ترب دوست کبد است

ترب یک گونه از تیره شب‌بویان است. گروهی از ترب‌ها به منظور تهیه دانه کشت شده و تعداد دیگری در صنعت دانه‌های روغنی استفاده می‌شوند و به رنگ‌های سفید و سیاه و پروش یافته آن به نام تربچه به رنگ قرمز وجود دارد.طعم تندی دارد که به خاطر وجود ماده ای به نام سنوول است.

اصفهان زیبا: ترب یک گونه از تیره شب‌بویان است. گروهی از ترب‌ها به منظور تهیه دانه کشت شده و تعداد دیگری در صنعت دانه‌های روغنی استفاده می‌شوند و به رنگ‌های سفید و سیاه و پروش یافته آن به نام تربچه به رنگ قرمز وجود دارد.طعم تندی دارد که به خاطر وجود ماده ای به نام سنوول است. زهرا نصیری در ادامه به خواص این سبزیجات اشاره می‌کند:

خواص
در طب سنتی مزاج ترب گرم و خشک است و در درمان بسیاری از بیماری‌ها به‌کار می‌رود. سرشار از ویتامین‌های A,B,C است و دارای املاح معدنی ید، منیزیم، پتاسیم، فسفر، سولفور و گوگرد است و در ترب سیاه مقدار ویتامینB بیشتر از سایر ویتامین‌هاست. این نوع سبزی مدر و سم‌زدای فوق‌العاده قوی است و سبب پاکسازی مجاری ادراری می‌شود و از آب آن برای خرد کردن و دفع سنگ کلیه و مثانه استفاده می‌شود و در درمان رماتیسم و نقرس نیز موثر است. ترب به‌خصوص برگ آن تقویت‌کننده دستگاه گوارش است و سبب تسهیل هضم غذاهای ثقیل‌الهضم و گوشتی می‌شود برای همین توصیه می‌شود همراه غذا چند برگ تربچه نیز استفاده شود. اگرچه دیر هضم است ولی مصرف آن سبب هضم بهتر غذا می‌شود و از بروز یبوست جلوگیری می‌کند. به خاطر ویتامین ث بالایی که دارد، از بروز سرماخوردگی جلوگیری می‌کند و در درمان زخم‌ها و عفونت لثه و اسکوربورت نیز موثر است. جز سبزیجات موثر در درمان آسم و سرفه است که بدین منظور بهتر است ترب سیاه را همراه عسل استفاده کنید. ضمنا مداومت در مصرف ترب باعث روییدن موهای ریخته شده می‌شود و استعمال آب آن در محل تاسی سر به مدت طولانی باعث رویش مجدد مو می‌شود. علاوه بر این استفاده موضعی از آن در تسکین درد سیاتیک و رماتیسم و مفاصل مفید است. آنتی اکسیدان‌های فراوانی هم دارد به‌خاطر همین ایمنی بدن را تقویت کرده و خاصیت ضدسرطانی دارد و در درمان عفونت‌ها مفید است. دیگر آنکه به‌خاطر وجود املاح و ویتامین‌هایش، رنگ پوست صورت را باز می‌کند و به آن طراوت خاصی می‌بخشد. ضمن اینکه خارش و کهیر را بر‌طرف می‌کند. همچنین خونساز است و فقر آهن را جبران می‌کند. به‌طور‌کلی ترب تقویت‌کننده بدن است و برای افرادی که شیمی درمانی می‌شوند، مناسب است. شیر‌افزاست و موجب افزایش شیر مادران می‌شود. ضمنا افرادی که دچار مسمومیت غذایی شده‌اند توصیه می‌شود تخم ترب را همراه سکنجبین مصرف کنند که باعث پاکسازی معده و ‌رفع حالت تهوع می‌شود. باعث باز شدن قاعدگی نیز می‌شود به خاطر همین در دوران قاعدگی تا حد امکان از مصرف آن پرهیز شود.برای اطلاعات بیشتر در این زمینه با بازار گیاهان دارویی و شماره 35604144 تماس بگیرید.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار