300 کارگر مجتمع فولاد کویر شهرستان آران و بیدگل منتظر پاسخ

نماینده مردم کاشان و آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی، مشکل فولاد کویر آران و بیدگل را مسئله تأمین مواد اولیه دانست و خاطرنشان کرد: فولاد خوزستان شمش تولیدی خود را صادر می‌کند بنابراین صنایع نوردی داخلی با مشکل مواد اولیه مواجه هستند.

اصفهان امروز: نماینده مردم کاشان و آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی، مشکل فولاد کویر آران و بیدگل را مسئله تأمین مواد اولیه دانست و خاطرنشان کرد: فولاد خوزستان شمش تولیدی خود را صادر می‌کند بنابراین صنایع نوردی داخلی با مشکل مواد اولیه مواجه هستند. سید جواد ساداتی نژاد صادرات خام مواد را برخلاف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی خواند و افزود: ما با صادرات مخالف نیستم، اما وقتی صنایع تولیدی داخل کشور نیازمند مواد اولیه است باید مازاد بر تولید داخل صادر شود؛ در فرهنگ اقتصاد مقاومتی، ابتدا باید مواد اولیه تولیدکننده داخلی تأمین و مازاد آن صادر شود.
کاهش 60 درصدی تولید فولاد کویر
نماینده مردم کاشان و آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی به کاهش شدید تولید میلگرد در فولاد کویر آران و بیدگل به دلیل عدم تأمین مواد اولیه شمش اشاره کرد و گفت: تولید ماهانه میلگرد این مجتمع صنعتی در سال 95، یک‌صد هزار تن بود که این رقم در سال جاری با 60 درصد کاهش به زیر 40 هزار تن رسیده است. وی مسئول حل این مشکل را وزارت صنعت، معدن و تجارت دانست و عنوان کرد: در جلسه کمیسیون ویژه که با حضور نمایندگانی از این وزارتخانه در مجلس شورای اسلامی تشکیل شد، فولاد خوزستان به تأمین مواد اولیه با رقم 5 درصد پایین‌تر از قیمت صادرات شمش برای صنایع داخلی مکلف شد اما این وعده عملی نشد.
رفتارهای ضد اقتصاد مقاومتی
ساداتی نژاد به برگزاری جلسه دیگری با حضور معاون معدنی وزارت صنایع اشاره کرد و افزود: مدیرعامل شرکت فولاد کویر آران و بیدگل حتی برای خرید شمش به قیمت صادرات هم موافقت کرد و معاون وزیر دستور عرضه 20 هزار تن شمش در هفته برای مصرف صنایع داخلی را صادر کرد، اما شمش در هفته گذشته با 300 تومان بالای قیمت صادرات به صنایع داخلی تحویل شد. وی خاطرنشان کرد: با این‌گونه رفتارهای ضد اقتصاد مقاومتی، طبیعتاً تولیدکننده در تنگنا قرار می‌گیرد و نتیجه آن، تعدیل نیروی انسانی و بیکاری کارگر می‌شود.
ساداتی نژاد خاطرنشان کرد: در حاشیه جلسه رأی اعتماد وزیر پیشنهادی صنایع در مجلس شورای اسلامی هم با وزیر پیشنهادی در خصوص نورد مباحثی مطرح شد و قول رسیدگی به این موضوع را داد؛ مهندس شریعتمداری وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت در برنامه‌هایی که در مجلس ارائه کرد بر حمایت از تولید داخلی و اشتغال تأکید داشت، بنابراین امیدواریم با تمهیدات و اراده وزیر جدید مشکل شرکت فولاد کویر حل شود و کارگران به کار خود بازگردند و تولید و اشتغال در این منطقه پایدار بماند.
راه‌های برون‌رفت از بحران
این نماینده مجلس با اشاره به اینکه این مشکل کل صنایع فولاد در کشور است بیان داشت: در سایر صنایع همچون مس هم این مشکل وجود دارد؛ به‌عنوان نمونه، شرکت دنیای مس کاشان هم در مورد کاتود مس با این مشکل روبرو است و هفته‌ای 700 تن کاتود صادر می‌شود درحالی‌که صنایع داخلی نیاز مبرم به این مواد دارند، در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی باید مواد خام را به مرحله تولید برسانیم و با افزایش بهره‌وری آن، محصول را باارزش افزوده بیشتری صادر کنیم. عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی راه دوم برون‌رفت از این مشکل را تولید شمش فولاد در خود مجتمع فولاد کویر خواند و افزود: شرکت فولاد کویر آران و بیدگل درخواست خود را در این زمینه ارائه کرده و در وزارت صنایع در حال بررسی است. نماینده مجلس دهم در ادامه خاطرنشان کرد: در کمیسیون صنایع مجلس پیشنهاد کردیم با توجه به اینکه فولاد خوزستان اقدامی عملی در این زمینه صورت نمی‌دهد، حداقل با کاهش عوارض واردات، زمینه واردات مواد اولیه را برای شرکت‌هایی نظیر فولاد کویر فراهم کنیم؛ معاون وزیر در آن جلسه قول مساعد داد تا عوارض به 5 درصد برسد که هنوز از این مورد هم خبری نیست. وی افزود: کمیسیون صنایع مجلس در سه ماه گذشته درگیر این مسئله است و انتظار داریم در سالی که بنام اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال است وزارت صنعت معدن و تجارت حامی صنایع و حامی تولیدکننده داخلی باشد، این اتفاقات ضد تولید اشتغال و اقتصاد مقاومتی است و امیدواریم با تغییر در وزارت خانه، به‌زودی شاهد رفع این مشکل باشیم.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار