رونق کاذب در بازار حاصل پیشی گرفتن تورم از بهره بانکی است

رئیس اتاق اصناف اصفهان گفت: زمانی که تورم از بهره بانکی بالاتر باشد دچار تورم و رونق کاذب‌ در بازار می‌شویم.

رئیس اتاق اصناف ا صفهان گفت: زمانی که تورم از بهره بانکی بالاتر باشد دچار تورم و رونق کاذب‌ در بازار می‌شویم.

رسول جهانگیری در گفت و گو با مهر اظهار داشت: بر اساس قاعده های اقتصادی زمانی که تورم بیش از بهره بانکی باشد تورم کاذب است که دلیل آن هم می تواند رونق کاذب در بازار باشد.

وی بیان داشت: وقتی تورم در کشور ما دو رقمی و بین ۳۰ تا ۴۰ درصد و بهره بانکی ۲۳ درصد بود شاهد رونق حباب گونه در بخش مسکن شدیم و پنج سال این بخش در رکود کامل به حالت اغما رفت.

رئیس اتاق اصناف اصفهان تصریح کرد: زمانی که بهره بانکی بیش از تورم جامعه شد، شاهد یک رکود کامل شدیم.

وی گفت:‌ در زمان رکود بر جامعه شاهدیم که تولید پایین آمده و بازار دچار یک رقابت ناسالم با بانک‌ها در حوزه پرداخت سود می‌شود.

کاهش بهره بانکی منجر به افزایش اجاره خانه‌ها در اصفهان شد

جهانگیری با بیان اینکه بهره بانکی باید نزدیک به تورم شود، ادامه داد: زمانی که شاهد سودهای آنچنانی بانک ها بودیم، مالکان در اصفهان به سمت دریافت رهن بیشتر رفتند و امروز که بهره بانکی کاهش یافته اجاره‌ بها در اصفهان افزایش یافته است.

رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک اصفهان گفت: وقتی سوددهی بانک ۲۵ درصد باشد و تورم روی هشت تا ۱۰ درصد، هیچ کس سرمایه اش را به بازار وارد نمی کند و زمانی شاهد ریزش سرمایه های مردمی به بازار خواهیم بود که این فاصله کمتر شود که در این صورت مردم برای دریافت سود بالاتر دیگر به سمت بانک ها نمی روند و به فکر یک کار اقتصادی می افتند.

وی گفت: هر چه سیستم بانکی را شفاف تر کنیم و سودهای بانکی کاذب را کاهش دهیم عملا به اقتصاد و تولید می‌رسیم.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار