«رؤیای پرواز در جنگل سبز»، تئاتری برای کودک و خانواده

نمایش «رؤیای پرواز در جنگل سبز» کاری از گروه هنری زیر گنبد کبود به نویسندگی و کارگردانی مجتبی طالبی تا 10 شهریورماه 1396 در مجتمع فرهنگی هنری کوثر اجرا می‌شود. ز

سعید آقایی - اصفهان امروز: نمایش «رؤیای پرواز در جنگل سبز» کاری از گروه هنری زیر گنبد کبود به نویسندگی و کارگردانی مجتبی طالبی تا 10 شهریورماه 1396 در مجتمع فرهنگی هنری کوثر اجرا می‌شود. زنگ افتتاحیه این اثر ۲۴ مردادماه ۱۳۹۶ توسط صدرالدین حجازی نواخته شد. طالبی درباره ایده اولیه نمایش و روند اجرای آن گفت: «این ایده از سال 92 در ذهن من جرقه خورد. آن موقع در یک مرکز تخصصی هنر کودکان تدریس تئاتر کودک و خلاقیت داشتم. این داستان را به‌صورت یک نمایشنامه کوچک و ریتمیک برای کودکان آن مرکز نوشتم و به روی صحنه بردم. در سال 93 داستان «رؤیای پرواز در جنگل سبز» را به‌صورت یک نمایشنامه کامل به‌صورت 60 دقیقه‌ای نوشتم و در تیرماه 94 در خانه کودک و نوجوان تمرینات این نمایش آغاز شد و در دی‌ماه 94 در هنرسرای خورشید به روی صحنه رفت، سپس در هنرسرای مهتاب اجرا شد و پرونده این نمایش بسته شد تا اینکه در مردادماه 96 مجتمع فرهنگی هنری کوثر متقاضی این اثر شد و اکنون در حال اجرای آن در این مجتمع فرهنگی هنری هستیم. مراحلی که برای تولید این اثر پشت سر گذاشته شد برای ساخت دکور کارگاهی ایجاد شد و در مدت سه ماه دکور و آکساسوار این نمایش با چهار نیروی انسانی ساخته شد سپس به ساخت موسیقی و ضبط در یک استودیو پرداختیم و همزمان طراحی لباس و دوخت لباس انجام شد.»

وی درباره ویژگی متن نیز گفت: «مهمترین ویژگی این نمایشنامه کودک، برخلاف اکثر نمایشنامه‌های موجود دیالوگ محور بودن آن است. داشتن یک قصه قوی همراه با ادبیات کودکانه و بازی‌های اصولی توسط بازیگران باعث می‌شود مخاطب بزرگسال را نیز جذب کند و تبدیل به یک نمایش «کودک- خانواده» شود. از ویژگی‌های دیگر این متن، روایی بودن آن است که یک داستان سورئال را برای مخاطب خود روایت می‌کند.»

وی درباره متن و نگاه اجتماعی و روانشناسی آن و جاذبه‌های کلامی و ریتمی آن نیز گفت: «این اثر کاملا نگاه اجتماعی و روانشناسانه به مشکلات امروز جامعه دارد. در این نمایش هیچ فضای مدرنی وجود ندارد و هیچ نشانی از فناوری نیست به همین خاطر همه حیوانات اهلی و وحشی در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند و مشکلات هرکدام از حیوانات این جامعه کوچک تبدیل به دغدغه همه حیوانات می‌شود و همگی برای رفع آن تلاش می‌کنند. همچنین از جاذبه‌های این نمایش می‌توان به نوستالژیک بودن قصه و گروه روایت کننده این داستان که همگی پدر و مادران امروز و کودکان دهه 50 و 60 دیروز هستند.»

کارگردان اثر «رؤیای پرواز در جنگل سبز» در پاسخ به این پرسش که این نمایش چقدر در جذب مخاطب موفق بوده، گفت: «با توجه به اینکه مجتمع فرهنگی هنری کوثر هنوز به‌خوبی به مردم اصفهان معرفی نشده و ازلحاظ مسافتی نیز مشکلاتی برای مخاطب به وجود می‌آورد، این نمایش در جذب مخاطب تقریباً موفق بوده است ولی نکته قابل‌توجه در بین مخاطبین این نمایش این است که تعداد زیادی از تماشاگران برای بار سوم و یا حتی چهارم بلیت خریداری کرده و به‌اتفاق کودک خود به تماشای این نمایش نشسته‌اند.»

وی همچنین از تلاش همه بازیگران گفت و ادامه داد: «بعضی از کاراکترها به دلیل نوع ارتباط با تماشاگر دوست‌داشتنی‌تر هستند، به‌عنوان‌مثال لاک‌پشت دانا که قهرمان داستان است با بازی بسیار زیبای سید سعید نیکزاد جای ویژه‌ای در دل کودک باز می‌کند، ولی ازلحاظ ایجاد موقعیت‌های طنز و شادی‌آور در نمایش کاراکترهای شکارچی ارتباط خوبی با تماشاگر برقرار می‌کنند. پیام‌های مثبت این نمایش درصحنه‌هایی که متعلق به حیوانات جنگل است به کودک داده می‌شود و همگی این کاراکترها مانند گرگ، روباه، شیر، الاغ، لاک‌پشت، کلاغ و خرگوش نقش به سزایی در جذب تمرکز تماشاگر به داستان را دارند.»

این کارگردان البته یک گلایه منطقی هم دارد، اینکه متأسفانه در اکثر سالن‌های اصفهان امکانات استاندارد و مناسب جهت نورپردازی وجود ندارد. کارگردان همچنین تأکید دارد که استفاده از دکور بسیار جذاب و دیدنی و ساخت موسیقی ویژه کودکان جذابیت‌های این اثر را دوچندان می‌کند. مجتبی طالبی معتقد است برای ساخت و تولید نمایش کودک باید هزینه کرد و یک اثر را به حداکثر کیفیت رساند زیرا مخاطب نمایش کودک بسیار حساس و باهوش است و به‌سادگی نمی‌توان در ذهن و قلب این‌گونه مخاطب به‌راحتی نفوذ کرد.

شب یازدهم اجرای نمایش «رؤیای پرواز در جنگل سبز» به علت تعرض عده‌ای قبل از اجرا و خراب کردن صحنه و دکور این نمایش لغو شد. در این رابطه که منجر به کنسل شدن اجرای تاریخ 4 شهریور شد، کارگردان گفت: «مطلع شدیم سازمان باغ رضوان شنبه‌ها در سالن برای مداحانی که درزمینه مجالس ترحیم فعالیت دارند جلسات آموزشی تشکیل داده است. دکور نمایش ما نیز درصحنه توسط دکورسازان نصب و محکم شده بود. مدیریت مجموعه از مداحان عزیز خواستند تا جلسه خود را بدون جابه‌جایی دکور برگزار کنند ولی این عزیزان بااینکه می‌دانستند بلافاصله بعد از جلسه‌شان گروه ما اجرای نمایش دارد و تماشاگران زیادی بلیت تهیه‌کرده‌اند و برای تماشا می‌آیند، دست به بازکردن دکور بدون رضایت اینجانب زدند و در بعضی موارد بازکردن ناشیانه دکور باعث تخریب و آسیب‌دیدگی آن شد تا اجرای آن شب لغو شود!»

طالبی همچنین افزود: «گروه تئاتر زیر گنبد کبود نیم ساعت قبل از شروع نمایش «رؤیای پرواز در جنگل سبز»، نمایش دیگری به‌صورت محیطی بانام «بازی‌بازی نمایش» در فضای بیرونی سالن به اجرا درمی‌آورد.»

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار