تغییر نگاه به میراث مستند نیاز امروز جامعه جهانی است

رئیس کمیسیون ملی یونسکو گفت: برای صیانت بهتر از حافظه جهانی، باید در نگاه مردم به میراث مستند، تغییری اساسی ایجاد شود. سعدالله نصیری قیداری رئیس کمیســـیون ملی یونسکو در جلسه افتتاحیه اولین نشست منطقـــه ای یونسکو با هدف همـــکاری برای حفاظت و تسهیل در دسترسی به میــراث مستند که در سالن اندیشگاه فرهنگی کتابخانه ملی در تهران آغاز به کار کرد، در سخنانی گفــت: ما معتقدیم حفظ مستندات یک وظیفه دینی و اخلاقی است.

رئیس کمیسیون ملی یونسکو گفت: برای صیانت بهتر از حافظه جهانی، باید در نگاه مردم به میراث مستند، تغییری اساسی ایجاد شود.به گزارش مهــــر ، سعدالله نصیری قیداری رئیس کمیســـیون ملی یونسکو در جلسه افتتاحیه اولین نشست منطقـــه ای یونسکو با هدف همـــکاری برای حفاظت و تسهیل در دسترسی به میــراث مستند که در سالن اندیشگاه فرهنگی کتابخانه ملی در تهران آغاز به کار کرد، در سخنانی گفــت: ما معتقدیم حفظ مستندات یک وظیفه دینی و اخلاقی است.

وی با تقدیر از یونسکو که در کنار فعالیت های علمی و آموزشی به بحث برنامه حافظه جهانی هم توجه ویژه ای داشته است این نهاد را یک سازمان خوشنام جهانی توصیف کرد و گفت: اینکه بشر پس از سال ها جنگ و خونریزی و خشونت به اینجا رسیده که برای توسعه فرهنگ، علم و آموزش که اهداف یونسکو است تلاش کند، مایه خوشحالی است.وی افزود: تا قبل از اختراع خط، تمدن های مختلف برای حفظ و حراست میراث مستندشان تلاش های زیادی انجام دادند و در جایی مانند بین النهرین بود که پایه های کتاب، کتابت و کتابخوانی گذاشته شد. با این وجود متاسفانه باید بگوییم که میراث مستند بشری در خطر از بین رفتن قرار گرفته است.بــه گفته نصیــری، در خوشبینانه ترین حــــالـــت و در صورت نگهداری مناسب از میراث مستند، تنهـــا چند صد سال می توان به ماندگاری این میراث امیدوار بود.

در مورد میراث دیجیتال که بین ۱۰ تا ۱۵ سال می تواند از میراث مستند نگهداری کند برعکس آنچه مردم فکر می کنند، هرچه بیشتر به سمت نگهداری های دیجیتال از این میراث حرکت کنیم آسیب پذیری آنها بیشتر می شود.وی با طرح این پرسش که چه چالش هایی برای حفظ میراث مستند وجود دارد، افزود: برای بهبود وضعیت و صیانت بهتر از حافظه جهانی باید در نگاه مردم به میراث مستند، تغییر ایجاد شود. این مسئله اگرچه دشوار است؛ اما با همکاری و تعامــل جهانــــی میان کشــــورهای مختلــــف، امکانپذیر است.

رئیس کمیسیون ملی یونسکو با تاکید بر لزوم همکاری بیشتر کشورهای منطقه برای حفاظت از میراث مستند در این منطقه خواستار حمایت این کشورها از تبادل نتایج تحقیقاتشان با یکدیگر، تشکیل جلساتی مانند امروز و برپایی کارگاه های آموزشی در راستای حفظ و نگهــــداری اســناد شد.نصیری گفت: از کشورهای عضــــو می خواهــم تا نسخه های دیجیتال اسنادشـــان را با هم مبادله کنند و در چارچوب برنامـــه بازسازی و به اشتراک‌گذاری، نسخه فاکسیمیله و کپی میراث مستند را میان همدیگر مبادله کنند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار