اصفهان در جايگاه ششم صادرات كشور

چندی پیش استاندار اصفهان، صادرات كالاهای اصفهانی از گمركات دیگر استان ها و ثبت نشدن این تولیدات به عنوان صادارت استان را مانع مشخص شدن رتبه واقعی صادارتی اصفهان عنوان كرده بود. به گفته مدیر کل گمرک استان، حدود 55 درصد از تشریفات گمرکی محصولات صادراتی استان، از طریق گمرک اصفهان انجام و بقیه كالاها از طریق گمركات دیگر استان ها از كشور خارج می شود.

اصفهان زیبا: چندی پیش استاندار اصفهان، صادرات كالاهای اصفهانی از گمركات دیگر استان ها و ثبت نشدن این تولیدات به عنوان صادارت استان را مانع مشخص شدن رتبه واقعی صادارتی اصفهان عنوان كرده بود. به گفته مدیر کل گمرک استان، حدود 55 درصد از تشریفات گمرکی محصولات صادراتی استان، از طریق گمرک اصفهان انجام و بقیه كالاها از طریق گمركات دیگر استان ها از كشور خارج می شود.

احمدی ونهری بدون اشاره به رتبه واقعی صادرات اصفهان، تنها راه دستیابی به این رتبه را چنین عنوان می كند: «صاحبان کالا می بایست با درج صحیح استان محل تولید در اظهارنامه های صادراتی خود، مقامات استانی را برای به دست آوردن آمار دقیق صادرات یاری كنند».

این مقام مسئول البته تاكید می كند « با توجه به اینکه گمرک یک دستگاه ملی است، در هر نقطه ای از کشور كه صاحبان کالا تمایل به ترخیص کالای خود داشته باشند امکانات لازم به صورت مجازی فراهم شده و در کمترین زمان ممکن تشریفات واردات و صادرات کالا انجام می پذیرد».

با همه این اوصاف اصفهان در حوزه صادرات از حیث ارزش كالاهای صادر شده در رتبه ششم و از لحاظ وزنی نیز در رده چهارم کشور جا خوش كرده است. بنا به گفته مدیر کل گمرک استان، اصفهان در حال حاضر این توانایی را دارد كه 582 عنوان كالا را به 87 كشور جهان صادر كند. در سال جاری خوشبختانه گمرک اصفهان كارنامه قابل قبول‌تری كسب كرده و در مقایسه با مدت مشابه سال قبل در حوزه صادرات از لحاظ ارزش و وزن به افزایش 17و 15 درصدی دست یافته است. هر چند برخی محصولات اصفهان رهسپار دیار فرنگ و برخی كشورهای سرشناس اروپایی می شود؛ اما عراقی ها در واردات كالاهای استان، گوی رقابت را از دیگر كشورهــــا ربوده اند به گونه ای كه 28 درصد محصولات استان به این كشور صادر می شود.

احمدی ونهری همچنین از برنامه های ویژه گمرک برای شناسایی هر چه بهتر كالاهای قاچاق نیز صحبت می كند. به گفته این مقام مسئول اجرای برنامه هایی مثل حذف پروانه های کاغذی، امکان استعلام الکترونیکی محموله ها، راه اندازی بزرگ ترین بانک اطلاعات تجارت خارجی، تبادل الکترونیکی اطلاعات با بنادر و استفاده از تله های الکترونیکی می تواند عرصه را بر فرصت طلبی قاچاقچیان تنگ كند. احمدی ونهری در راستای مبارزه با قاچاق از رسیدگی به 488 فقره پرونده مربوط به ظن قاچاق به ارزش 226 میلیارد ریال نیز خبر می دهد. مدیر كل گمرک استان سوالات «اصفهان زیبا» را پاسخ می دهد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار