صادرات اصفهان به87 كشور جهان

طی پنج ماهه نخست، 582 قلم کالا با وزن یک میلیون و 780 هزار تن و ارزش 618 میلیون و 64 هزار دلار از استان اصفهان صادرات شده است.

اصفهان زیبا: در سال جاری چه ميزان صادرات به استان صورت گرفته است؟
طی پنج ماهه نخست، 582 قلم کالا با وزن یک میلیون و 780 هزار تن و ارزش 618 میلیون و 64 هزار دلار از استان اصفهان صادرات شده است.

اين ميزان صادرات از لحاظ وزن و ارزش مالی نسبت به سال گذشته چه تغييری يافته است؟
در مقایسه با مدت مشابه سال قبل صادرات اصفهان از لحاظ ارزش 17 و از حیث وزن 15 درصد افزایش یافته است.

واردات اصفهان چه وضعيتی دارد؟
طی این مدت، 39 هزار تن واردات به ارزش180 میلیون و 334 هزار دلار از طریق گمرک اصفهان صورت گرفته که در مقایسه به مدت مشابه سال قبل از لحاظ ارزش 50 درصد و از نظر وزن 26 درصد افزایش داشته است.

عمده محصولاتی كه به استان صادر می شود، شامل چه اقلامی است؟ بیشتر کدام کالاها؟
محصولات پتروشیمی با 27 درصد، چدن، آهن و فولاد با 26 درصد وفرش و سایر کف پوش ها با 9 درصد.

عمده اقلام وارداتی؟
ماشین آلات مکانیکی با 29 درصد، ماشین آلات برقی 16 درصد و قطعات منفصله خودرو با 14 درصد.

كالاهای اصفهانی به چند كشور صادر می شود؟
87 كشور جهان.

كدام کشورها مهم ترین دريافت كنندگان کالاهای صادراتی استان اصفهان هستند؟
در رتبه اول، كشور عراق با 170 میلیون دلار و 28 درصد محصولات، امارات متحده عربی با 104 میلیون دلار و 17 درصد، افغانستان با 98 میلیون دلار و 16 درصد، پاکستان با 48 میلیون دلار و 8 درصد و چین با 28 میلیون دلار و 5 درصد مهم ترين مقصد های كالاها و توليدات استان هستند.

عمده‌ترین كالاهای وارداتی به اصفهان از كدام كشورها صادر می شوند؟
طی پنج ماه نخست سال جاری، بيشترين ميزان به ترتيب به کشورهای چين با 24 درصد، کره جنوبی با 16 درصد، آلمان با 11 درصد و ایتالیا با 10 درصد از محصولات کل واردات اختصاص دارد. گمرک فرودگاه شهید بهشتی نيز با فعالیت مستمر خود، طی این مدت، تشریفات امور مسافری بيش از 198 هزار نفر مسافر ورودی و خروجی را انجام داده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 4 درصد کاهش داشته است.

اداره گمرک اصفهان آماری از بيشترين كالای قاچاق شده و افزايش يا كاهش آن در استان در اختيار دارد؟
خير. اين آمار در اختيار ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز استان است.

آماری از پرونده های مربوط به كالاهای به ظن قاچاق در اصفهان ارائه كنيد. بيشترين به ظن قاچاق در استان به كدام كالا اختصاص دارد؟
آمار مربوط به بيشترين به ظن قاچاق در حوزه اختيارات ستاد مبارزه با قاچاق كالاو ارز است؛ اما طی پنج ماه نخست سال جاری، گمرک اصفهان به 488 فقره پرونده مربوط به ظن قاچاق با ارزش 226 میلیارد ریال رسیدگی کرده که اين ميزان نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد 7 درصد افزایش و از حیث ارزش 25 درصد رشد يافته است.

برخی صادر كنندگان اصفهانی هنگام صادر كردن كالاها از گمرک ديگر استان ها، مبدا را اصفهان ذكر نمی كنند كه اين رتبه صادرات استان را تحت تاثير قرار می دهد. با اين اوصاف اصفهان چه رتبه ای در صادرات و واردات كشور دارد؟
نمی توانيم در اين خصوص صحبتی كنيم. تعيين رتبه واقعی صادرات و واردات استان در حوزه اختیارات این اداره کل نيست.

برای درج اصفهان به عنوان مبدا صادرات كالاهايی كه توسط تاجرين اصفهانی از گمرک ديگر استان ها صادرات می شود، چه اقدامی و تدبيری انديشيده ايد؟
با توجه به اینکه گمرک یک دستگاه ملی است، در هر نقطه‌ای از کشور كه صاحبان کالا تمایل به ترخیص کالای خود داشته باشند امکانات لازم به صورت مجازی فراهم شده و در کمترین زمان ممکن تشریفات واردات و صادرات کالا انجام می پذیرد . نكته حائز اهمیت اينكه صاحبان کالا می بایست با درج صحیــــح اســـتان محـــل تولیــــد در اظهارنامه‌های صادراتی خود، مقامات استانی را برای به دست آوردن آمار دقیق صادرات یاری كنند.

با اين اوصاف استان چه رتبه ای در صادرات و واردات دارد؟
در صادرات از حيث ارزش رتبه ششم و از لحاظ وزنی در رده چهارم کشور جا داريم. در واردات نيز در بین گمرکات کشور گمرک اصفهان، بيست و يكم است.

چند درصد يا ميزان از كالاها و توليدات اصفهان از طريق ثبت در گمرک ديگر استان ها صادر می شود؟
حدود 55 درصد از تشریفات گمرکی محصولات صادراتی استان، از طریق گمرک اصفهان انجام می شود.

گمرک برای شناسايی هر چه بهتر كالاهای قاچاق و كاهش اين پديده چه برنامه هايی در دست اقدام دارد؟
20اقدام به طور ویژه در دستور كار قرار داده ايم كه عبارت‌اند از: 1.حذف پروانه های کاغذی 2.امکان استعلام الکترونیکی محموله ها 3.پنجره واحد مجازی 4.تبادل الکترونیکی داده‌ها با بانک مرکزی 5.راه اندازی بزرگ ترین بانک اطلاعات تجارت خارجی 6.اتصال الکترونیکی بارنامه با سامانه جامع گمرکی 7.مانیفست الکترونیکی 8.مانیتورینگ الکترونیکی کالاهای ترانزیتی 9.ردیابی الکترونیکی کارت های بازرگانی یک‌بار مصرف 10.تبادل الکترونیکی اطلاعات با بنادر 11.درب خروج هوشمند 12.الکترونیکی شدن صدور قبض انبار 13.تجهیز گمرک به امکانات کنترلی پیشرفته 14.کارشناسی مجازی 15.ایجاد ســـامانه ثبــت و دریافت شماره گوشی وارداتی(IMEI) 16.تله های الکترونیکی17.الکترونیکی شدن بیمه ها 18.نظارت و بازرسی هوشمند 19. توزین هوشمند 20.بایگانی دیجیتال

با توجه به تاكيدات مقام معظم رهبری طی سال های اخير در خصوص اجرای اقتصاد مقاومتی در تمامی عرصه ها در راستای اجرای اين خواسته چه برنامه هايی را اجرا می كنيد؟
براي اجرای هر چه بهتر اقتصاد مقاومتی و پياده سازی دولت الکترونیک برنامه هايی در دست اجرا داريم. برای به حداقل رساندن تشریفات گمرکی صادرات تولیدکنندگان اصفهانی امور گمركی خود را از طریق سامانه جامع امور گمرکی بدون نیاز به مراجعه حضوری انجام می دهند. در همين باره راه‌اندازی و استفاده از سامانه «پنجره واحد تجارت فرامرزی گمرک» ميزان درآمد گمرک استان، 59 درصد افزایش يافته است. این اداره کل با در اختيار داشتن 138 کارمند، در پنج‌ماهه نخست سال جاری، بيش از 874 میلیارد و 994 میلیون ریال درآمد کسب و به خزانه واریز کرده است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار