لزوم ارائه نقشه راه روشن برای حل مشکلات کارخانه ذوب آهن تا ۲ ماه آینده

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت:برگزاری جلسات مستمر با حضور مجموعه ها ی مرتبط با ذوب آهن اصفهان برای حل مشکلات این واحد تولیدی ظرف مدت ۲ ماه امری ضروری است.

محمد شریعتمداری در نشست بررسی مشکلات ذوب آهن اصفهان با حضور استاندار اصفهان و مالکان کارخانه ذوب آهن اظهار کرد: در دنیای امروز همراهی تکنولوژی، دانش و صنعت باعث شده اتفاقات خوبی رقم بخورد اما متأسفانه شاهد عدم توازن در توسعه فولاد کشور بوده‌ایم و عدم توازن در توسعه صنعت فولاد کشور و ذوب آهن اصفهان موجب شده این کارخانه با مشکلات متعددی رو به رو شود اما مطمئنا این مسائل قابل حل است .

وی کارخانه ذوب‌آهن را یک واحد ماندگار دانست و گفت: فعالیت کارخانه ذوب آهن نباید تحت‌الشعاع برخی از مشکلات قرار گیرد و این مجموعه عظیم صنعتی با تمام مشکلات مالی خود می‌تواند به سوددهی برسد .

وزیر صنعت، معدن و تجارت در واکنش به اظهارات بعضی افراد در خصوص تعطیل شدن کارخانه ذوب‌آهن تصریح کرد : به هیچ عنوان به تعطیلی یا تعدیل نیرو در مجموعه ذوب‌آهن فکر نمی‌کنیم، چرا که این مجموعه صنعتی دارای ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های عظیمی در سطح کشور است .

وی افزود: باید توجه داشت کارخانه ذوب آهن به عنوان یکی از اصلی ترین مجموعه های تولیدی در کشور مشغول فعالیت است که امروز با مشکلات فراوانی روبه روست از این رو با توجه به اهمیت موضوع وزارت صنعت، معدن و تجارت، امور اقتصادی و دارایی و سازمان تامین اجتماعی به عنوان مجموعه های مرتبط با ذوب آهن باید در مدت ۲ ماه نسبت به برنامه ریزی های عملیاتی و اجرایی برای حل مشکلات ذوب آهن تشکیل جلسه دهند .

شریعتمداری با اشاره به اینکه باید با کاهش هزینه‌ها، کارخانه ذوب آهن را فعال نگه‌داریم، تصریح کرد: این مجموعه دارای مدیرعامل با تجربه‌ای است اما تقویت فعالیت اجرایی نیز باید در دستور کار قرار گرفته شود از این رو وزارت صنعت، معدن و تجارت آمادگی کامل دارد تا برای حل مشکلات ذوب آهن به طور فعالانه عمل کند و قطعا ما نیز در حیطه اختیاراتمان تمام تلاش لازم را انجام می‌دهیم.

وی تاکید کرد: باید با یک برنامه جامع و مدون و وحدت و همدلی در جهت برطرف شدن مشکلات ذوب‌آهن اصفهان گام برداشت از سوی دیگر باید گفت حل مشکلات ذوب‌آهن اصفهان باید در اولویت وزارتخانه‌ها قرار گیرد و مالک یا مالکان باید در جایگاه واقعی خوشان ایفای نقش کنند .

شریعتمداری در ادامه با اشاره به دیدار اخیر رهبر معظم انقلاب با دولتمردان بیان کرد: روند خصوصی‌سازی در چند سال اخیر روند مطلوبی نبوده و این روند باید هر چه سریع‌تر اصلاح شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: باید به این مهم توجه داشت که واگذاری های غیر اصولی به بخش خصوصی در دولت یازدهم متوقف شد و این امر باعث خواهد شد بسیاری از مشکلات دیگر نیز به وجود نیاید اما از این مهم نیز نباید غافل بود که بخش خصوصی که مجموعه های صنعتی را در اختیار گرفته اند باید مسؤولیت های آن را به طور فرا گیر بپذیرد.

وی در پایان با اشاره به اینکه چرخه فولاد صنعت کشور نیازمند نگاهی جامع است، اضافه کرد: زنجیره ارزش در تمام مجموعه های صنعتی به ویژه کارخانه ذوب آهن باید تکمیل شود و توسعه بخش های مختلف آن با برنامه ریزی و درایت لازم انجام گیرد لذا باید توجه داشت ایفای مسئولیت ها باید از طرف ذوب آهن به طور همه جانبه انجام شود تا مشکلات این مجموعه تولیدی بیش از گذشته افزایش نیابد .

در ادامه میرزایی، معاون اقتصادی وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی به اقدامات صورت گرفته در این وزارتخانه باهدف برون رفت از مشکلات پرداخت و گفت: تحمیل نیروی انسانی مازاد و برخی سیاست های غلط بویژه در واگذاری در قالب اصل ۴۴ باعت بروز این مشکلات در این کارخانه شده است‌ .
وی افزود: واگذاری ذوب اهن همانند ۶۰ در صد از واگذاری ها در سه دقیقه اخر زمان واگذاری ها در دولت قبل و بدون برنامه صورت گرفت .
معاون اقتصادی وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی تصریح کرد: این کارخانه بر اساس استاندارد تولید به ۶ الی ۷ هزار نیروی انسانی نیاز دارد که هم اکنون بالغ بر ۱۶ هزار نفر در ان استخدام و اشتعال دارند از این رو مشکلات ذوب اهن اصفهان را نباید با دیدگاه یک بنگاه اقتصادی دید بلکه با دید اجتماعی باید درصدد رفع مشکلات ان برآییم .
وی با بیان برخی اقدامات این وزارتخانه در رفع مشکلات ان یاداور شد: از محل فروش اموال و املاک مازاد تاحدودی مشکلات را حل کرده ایم اما باید توجه داشت در زمان تحویل این کارخانه با ۸۷۰ میلیارد بدهی مواجه بودیم که با اصلاح ساختارها و فرایندها به طرف سودهی حرکت می کنیم .
میرزایی خاطرنشان کرد: با تمام مشکلات این کارخانه، نماد ذوب اهن در بورس بالاترین ارزش را داراست .
در ادامه رسول استاندار اصفهان خواستار توجه به ذوب اهن اصفهان به عنوان یک صنعت قدیمی و تاثیر گذار در ایران و اصفهان شد و گفت: ما نگران ذوب آهن و مشکلات کارگران این مجموعه هستیم از این رو برای برطرف کردن مشکلات ذوب آهن باید بسته‌ای ارائه شود که در این بسته تمام نکات آن از منظرهای مختلف مورد توجه قرار گیرد.

وی تصریح کرد: باید توجه داشت این بسته پیشنهادی باید توسط وزارت صنعت، کار و اقتصاد مورد بررسی قرار گیرد و امیدواریم با بررسی بسته پیشنهادی این شرکت برای خروج از بحران، هرچه زودتر شاهد دوران طلایی تولید در این بنگاه بزرگ اقتصادی باشیم

در ادامه احمد صادقی مدیرعامل شرکت ذوب آهن اظهار کرد: طی دو سال گذشته افزایش صادرات محصولات کارخانه ذوب آهن را نسبت به سال ۹۴ شاهد بودیم و این در حالی است که پیش از این صادرات به کشورهای عراق و افغانستان صورت می‌گرفت.

وی افزود: باید توجه داشت امروز شاهد صادرات محصولات کارخانه ذوب آهن به کشورهای عمان، به مقدار ۱۷۵ هزار تن، به کشور امارات به مقدار ۱۰۹ هزار تن، به افغانستان به مقدار ۸۱ هزار تن و به کشور تایلند نیز ۶۸ هزار تن بوده ایم.

مدیرعامل شرکت ذوب آهن با بیان اینکه جمع صادرات ما به ۵۸۵ هزار تن می‌رسد، تصریح کرد: در ۵ ماهه سال جاری، ۸۰ درصد برنامه‌های ما محقق شده است و با تلاش های صورت گرفته هزینه تولید تمام شده را پایین آورده‌ایم و به این ترتیب از هزار و۸۷۸ تومان به هزار۲۵۰ تومان هزینه تولید تمام شده را کاهش داده‌ایم و صرفه جویی خوبی در این بخش انجام گرفته است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار