تخصیص سه میلیارد ریال جهت مرمت بافت تاریخی روستای قهی

مدیر پایگاه حفاظتی میراث فرهنگی روستای قهی همزمان با هفته دولت اعلام کرد: بافت تاریخی روستای قهی در شرق اصفهان مرمت می شود.

اصفهان امروز: مدیر پایگاه حفاظتی میراث فرهنگی روستای قهی گفت: همزمان با هفته دولت بافت تاریخی روستای قهی در شرق اصفهان مرمت می شود.
حمید محمد نژاد افزود: روستای تاریخی قهی واقع در محور تاریخی شرق شهرستان اصفهان، یکی از روستاهای منحصر به فرد تاریخی است که در منطقه جلگه این شهرستان واقع شده و قدمت برخی از بناهای تاریخی آن به پیش از اسلام می رسد.
او به تاریخچه تاسیس پایگاه حفاظتی این روستا اشاره کرد و اظهار داشت: سابقه تشکیل پایگاه حفاظتی این روستای تاریخی به سال 1382 باز می گردد و سپس این روستا در سالهای اخیر به واسطه وجود بافت تاریخی منحصر به فرد و وجود برخی خانه های تاریخی ارزشمند به عنوان یکی از روستاهای هدف گردشگری استان اصفهان در بخش شرقی استان اصفهان برگزیده شده است.
محمد نژاد خاطرنشان کرد: در سال جاری و همزمان با هفته دولت پس از تخصیص یافتن اعتبارات عمرانی در سه حوزه امانی، پیمانی و تجهیزات، مبلغ سه میلیارد ریال جهت مرمت بافت تاریخی این روستای هدف گردشگری اختصاص یافت.
مدیر پایگاه میراث فرهنگی روستای قهی در همین رابطه ادامه داد و افزود: با توجه به تخصیص اعتبار یاد شده، بخشی از این اعتبار به مرمت مسجد جامع این روستا و بخش دیگر نیز جهت مرمت بافت تاریخی روستا اختصاص داده شده است.
محمد نژاد همچنین به چگونگی مرمت همه جانبه بافت تاریخی این روستا اشاره کرد و افزود: با توجه به وجود خانه های منحصر به فرد تاریخی و سایر آثار در این روستا از یکسو و همچنین وجود برخی ساخت و سازهای جدید در این روستا از سوی دیگر، در یک برنامه ریزی متقن و علمی با همکاری صمیمانه مسئولین روستا و همچنین با هماهنگی مردم میراث دوست روستا، شاید برای اولین بار در استان اصفهان تمامی بافت تاریخی روستا از یکسو و حتی تمامی خانه های جدید روستا با همکاری مردم به صورت سنتی و با مصالح سنتی در حال بازآفرینی است، به گونه ائی که بافت تاریخی با ملات کاه گل و با مصالحی همچون آجر و گچ اندود مرمت شده و در عین حال آب چکان ها، شمشه های گچی و حتی سردرهای خانه های روستا مجددا احیاء و مرمت می شوند و این در حالی است که در اقدامی دیگر نماهای ساختمان های جدید روستا نیز با هماهنگی و موافقت اهالی روستا به صورت مشترک و با اعتبارات اداره کل با مصالح سنتی در حال بازسازی می باشند.
ویگفت: یکی دیگر از برنامه های اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان در این روستا ایجاد مسیرهای گردشگری است، به گونه ائی که گردشگران با پیاده روی در این مسیرهای تاریخی که همگی به همان سبک قدیم در حال مرمت می باشند، ناخود آگاه قدم به تاریخ کهن محور شرق اصفهان می گذارند، با این وصف با آغاز روند مرمت بافت تاریخی این روستا گام ارزشمند و بزرگی در بازآفرینی میراث فرهنگی کهن محور تاریخی شرق اصفهان برداشته شده است.
محمد نژاد همچنین در ادامه به سایر اقدامات مرمتی در این روستا اشاره کرد و افزود: مرمت گنبد خانه مسجد جامع روستا که متعلق به صدر اسلام می باشد و همچنین مرمت پشت بام و دیوارها و همچنین کف شبستان زمستانی این مسجد از جمله برنامه های مرمتی این اداره کل در روستا در سال 1396 می باشد.
مدیر پایگاه میراث فرهنگی روستای قهی همچنین به مرمت آب انبارهای روستا نیز اشاره کرد و افزود: مرمت 2 آب انبار محله بالا و محله پائین روستا، همچنین مرمت برج ورودی روستا و نورپردازی آن در کنار اجرای طرح مطالعات و مستند نگاری بافت روستا از دیگر طرح های مرمتی این روستای منحصر به فرد تاریخی در سال 1396 می باشد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار