شام آخر برای جاودانگی

امشب تیم ملی کشورمان برای آخرین بار در چهارچوب مرحله انتخابی جام جهانی 2018 روسیه به میدان می‌آید. تیمی که 22 خردادماه یعنی دو بازی زودتر صعودش به معتبرترین فستیوال فوتبالی جهان را مسجل کرد تا دو دیدار پایانی کاملاً تشریفاتی شود

امیر حسین احتشامی- اصفهان امروز :امشب تیم ملی کشورمان برای آخرین بار در چهارچوب مرحله انتخابی جام جهانی 2018 روسیه به میدان می‌آید. تیمی که 22 خردادماه یعنی دو بازی زودتر صعودش به معتبرترین فستیوال فوتبالی جهان را مسجل کرد تا دو دیدار پایانی کاملاً تشریفاتی شود؛ بازی باکره جنوبی در سئول و دیدار با سوریه در آزادی. از این دو دیدار یکی یعنی بازی باکره پشت سر گذاشته شد و شیوه بازی ملی پوشان کشورمان در مصاف با حریف سنتی نشان داد که هیچ دیداری برای سرمربی تیم ملی حکم تشریفاتی ندارد و کارلوس کی‌روش به همه بازی‌ها، حتی نبردهای دوستانه هم نگاهی جنگجویانه دارد. بر این اساس به نظر می‌رسد بازی امشب تیم ملی با سوریه هم از فرم بازی تشریفاتی خارج‌شده و کاملاً جدی دنبال شود. سرمربی پرتغالی تیم ملی می‌خواهد شام آخر را با یک‌ برد شیرین به پایان رسانده و بلافاصله برنامه آماده‌سازی جام جهانی را کلید بزند.

پدیده‌ای به نام سوریه

شاید حتی خوش‌بین‌ترین کارشناسان هم پیش‌بینی نمی‌کردند که تیم ملی سوریه در بازی پایانی این گروه شانسی برای رسیدن به جام جهانی داشته باشد. در گروهی که ایران، کره جنوبی، چین، ازبکستان و قطر حضور داشتند برای تیمی که از کشوری جنگ‌زده و تکه‌پاره شده به چنین تورنمنت سنگینی پای گذاشته است شاید تنها حضورش اهمیت پیدا می‌کرد؛ اما برخلاف انتظار شاگردان ایمن حکیم چنان مقابل حریفان ظاهر شدند که تمام پیش‌بینی را به‌هم‌ریخته و خودشان را در قامت یک مدعی صعود نشان دادند. سوری‌ها اگرچه در نخستین گام مغلوب ازبکستان شدند اما هرگز امیدشان را از دست ندادند و در دومین دیدار توانستند کره را متوقف کنند. برد یک‌بر صفر در خانه چینی‌های پرادعا سوریه را در مسیر قرارداد که تاکنون نیز ادامه پیداکرده است. شکست تیم‌های اسم‌ورسم‌دار آسیا چندان هم دشوار نیست و گرفتن بلیت جام جهانی دور از دسترس به نظر نمی‌رسد. حالا آنها از 9 بازی 12 امتیاز اندوخته دارند و اگر برابر ایران پیروز شوند و ازبکستان با کره هم به تقسیم امتیاز رضایت دهند آن زمان شاهکار سوری‌ها کامل خواهد شد. بر این اساس قابل پیش‌بینی است که آنها در بازی پایانی هرچه در چنته دارند رو کنند بلکه برای نخستین بار طعم حضور در جام جهانی را بچشند. آنها برای رسیدن به این مهم ابزارهای لازم را در اختیاردارند و تنها خط دفاعی بدون نقص ایران مانع غیرقابل‌عبور به شمار می‌آید. عمر السوما، عمر خریین و فارس خطیب کلیدی‌ترین و خطرناک‌ترین بازیکنان سوریه محسوب می‌شوند که برابر قطر حسابی گردوخاک به پا کردند. در بازی پایانی هم احتمالاً حکیم روی توانایی‌های فردی و تکنیکی این سه بازیکن حساب ویژه‌ای بازکرده تا بلکه از جهنم آزادی تیمش را به‌سلامت عبور دهد.

نقش‌های کی‌روش برابر بازی پایانی

تمرینات تیم ملی و عصبانیت عجیب این مربی پرتغالی پی از بازگشت به ایران نشان از آن دارد که او برای شکست سوری‌ها در بالاترین حد ممکن انگیزشی قرار دارد. تجربه نشان داده که کی‌روش استاد انتقال این‌گونه احساس‌های برتری جویانه به شاگردانش است و احتمالاً در بازی امشب هم هر چه در آستین دارد رو خواهد کرد تا تیم ملی سمفونی پایانی این تورنمنت را باشکوه و زیبا اجرا کند. او که در بازی باکره تا حدودی جانب احتیاط را در پیش‌گرفته بود و تیمش را با شیوه دفاع- ضدحمله آرایش داده بود به‌احتمال فراوان از ترکیبی هجومی‌تر بهره خواهد برد تا فروپاشی دروازه سوریه آسان‌تر شود. شاید استفاده از سیستم -3-3-4 بهترین شیوه برای اعمال برتری برابر حریف باشد. سیستمی که در آن می‌توان به‌طور هم‌زمان از طارمی، آزمون، جهانبخش، قوچان نژاد استفاده کرد. چنین خط آتشی توان لازم برای درهم ریختن خط دفاعی نه‌چندان مستحکم میهمان را دارند. در میانه میدان هم غیب عزت الهی چالشی برای کی‌روش به‌حساب می‌آید هرچند کریمی و حاج صفی به همراه امید ابراهیمی آماده هستند تا خلأ هافبک بلندقد تیم ملی را جبران کنند. در خط دفاعی هم پور علی گنجی انتخاب قطعی به نظر می‌رسد و زوج این بازیکن از میان انصاری و یا حسینی انتخاب خواهد شد. سمت چپ و راست تیم ملی هم دربست در اختیار مهرداد محمدی ورامین رضائیان است و نفرات جایگزین فعلاً فاصله قبل توجهی با آن‌ها دارند. در درون دروازه هم ممکن است کی‌روش، بیرانوند را نیمکت نشین کند بلکه حقیقی محکی زده شود.

تاریخچه بازی‌های ایران با سوریه

ایران و سوریه تاکنون 23 بار به مصاف هم رفته‌اند که سهم ایران یازده پیروزی، یازده تساوی و تنها یک شکست بوده است.34 گل زده و 13 گل خورده سهم تیم ایران در دیدارهای ادوار مختلف برابر سوریه محسوب می‌شود. دو تیم نخستین بار در سال 1352 به مصاف هم رفته‌اند که تیم کشورمان با گل «اکبر کارگرجم» به پیروزی دست‌یافت. آخرین دیدار نیز در دور رفت مرحله مقدماتی جام جهانی در شرایط نامساعد جوی مالزی و زمین نامساعد برای بازی برگزار شد که با تساوی بدون گل به اتمام رسید. همچنین، ایران و سوریه پیش‌ازاین 10 مرتبه در تهران رقابت کرده‌اند که پنج پیروزی برای کشورمان و پنج تساوی ثبت‌شده است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار