مدیریت کلان استان اصفهان در انتظار کلیددار جدید

باگذشت حدود یک ماه از آغاز فعالیت ریاست جمهوری و دولت دوازدهم، زمزمه‌های تغییرات مدیریتی در سراسر کشور که از قبل شنیده می‌شد در حال تحقق است و در صدر این تغییرات بحث استاندارهای کشور قرار دارد؛ چندی پیش وزیر کشور در همین باره گفت: برخی استانداران تقاضای بازنشستگی یا انتقال به دیگر دستگاه‌های اجرایی رادارند و قطعاً شاهد تغییراتی هستیم و تا اول مهرماه مشخص می‌شود.

مینا عباسپور - اصفهان امروز : باگذشت حدود یک ماه از آغاز فعالیت ریاست جمهوری و دولت دوازدهم، زمزمه‌های تغییرات مدیریتی در سراسر کشور که از قبل شنیده می‌شد در حال تحقق است و در صدر این تغییرات بحث استاندارهای کشور قرار دارد؛ چندی پیش وزیر کشور در همین باره گفت: برخی استانداران تقاضای بازنشستگی یا انتقال به دیگر دستگاه‌های اجرایی رادارند و قطعاً شاهد تغییراتی هستیم و تا اول مهرماه مشخص می‌شود. عبدالرضا رحمانی فضلی در نشست خبری هفته دولت اظهار داشت: برای تغییر استانداران به ارزیابی نیاز داریم و در انتهای هر دوره ارزیابی صورت می‌گیرد برخی استانداران تقاضای بازنشستگی یا انتقال به دیگر دستگاه‌های اجرایی را دارند و قطعاً شاهد تغییراتی هستیم، همچنین انتخاب فرمانداران به‌تناسب نگرش استانداران است اما بنا داریم حداقل تغییرات را ایجاد کنیم.
کلید اصفهان به چه کسی می‌رسد؟
استانی چون اصفهان نیز از این تغییرات مستثنا نیست. با این حال، این امر شرایط پیچیده‌ای را در استان به وجود آورده و دائم صحبت از گزینه‌های مختلف برای تغییر استاندار در اصفهان مطرح می‌شود. به نظر می‌رسد رسول زرگرپور روزهای پایانی خود را در اصفهان می‌گذراند. او پیش از این هم چند بار تصمیم به استعفا داشت اما در نهایت به کار خود ادامه داد. بار اول شهریورماه سال گذشته پس از دیدار یک‌ساعته استاندار اصفهان و دو استاندار دیگر با رئیس‌جمهور نخستین جرقه شائبه استعفای استاندار اصفهان را بر سر زبان‌ها انداخت. برخی اعتقاد داشتند که زرگرپور به دلیل عدم وجود اختیارات لازم تصمیم به استعفا گرفته است. او در نشست وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با نخبگان، تشکل‌های مردم‌نهاد و اقشار تخصصی استان اصفهان، آمار غیرواقعی مدیران قبلی را دلیل عقب‌ماندگی امروز استان اصفهان در برخی حوزه‌ها و دریافت بودجه عنوان کرده بود و به برخی دولتمردان این پیغام را داد که اگر تفویض اختیار کامل به استان صورت گیرد، زاینده‌رود و بهشت‌آباد را به جریان خواهد انداخت. رسول زرگرپور از گیر افتادن حل مشکلات در تهران گلایه کرده و گفته بود که مسئولان استانی از دولتمردان تهرانی چیزی کم ندارند و حاضرند مشکلات را در صورت تفویض اختیار حل کنند. این گلایه‌های استاندار در دیدار با حسن روحانی را با یک احتمال قوی آن‌هم استعفای استاندار اصفهان گره خورد و تا ساعت‌ها هم این خبر در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد؛ اما در ادامه با توجه به یک سال مانده تا پایان فعالیت دولت یازدهم زرگرپور که تفویض اختیار درخواستی را به دست نیاورده بود علی‌رغم میل باطنی، به کار خود ادامه تا تکلیف دولت دوازدهم مشخص شود.
پنجه‌فولادگران جدی‌ترین گزینه استانداری اصفهان
اما اکنون و با آغاز فعالیت دولت دوازدهم، صحبت تغییر استاندار مطرح است که این امر گزینه‌هایی را پیش روی انتخاب مسئولین قرار می‌دهد. در صدر این گزینه‌ها، محمدعلی پنجه فولادگران جدی و قوی‌ترین گزینه است. پنجه فولادگران در دولت اصلاحات استاندار استان‌های سمنان و مازندران بوده و به قاطعیت در تصمیم‌گیری شهرت دارد. او یک مدیر موفق اصفهانی است که شهرتش در انجام پروژه‌ها یا شاید بهتر باشد بگویم ابر پروژه‌های عمرانی نیز زبانزد است که در کارنامه‌اش مدیریت پروژه‌هایی هم چون برج میلاد نیز به چشم می‌خورد. او در دوره اول ریاست جمهوری خاتمی نیز مدیریت پروژه‌های عمرانی متعدد و موفق را عهده‌دار بود و از گزینه‌های مطرح اصلاحات در اصفهان است.
دو گزینه پر طرفدار دیگر از اصلاح طلبان
پس از پنجه‌فولادگران صحبت از سید محمود حسینی و مرتضی تهرانی به میان می‌آید که این دو نیز از گزینه‌های پرطرفدار اصلاحات اصفهان‌اند. حسینی که در دوره یک‌هشتم نهایی در رقابت شهرداری کنار کشید اکنون دعوت‌شده تا برای استانداری اصفهان پا پیش بگذارد. حسینی در حال حاضر در میان بیشتر احزاب جبهه اصلاحات مورد وثوق است و حتی این روزها برای انتخابش کمپینی نیز راه‌اندازی شده است. به دنبال او مرتضی تهرانی نیز باید از فرماندار اسبق کاشان و معاون استاندار اصفهان در دوره اصلاحات را نام برد که با توجه به جریان موجود در اصفهان این شخص نیز می‌تواند شانس بالایی در میان افکار عمومی داشته باشد. مرتضی تهرانی تجربه چندین دوره فرمانداری و شهرداری‌های مختلف را در کارنامه خود دارد. تهرانی همچنین معاونت استانداری اصفهان را در دوران اصلاحات بر عهده داشت. او که نام «تهرانی» را با اصالت «شاهرودی» و زندگی سیاسی «اصفهانی» باهم یکجا دارد؛ یکی از دستان خود را نیز در دوران دفاع مقدس ازدست‌داده است. البته در این میان باید در نظر داشت که انتخاب این دو گزینه کمی سخت به نظر می‌رسد آن‌هم در شرایطی که دولت در تلاش برای تعامل با جبهه اصولگرایان و نمایندگان استان است. دیگر گزینه‌ای که نامش به میان می‌آید محمدعلی جوادی شهردار اسبق اصفهان و معاون وزارت جهاد سازندگی است که به نظر می‌رسد در این شرایط حضور در تهران را به اصفهان ترجیح دهد.
قاضی طباطبایی، مورد وثوق میانه روهای هر دو جناح
قاضی حمیدرضا طباطبایی دیگر گزینه مطرح برای استانداری اصفهان اما از آن دسته گزینه‌هایی است که نقاط ضعف و قوت قابل‌توجهی دارد. او در میان میانه‌روهای اصلاح‌طلب و اصول‌گرا توأمان جایگاه مورد وثوقی دارد اما از ضعف‌های او این است که تنها سابقه فعالیتش در دادگستری و نمایندگی مجلس بوده و برای مدیریت کلان در حد اداره استان تجربه کافی و عمرانی ندارد. پس‌ازاین‌ها به نام نماینده اسبق نائین در مجلس می‌رسیم که گزینه‌ای نزدیک و موردقبول کارگزاران است. سید ابوالفضل رضوی معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور در دولت یازدهم است که گویا حضور در موقعیت معاونت ریاست جمهوری به نظر برایش ارجح‌تر می‌نماید و البته او میانه‌روست.
زرگرپور؛ سوابق، موافقان و مخالفان
درنهایت می‌رسیم به خود زرگرپور استاندار کنونی اصفهان که دوره چهارساله فعالیتش به پایان رسیده و در مسیر انتخاب استانداران کل کشور او یا مجدداً انتخاب خواهد شد یا جایگزین. رسول زرگرپور در مهر سال 92 بعد روی کار آمدن دولت یازدهم به سمت استاندار اصفهان منصوب شد. وی معاونت وزیر نیرو در امور آب، مسئولیت جهاد سازندگی استان اصفهان و معاونت برنامه‌ریزی وزارت جهاد سازندگی را در کارنامه خود دارد. عملکرد حوزه معاونت سیاسی امنیتی استانداری اصفهان که چهره سیاسی وی بیشتر از آنکه به اصلاح‌طلبان اصفهان نزدیک باشد، تمایل بیشتری به اصولگرایان دارد هم از انگیزه‌های بالقوه برخی جریانات سیاسی استان برای خداحافظی زرگرپور با اصفهان است. از سوی دیگر؛ زرگرپور چنان در پیچ‌وخم پروژه‌های عمرانی اصفهان به‌ویژه مسئله آب، وقت خود را صرف کرده است که نتوانسته طی مدت حضور خود در استانداری اصفهان، نظر مساعد اصلاح‌طلبان استان را به خود جلب کند که همین مسئله سبب شده نه‌تنها به قول زرگرپور «مسئولانی تهرانی» بلکه با توجه به فضای موجود، سیاسیون نزدیک به جریان دولت در استان اصفهان هم‌دست حمایت خود از استاندار دولت تدبیر و امید را بردارند و ترجیح دهند، در 9ماه باقی‌مانده از دولت روحانی، استانداری اصفهان با دست‌فرمان فرد دیگری به‌سوی اتفاقات خردادماه 96 پیش رود!
بازهم گمانه‌زنی این بار از نوع اعتدال
در انتها طبق آخرین گمانه‌زنی دیگری نیز در خصوص گزینه‌های استانداری اصفهان با این دسته‌بندی مطرح‌شده است که محمدعلی پنجه‌فولادگران گزینه اول اصلاحات، علی جنتی گزینه اول، اکبر ترکان گزینه دوم و اکبر سالاری گزینه سوم اعتدال است. منتها با در نظر گرفتن شرایط سنی گزینه‌های اعتدالی مذکور صرفاً در حد گمانه‌زنی هستند و این نظر اعتدال‌گرایان است که این گزینه‌ها را مطرح می‌کنند.
اصفهان در انتظار یک اصلاح‌طلب
سیدعلی نکویی رئیس شورای هماهنگی جبهه اصلاحات استان اصفهان در گفت‌وگو با پانا درباره تغییر استاندار اصفهان می‌گوید: هنوز به‌طور رسمی فرد و گزینه‌ای برای استانداری اصفهان انتخاب‌نشده است. برخی از افراد پیش‌بینی‌هایی در این زمینه‌دارند که در صورت تائید نهایی تغییر استاندار اصفهان، افراد و احزاب گزینه‌های خود را معرفی می‌کنند. وی اضافه می‌کند: تا زمانی که اصل تغییر استاندار در اصفهان مشخص نشود نمی‌توانیم نظر خاصی در این زمینه بدهیم. البته بررسی‌هایی در این زمینه داشته‌ایم اگر بدانیم که تغییر استاندار قطعی است به‌طور حتم گزینه‌های خود را معرفی می‌کنیم. نکویی معتقد است: فردی که به‌عنوان استاندار انتخاب می‌شود جدای از اصلاح‌طلبی و اصول‌گرایی؛ او استاندار دولت آقای روحانی است و قاعدتاً باید به‌عنوان نماینده آقای روحانی پاسخگوی مطالبات مردم باشد؛ اما خواسته‌های اکثریت مردم که به این دولت رأی داده‌اند خواسته جبهه اصلاحات نیز هست و به نظر نمی‌رسد که برای اصفهان استاندار اصولگرا بگذارند زیرا مردم رأی داده‌اند و خواسته‌های خود را مطرح کرده‌اند اما اینکه یک استانداری هم صرفاً تابلوی اصلاح‌طلبی داشته باشد شاید این‌طور نباشد. این فعال سیاسی اصفهان درباره گزینه‌های احتمالی برای استانداری اصفهان می‌گوید: گزینه‌هایی مانند آقایان سید محمود حسینی و مرتضی تهرانی برای پست استانداری اصفهان مطرح هستند. آن‌ها شناخت و تجربه بالایی از اصفهان دارند و به‌هرحال در پست‌های مختلف در استانداری فعالیت کرده‌اند. رئیس شورای هماهنگی جبهه اصلاحات اصفهان معتقد است: به‌طور طبیعی تغییر استاندار در هر استانی می‌تواند تأثیرات مثبت داشته باشد و شاید بتوان با به‌کارگیری افراد جدید و تازه‌نفس برنامه‌های بهتری در سطح استان اجرا کرد.
انتظارات سیاسیون اصفهان برای انتخاب استاندار
حیدر علی حجتی سخنگوی جبهه اصلاحات اصفهان نیز می‌گوید: شنیده‌ها حاکی از آن است که آقای رسول زرگر پور استاندار فعلی اصفهان خودشان استعفا داده است و گویا می‌خواهد تغییر پست و مسئولیت بدهند. البته دراین‌ارتباط چون رسماً چیزی مشخص نشده است فرد خاصی هم برای جانشینی استاندار مشخص نیست. او درباره گزینه‌های احتمالی جانشینی زرگرپور اعلام می‌کند: یکی از گزینه‌ها سیدمحمود حسینی است که درگذشته سمت‌های مختلفی در استانداری داشته است؛ اما این چیزی نیست که رسماً درجایی تائید شده باشد؛ اما شاید مطرح کردن نام برخی افراد خواسته مردم باشد. وی قبلاً استاندار اصفهان بوده است. یکی دیگر از افرادی که نامش برای این سمت مطرح است مرتضی تهرانی معاون استاندار اصفهان در زمان اصلاحات بوده است. حجتی معتقد است: درخواست گروهای مختلف بیشتر روی شخص آقای تهرانی است. تاکنون هیچ مقام رسمی درباره احتمال تغییر استاندار اصفهان سخن نگفته است ولی به‌هرحال سیاسیون اصفهان منتظر اعلام خبری جدید دراین‌باره هستند.

گزینه پیشنهادی
سابقه فعالیت
محمدعلی پنجه فولادگران
استاندار استان‌های سمنان و مازندران در دولت اصلاحات
سید محمود حسینی
استاندار اسبق اصفهان
مرتضی تهرانی
معاون استاندار اصفهان
محمدعلی جوادی
شهردار اسبق اصفهان
حمیدرضا طباطبایی
قضاوت در دادگستری-نماینده مجلس
سید ابوالفضل رضوی
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور
علی جنتی

اکبر ترکان

اکبر سالاری

رسول زرگرپور
استاندار فعلی اصفهان- معاونت وزیر نیرو در امور آب، مسئولیت جهاد سازندگی استان اصفهان - معاونت برنامه‌ریزی وزارت جهاد سازندگی


ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار