جانشین پوتین چه کسی خواهد بود؟

این اواخر مسئله جانشینی ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه فعالانه مطرح و موردبررسی قرارگرفته است. ه

این اواخر مسئله جانشینی ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه فعالانه مطرح و موردبررسی قرارگرفته است. هرچند به نظر می‌رسد احتمال این مسئله بسیار کم باشد، برای اینکه پوتین تاکنون نه‌تنها هیچ ضعفی از خود در رهبری کشور نشان نداده، بلکه ظاهراً به این زودی قصد کناره‌گیری از قدرت را هم ندارد. به گزارش فرارو، 4 سناریو را در این خصوص می‌توان حدس زده و موردبررسی قرار داد:

سناریوی اول- رئیس‌جمهوری قانونی
«دمیتری مدویدیف» نخست‌وزیر کنونی روسیه که پیش‌ازاین نیز برای مدت چهار سال جای خود را در مقام ریاست جمهوری با ولادیمیر پوتین عوض کرده بود و اکنون نیز رهبری حزب «روسیه واحد» (حزب حاکم) را بر عهده دارد، کسی است که در صورت خارج شدن پوتین از دنیای سیاست، در مقام نخست‌وزیری، اختیارات بیشتری برای فراهم‌سازی مقدمات برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و البته مطمئن شدن از پیروزی بر رقبای خویش در جریان آن را به دست خواهد آورد.

سناریوی دوم -رئیس‌جمهور امنیتی
«ایگور سچین» رئیس سرویس امنیت فدرال روسیه کسی است که به‌طور واقعی بر نیروهای نظامی کشور، یا بهتر بگوییم بر بخش اعظم آن‌ها، کنترل دارد. مسئله این نیست که وی شخصاً مایل باشد جانشین ولادیمیر پوتین باشد، ولی بعد از کنار رفتن رئیس‌جمهور، شرایط برای او مهیا خواهد بود، البته برای بالاترین مقام امنیتی روسیه هم تبدیل‌شدن به «صاحبخانه» کار آسانی نخواهد بود.

سومین سناریو - رئیس‌جمهوری قهرمان
«سرگئی شایگو» وزیر دفاع روسیه شخصی است که در صورت فقدان حضور ولادیمیر پوتین، مردم روسیه و نیروهای نظامی به او اطمینان دارند. یعنی او فردی است که ازلحاظ محبوبیت، در یک انتخابات ریاست جمهوری عادلانه قطعاً به پیروزی خواهد رسید. بنابراین فراهم‌سازی شرایط برای برگزاری یک انتخابات دموکراتیک برای به رهبری رسیدن شایگو، بسیار اهمیت خواهد داشت که البته این مسئله برای برخی نیروهای سیاسی در کاخ کرملین، قابل‌قبول نخواهد بود.

سناریوی چهارم- رئیس‌جمهوری مهاجم
«رمضان قدیروف» رئیس‌جمهوری چچن ازجمله افرادی است که علاوه بر برخی قدرت‌های نظامی در مسکو، بعید نیست که در صورت فراهم شدن شرایط و خارج شدن ولادیمیر پوتین از صحنه قدرت، سریعاً برای رسیدن به مقام صاحبخانه دست‌به‌کار شده و با هر رقیب سیاسی به مبارزه بپردازد. البته اقدامات قدیروف ممکن است بر رئیس سرویس امنیت فدرال روسیه مؤثر نباشد، ولی بر سایر رقبا می‌تواند غلبه کند. برای اینکه دارای تجربه نظامی کافی، به معنای واقعی کلمه است. البته قدیروف خود نخواهد توانست به مقام ریاست جمهوری برسد، ولی می‌تواند شریک مناسبی برای برخی نیروهای سیاسی بانفوذ در مسکو بشود.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار