صعود آزاد قیمت در کافی شاپ ها

رشد روز افزون سبز شدن کافی شاپ ها در محلات و خیابان ها خبر از یک تغییر و تحول فرهنگی و تغییر در سبک زندگی مردم می دهد.بسیاری از مراسمات از خواستگاری گرفته تا تولدها در کافی شاپ ها برگزار می شود. در گذشته خانواده دختر در منزل پذیرای خواستگار بودند؛ اما این روزها دیدار اولیه در کافی شاپ ها صورت می گیرد و مردم کما بیش این رویه را پذیرفته اند. این تغییرات در رونق کسب و کارکافی شاپ دارها و همچنین رشد تعداد کافی شاپ ها بی تاثیر نبوده است.فرهنگ استفاده از کافه در عصر اخیر به شدت فراگیر شده است تا جایی که هتل ها نیز به تقویت بخش کافه های خود اصرار فراوان دارند. با این حال طیف گسترده قیمت خوراکی های مشابه در کافی شاپ های مختلف، موضوعی است که اعتراضات مردم را برانگیخته است.

اصفهان زیبا: رشد روز افزون سبز شدن کافی شاپ ها در محلات و خیابان ها خبر از یک تغییر و تحول فرهنگی و تغییر در سبک زندگی مردم می دهد.بسیاری از مراسمات از خواستگاری گرفته تا تولدها در کافی شاپ ها برگزار می شود. در گذشته خانواده دختر در منزل پذیرای خواستگار بودند؛ اما این روزها دیدار اولیه در کافی شاپ ها صورت می گیرد و مردم کما بیش این رویه را پذیرفته اند. این تغییرات در رونق کسب و کارکافی شاپ دارها و همچنین رشد تعداد کافی شاپ ها بی تاثیر نبوده است.فرهنگ استفاده از کافه در عصر اخیر به شدت فراگیر شده است تا جایی که هتل ها نیز به تقویت بخش کافه های خود اصرار فراوان دارند. با این حال طیف گسترده قیمت خوراکی های مشابه در کافی شاپ های مختلف، موضوعی است که اعتراضات مردم را برانگیخته است.

بر اساس آخرین آمار در شهرستان اصفهان حدود 70 کافی شاپ پروانه دار در حال فعالیت هستند. 100 واحد نیز به دنبال تکمیل روند اداری پروانه کسب هستند و 100 واحد نیز نتوانسته اند شرایط مورد نیاز قانونی برای راه اندازی کافی شاپ را احراز کنند. نائب رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان آبمیوه و بستنی شهرستان اصفهان در این باره می گوید: در سال های اخیر شاهد رشد درخواست پروانه و همچنین اقبال مردم نسبت به کافی شاپ ها بوده ایم.مشتاقیان در پاسخ به نارضایتی مردم نسبت به تنوع قیمتی کالاهای ارائه شده در کافی شاپ‌ها اظهار کرد: نرخ کافی شاپ ها طبق قانون آزاد است؛ اما این آزادی به معنای عدم نظارت نیست.وی با بیان اینکه برای نرخ خوراکی های ارائه شده در کافی شاپ ها حداقل و حداکثر قیمت تعیین شده است، تصریح کرد: در صورتی که مردم گزارش شکایات خود را با اتحادیه در میان بگذارند ما به آنها رسیدگی خواهیم کرد.مشتاقیان اظهار کرد: اغلب واحدهای صنفی بدون پروانه کسب که از سوی نهادهای گوناگون نیز رد شده اند، متخلف هستند.وی افزود: این واحدها اغلب قبل از اخذ پروانه مکانی را راه اندازی می‌کنند و زمانی که نمی توانند مجوزات لازم را اخذ کنند از اتحادیه مربوط مانند اماکن طلب وقت برای فعالیت می کنند تا موعد اجاره نامه شان تمام شود.نائب رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان آبمیوه و بستنی ادامـــه داد: در حال حاضر اغلب کافی شاپ های شهر اصفهان درخیابان هایی همچون حکیم نظامی، جلفا و خاقانی مستقر هستند.

مردم تخلفات را گزارش کنند
مشتاقیان در پاسخ به نارضایتی مردم نسبت به قیمت خوراکی ها درکافی شاپ ها به نسبت کیفیت خدمات ارائه شده اظهار کرد: اغلب مردم تخلفات کافی شاپ ها را به اتحادیه گزارش نمی‌کنند، در صورتی که اتحادیه نسبت به رسیدگی به شکایات مردم بسیار جدی است.وی تصریح کرد: مردم حق دارند ببینند که خوراکی های آنها در چه شرایطی آماده می شود و می توانند درصورت تمایل از آشپزخانه های کافه ها بازدید کنند.نائب رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان آبمیوه و بستنی گفت: آبمیوه ای که در واحدهای آبمیوه فروشی ما چهار هزار تومن فروخته می شود در کافی شاپ ها تا 10 هزار تومان نیز می تواند فروخته شود، زیرا در کافه ها سرویس دهی به مشتریان در فضا و شرایط متفاوتی به مردم ارائه می شود.

سیگار کشیدن ممنوع است
مشتاقیان درباره ممنوعیت استعمال سیگار در کافی شاپ ها و عدم رعایت این موارد از سوی این واحدهای صنفی اظهار کرد: بر اساس قانون، استعمال سیگار ممنوع است و با واحدهای متخلف برخورد می شود.

نارضایتی کافی شاپ دارها از اتحادیه
در سوی دیگر این میز صاحبان کافی شاپ قرار دارند. یکی از کافه داران منطقه جلفا به اصفهان زیبا گفت: متاسفانه سخت گیری های زیادی در این زمینه وجود دارد.این کافه دار اضافه کرد: محدودیت های بالای کاری در کافی شاپ هابرای برابر کردن هزینه و درآمدهــا ســــخت اســــت، برای مثال ممنوعیت برگزاری تولد در کافی شاپ ها قانون سخت گیرانه ای است.وی با بیان اینکه در اغلب کافه ها مراسمات تولد برگزار می شود، ادامه داد: این قانون که توسط بیشتر واحدها رعایت نمی شود منافع واحدهای قانونمند را در معرض خطر قرار داده است.

کافی شاپ ها در گروه کالایی سه قرار دارند
رئیس کمیسیون اقتصادی اتاق اصناف در ایــــن بـــاره می گوید: براساس قانون کافی‌شاپ‌ها در گروه کالایی سه قرار داشته و مشمول قیمت گذاری نمی شوند.روح الله چلونگر ادامه داد: قیمت این نوع محصولات عمدتا بر عهده خود واحدهاست و واحدهای صنفی خود باید در قبال قیمت ها پاسخ گو اتحادیه و نهادهای نظارتی باشند.مدیر بازرسی و نظارت اصناف استان اصفهان نیز با طرح موضوع مشابه اظهار کرد: واحدهای تحت پوشش اتحادیه کافی شاپ داران شامل نرخ گذاری نمی شوند بنابراین چون قیمت ثابتی برای ارزیابی وجود ندارد بازرسان ما نیز بر قیمت این واحدها نظارتی ندارند.جواد محمدی فشارکی تصریح کرد: شکایات مردمی برای رسیدگی باید به تعزیرات حکومتی ارسال شودو بازرسان این نهاد بررسی های لازم را پس از شکایت انجام خواهند داد و آنالیز محصول ارائه شده به نسبت قیمت ارائه شده به مشتری را مورد ارزیابی قرار می دهند .وی خاطرنشان کرد: بازرسی و نظارت بر نرخ‌های اتحادیه هـــایی که از قانـــون نرخ گذاری کالا و خدمات خارج می شوند بر اساس قانون بر عهده تعزیرات حکومتی است که این نهاد نیز در صورت دریافت گرانفروشی یا شکایت به این بخش ورود می کند.

آزادسازی به رقابتی قیمت ها کمکی نکرد
بررسی های اصفهان زیبا در این موارد نشان می‌دهد که با وجود هدفی که قانون گذار از آزادسازی قیمت ها دنبال می کند، آزاد سازی قیمت ها نتوانسته در برخی از گروه های کالایی رقابتی به نفع مردم ایجاد کند.کمبود نــــیـــروهای نظارتی از یکسو و ناامیدی مردم از رسیدگی به شکایات ودر نتیجه عدم ارسال شکایات به دستگاه‌های نظارتی از سوی دیگر نشان می دهد که این طرح برای اجرا نیازمند اصلاحات عمیق ساختاری است. زیرا در این طرح تنها حقوق مصرف کننده است که ضایع می شود. اغلب اقتصاد دانان بزرگ به آزادسازی قیمت ها در بستر یک اقتصاد سالم معتقد هستند؛ اما بدون وجود زیرساخت های لازم آیا می توان به دست یافتن نتیجه مطلوب امیدوار بود؟

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار