۸۰ درصد پسماندهای شهر اصفهان رطوبت دارند

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان گفت: روزانه در شهر اصفهان حدود ۱۰۰۰ تن پسماند شهری جمع آوری می شود که از این ۱۰۰۰ تن حدود ۶۰ درصد آنها مواد آلی است و ۸۰درصد این پسماندها رطوبت دارند.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان گفت: روزانه در شهر اصفهان حدود ۱۰۰۰ تن پسماند شهری جمع آوری می شود که از این ۱۰۰۰ تن حدود ۶۰ درصد آنها مواد آلی است و ۸۰درصد این پسماندها رطوبت دارند.

به گزارش ایمنا، امیرحسین کمیلی با بیان این مطلب گفت: رطوبت یعنی چیزی که قابلیت دارد به صورت شیرابه از پسماند شهری خارج یا تبخیر شود، بخشی از این رطوبت در مراحل پردازش و فعالیت هایی که انجام می شود در کارخانه تولید کود آلی و پردازش پسماند در مجاورت هوا قرار می گیرد و تبخیر می شود.

وی ادامه داد: بخشی از این رطوبت و شیرابه در ریجکت باقی می ماند و همراه با ضایعات دفع می شود و بخش دیگری از رطوبت در کود است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان تصریح کرد: ماده آلی که تبخیر نمی شود و به صورت شیرابه از خطوط و لاین هایی که درون آنها ماده آلی ریخته شده، جاری می شود و در مجاورت هوا طی چندماه کود به بلوغ می رسد.

کمیلی اضافه کرد: این شیرابه ها در لاگون هایی جمع آوری می شود و در حال حاضر به روش تبخیری مدیریت می شوند.

وی تصریح کرد: آن مقدار رطوبت و آبی که در منازل در سطل های زباله تولید می شود و در پسماندهای شهری موجود است، «آب زباله ها» هستند و هنوز عنوان «شیرابه» را نمی توان به آنها اطلاق کرد؛ اما این آب زباله ها اگر درون پسماندها مواد سمی و خطرناک وارد شود تبدیل به شیرابه بسیار خطرناک می شود.

کمیلی تاکید کرد: این مواد سمی شامل باطری های از کارافتاده و کوچک است که عموما به سطل زباله انداخته می شود و البته این اقدام بسیار خطرناک است چون در تولید این باطری ها فلزات سنگین و مواد سمی به کار رفته است.

وی توضیح داد: با توجه به اینکه در تولید ضایعات الکتریکی و الکترونیکی فلزات سنگین و مواد سمی بکار رفته است، به محض اینکه در زباله قرار گیرد، کم کم تجزیه می شود و مواد سمی و فلزات سنگین وارد پسماندها شده و آب زباله ها را تبدیل به شیرابه می کند که بسیار بسیار برای محیط زیست مضر است و می توان گفت روشی برای مدیریت آن وجود ندارد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: اولین درخواست ما برای کنترل شیرابه های خطرناک این است که شهروندان به هیچ وجه مواد سمی و خطرناک را وارد زباله های شهری نکنند.

وی با اشاره به اینکه مواد آرایشی غیر قابل استفاده، داروها، پانسمان و تزریقات و مواد تیز و برنده را هم نباید وارد زباله کرد، گفت: شهروندان باید تفکیک از مبدأ را رعایت کنند به این معنا که مواد آلی را از مواد قابل بازیافت جدا نمایند.

به گفته کمیلی، مواد آلی منشاء طبیعی دارند مثل انواع میوه جات، سبزیجات و اضافه مانده های مواد غذایی که می توانند اگر ماده خطرناک وارد آنها نشود ، به راحتی به طبیعت بازگردند.

وی با بیان اینکه در فصل تابستان این مواد آلی پرآب یا به قولی آبکی هستند، اظهار کرد: باید دقت کرد که مواد آلی آبگیری شوند به عنوان مثال برای ریختن تفاله چای به سطل زباله، نباید قوری را درون سطل همراه با چای داخل آن خالی کرد بلکه اول باید در آب چکان خالی و تفاله های چای بدون آب را وارد سطل زباله شود یا هندوانه و خربزه را بدون آب وارد سطل زباله کنند.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان می افزاید: اگر زباله ها آبگیری شوند، هم حجم زباله افزایش می یابد، هم بوی آن بیشتر می شود و از خطرات شیرابه ها جلوگیری شده است و بی شک شهروندان اگر رعایت کنند این مشکلات حل می شود.

وی بیان کرد: مهمترین برنامه سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان برای مدیریت شیرابه ها این است که مدیریت بخش آلی در هاضم های بی هوازی انجام شود تا از ماده آلی پسماند بتوانیم برق و کود مرغوب استحصال کنیم.


ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار