها هستند. تاکنون 227 فرصت شغلی در تعاونی‌های توسعه عمران هفت شهرستان استان اصفهان به وجود آمده است. پیش بینی می شود در سال 96، در هزار روستا، تعاونی تشکیل شود، از این رو در استان ما 80 تعاونی در روستاها تشکیل می‌شود. نیرومند اذعان داشت: در هفته تعاون دوازدهمین جشنواره تعاونی‌ها را در کاشان برگزار می‌کنیم که 68 طرح در این جشنواره رونمایی می‌شود و از تعاونی‌های برتر که در حوزه صادرات و دیگر شاخص‌ها به دست آوردند تجلیل شده و فرماندار برتر هم در حوزه حمایت از تعاون در این جشنواره معرفی می‌شود. وی ابراز کرد: نرخ بیکاری استان اصفهان 7/14 درصد و نرخ بیکاری کشور 4/12 درصد است. این آمار طبق مرکز آمار ایران است، بیش از یک‌میلیون و 519 هزار نفر شاغل و 259 هزار 797 بیکار در استان در پایان سال 95 داشتیم، بیشترین نرخ بیکاری را در لنجان با 6/18 درصد سپس شاهین‌شهر و در نهایت خوانسار داریم. مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان خاطرنشان کرد: کمترین نرخ بیکاری را آران و بیدگل با 9/5 درصد دارد که در یک اقتصاد پویا بیکاری باید حداقل 6 درصد داشته باشد، نطنز 5/6 درصد و بر خوار با 1/7 درصد کمترین نرخ بیکاری استان رادارند.

وی تأکید کرد: در سال 96 قرار است 970 هزار شغل به وجود آید که سهم استان هنوز ابلاغ نشده است؛ بااینکه استانی صنعتی هستیم داشتن 31 اعتصاب و تحصن در سال 95 زیاد بعید نبود اما یک تحصن هم بد است، کمک ماتحت پوشش قرار دادن کارگران بیکار شده این واحدها است. مثل هزار و 350 نفر از کارگران پلی اکریل که تحت پوشش بیمه بیکاری بردیم و به آنها حقوق می‌دهیم. نیرومند در پایان گفت: سال گذشته از 40 هزار اخراج جلوگیری شد که ممکن بود به بیکاران ما اضافه شوند.


ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار