رشد 46 درصدی باسوادی نسبت به سال 1355

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان اصفهان گفت: رشد باسوادی نسبت به سال 1355 بیش از 46 درصد بوده است، در سطح استان باید 2 هزار و 800 نفر از همشهریان و 930 نفر از اتباع خارجی را برای سوادآموزی جذب کنیم.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان اصفهان گفت: رشد باسوادی نسبت به سال 1355 بیش از 46 درصد بوده است، در سطح استان باید 2 هزار و 800 نفر از همشهریان و 930 نفر از اتباع خارجی را برای سوادآموزی جذب کنیم.

به گزارش فارس ، محمدحسن قائدیها صبح امروز در مراسم گرامیداشت روز جهانی مبارزه با بی‌سوادی و تجلیل از دستگاه‌های برتر در امر رفع بی‌سوادی بابیان اینکه همه ارگان‌های فعال در مبارزه با بی‌سوادی در دید آموزش‌وپرورش هستند، اظهار کرد: فرمان تاریخی و سرنوشت‌ساز امام خمینی و ادامه دادن این فرمان تاریخی توسط مقام معظم رهبری بسیار اثرگذار بوده است.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی داعیه تشکیل آخرین حکومت مصلح جهانی را در سر دارد و به‌ هیچ‌ عنوان زیبنده نیست که بگوییم هنوز در برخی روستاها و حتی شهرهای ایران، افراد بی‌سواد حضور دارند، کسی باسواد محسوب می‌شود که بتواند یک رابطه عاطفی خوب با اطرافیان خود برقرار کند.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان اصفهان در ادامه گفت: کسی که آداب معاشرت خوبی داشته باشد و بتواند در جهت اقتصاد مالی خانواده و جامعه قدم بردارد، کسی که سواد رسانه‌ای داشته و در استفاده از مهارت‌های رایانه‌ای تبحر داشته باشد و بتواند فرزندان خوبی تربیت کند به‌عنوان یک فرد باسواد شناخته می‌شود.

وی با اشاره به جایگاه پنجمی استان اصفهان در شاخص میزان باسوادی در کل کشور، تصریح کرد: طبق گفته استاندار باید به جایگاه اول و دوم کشور برسیم، شهری به نام اصفهان که مهد فرهنگ و تمدن محسوب می‌شود و یک‌ششم شهدای دفاع مقدس را تقدیم این خاک کرده است، این حجم از بی‌سوادی زیبنده‌اش نیست.

قائدیها بابیان این‌که در سال 1355 تنها 47 درصد مردم باسواد بودند عنوان کرد: در سرشماری سال 1395 مشخص شد از جمعیت در رده سنی 10 تا 49 سال کشور، 94.7 درصد باسواد و در استان نیز 96.9 درصد این رده سنی، باسواد به‌حساب می‌آیند.

وی میزان باسوادی سنین 10 تا 49 سال را در مناطق شهری 96.5 درصد و در مناطق روستایی را 89.4 درصد عنوان کرد و ادامه داد: رشد باسوادی نسبت به سال 1355 بیش از 46 درصد بوده است، در سطح استان باید 2 هزار و 800 نفر از همشهریان و 930 نفر از اتباع خارجی را برای سوادآموزی جذب کنیم.

مدیر کل آموزش‌وپرورش استان اصفهان در تشریح محورهای فعالیت در سال جاری گفت: طرح سوادآموزی اولیای بی‌سواد دانش آموزان مدارس، طرح خواندن با خانواده، طرح مراکز یادگیری محلی، طرح حلقه‌های کتاب‌خوانی، طرح آموزش رسانه‌ای، طرح آموزش در زندان‌ها، طرح آموزش مقدماتی رایانه‌ای و طرح آموزش عملی نماز با عنوان کلید بهشت از جمله اقدامات شاخص در سال جاری خواهد بود.

وی ادامه داد: اجرای طرح آموزش اتباع خارجی، طرح سوادآموزی نیروهای مسلح، به‌روزرسانی بانک اطلاعاتی بی‌سوادان و باسوادان پایگاه، ویرایش اطلاعات آموزش‌دهندگان نیز از دیگر اقدامات اداره کل آموزش‌وپرورش خواهد بود.

قائدیها در بخش دیگر خاطرنشان کرد: واگذاری 100 درصدی فعالیت‌ها به بخش خصوصی از رسالت‌های ما خواهد بود، آموزش‌وپرورش گام‌های بزرگی را طی این سال‌ها در عرصه رفع بی‌سوادی برداشته که این مهم حاصل همکاری و تعامل با 40 دستگاه بوده است.

وی با اشاره به عزم راسخ در جذب کودکانی که باید وارد مرحله تحصیل شوند اما به هر علت این اتفاق نیفتاده است، گفت: بسیاری از معلمان ما در نوبت مخالف و به‌صورت افتخاری در حال تدریس به کودکانی هستند که به علت بیماری در بیمارستان بستری هستند و امکان تحصیل ندارند.

مدیر کل آموزش‌وپرورش استان اصفهان در پایان عنوان کرد: از دستگاه‌ها انتظار داریم که یک رابط را برای هماهنگی بهتر برنامه‌های سوادآموزی معرفی کنند و ما را در شناسایی افراد بی‌سواد و کم‌سواد یاری رسانند، محتواهای آموزشی ویژه مخاطبین سوادآموزی باید با همکاری و تعامل هر دو دستگاه تهیه شود و در قالب تفاهم‌نامه‌ها، در حسن اجرای برنامه‌ها همکاری شود.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار