جولان موش‌های نروژی در چهارباغ

می‌توان گفت تقریباً همه ما با دیدن موش‌های مرده که سفید یا خاکستری‌رنگ در گوشه و کنار شهر افتاده‌اند، مواجه شده‌ایم که بیشتر یا طعمه گربه شده‌اند و یا در اثر تردد در شهر مورد اصابت وسایل نقلیه قرارگرفته‌اند.

مینا عباسپو- اصفهان امروز : می‌توان گفت تقریباً همه ما با دیدن موش‌های مرده که سفید یا خاکستری‌رنگ در گوشه و کنار شهر افتاده‌اند، مواجه شده‌ایم که بیشتر یا طعمه گربه شده‌اند و یا در اثر تردد در شهر مورد اصابت وسایل نقلیه قرارگرفته‌اند. البته بیشتر از دیدن موش‌های مرده، فرار کردن تندوتیزشان است که در نهر و مادی‌های اصفهان و یا پشت شمشادهای حاشیه خیابان‌ها به‌ویژه در نزدیکی زاینده‌رود به چشم می‌آید، گویا مدت‌هاست دیدن این موش‌ها برای شهروندان عادی شده است. این شاید به‌نوعی باعث پدید آمدن نوعی همزیستی اجباری بین ساکنان شهر و موش‌ها شد که در ادامه واکنش ضربتی از سوی شهرداری اصفهان و مبارزه با آنها را به همراه داشت. به گفته رئیس اداره خدمات شهری شهرداری در اصفهان، تاکنون ۶۷۷ معبر آلوده به موش شناسایی‌شده و از این تعداد ۳۵۹ معبر از وجود این حیوان پاکسازی‌شده است. گفته می‌شود موش‌های اصفهان از نوع «رت نروژی» هستند که در طول سه سال، قدرت تولیدمثل تصاعدی دارند. این موش‌ها بسیار باهوش بوده و خود را با نوع غذا که شهروندان می‌خورند، هماهنگ می‌کنند. همچنین درصورتی‌که سم استفاده‌شده برای کشتنشان در کوتاه‌مدت آنها را از پای درآورد دیگر موش‌ها از این مسئله آگاه شده و مواد غذایی آغشته به سم را استفاده نخواهند کرد؛ بنابراین در هرسال سم جدید که موش‌ها به آن مقاوم نشده باشند و نیز با کشندگی زمان‌دار(بین چند روز تا یک هفته) استفاده می‌شود تا در این مدت تمامی موش‌های مورد هدف از غذای آلوده به سم استفاده کرده باشند. غلامحسین ساکتی با اشاره به اینکه روش‌های مبارزه با موش‌ها به صورت‌های فیزیکی، بیولوژیکی، شیمیایی و تلفیقی است، افزود: شهرداری اصفهان در سال ۵۰۰ میلیون تومان برای مبارزه با موش‌ها هزینه می‌کند که هم شامل هزینه‌ مبارزه با موش‌هاست و هم هزینه تحقیقات کارشناسان مستقر در مناطق 15 گانه اصفهان. او درباره نابودی این موجودات موذی تصریح کرد: برای حفظ تعادل موجود در طبیعت قطعاً نباید تمام موش‌ها را از بین برد بلکه ما با استفاده از روش‌های مختلف جمعیتشان را کنترل می‌کنیم تا نظم چرخه طبیعت حفظ و تعادل در آن باقی بماند. غلامرضا ساکتی ادامه داد: باید اشاره داشت که برای اولین بار در کشور، در اصفهان طرحی اجراشده است که طی آن نقشه تمام معابر و محلات اصفهان با مشخصه کلونی موش‌ها تهیه‌شده و این نقشه مسیر اصلی مبارزه با موش‌ها را ترسیم می‌کند. وی افزود: در 15 منطقه اصفهان 15 کارشناس حضور دارند که هرسال به‌صورت دستی این نقشه‌ها را بازرسی و به‌روزرسانی می‌کنند. به‌این‌ترتیب ما هم از وجود کلونی موش‌ها اطلاع داریم و هم‌محل‌های جدید را پیدا می‌کنیم که در راستای پیشگیری از ایجاد محل رشد و تکثیر موش‌ها، از فراهم کردن شرایط مناسب برای زندگی آنها جلوگیری به عمل می‌آوریم. ساکتی اظهار داشت: در حال حاضر مناطق 1،3،4 و 5 اصفهان به دلیل وجود مادی‌ها و نهرها در این مناطق بیشترین محل‌های دارای موش بوده‌اند که اقدامات لازم در راستای مبارزه با آنها انجام‌شده است. وی افزود: متأسفانه در محور چهارباغ به دلیل تعدد مغازه‌های اغذیه‌فروشی مدتی است که پسمانده‌های غذاهای مصرفی، محل مناسبی برای تغذیه و تکثیر این موش‌ها شده است.
ساکتی همچنین اظهار داشت: با توجه به اینکه در روش‌های بیولوژیک می‌توان نتیجه بهتری گرفت، در حال انجام آزمایش‌های مختلف توسط یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان هستیم تا بحث عقیم‌سازی موش‌ها را پیگیری و در صورت امکان اجرا کنیم.
مهمترین بخش کار بهسازی محیط است تا مثلث زندگی موش(غذا، آب، لانه) را برهم بزنیم، درصورتی‌که ۴۸ ساعت آب به موش ندهیم به‌صورت طبیعی موش کشته می‌شود بر این اساس بهسازی معابر از سوی شهرداری انجام می‌شود تا موش‌ها لانه‌ای برای زندگی نداشته باشند.
از بین بردن حیوانات موذی تعاملی بین سازمانی
عضو کمیسیون محیط‌زیست شورای دوره پنجم اسلامی شهر در گفتگو با اصفهان امروز دراین‌باره اظهار داشت: در حقیقت کشتن موش‌ها و دیگر حیوانات موذی جزو مأموریت‌های شهرداری است که به‌این‌ترتیب می‌بایست در راستای مبارزه با حیوانات ناقل بیماری یا مزاحم مثل سگ‌های ولگرد و موش‌ها تمهیدات لازم از سوی این دستگاه انجام شود. علیرضا نصراصفهانی ادامه داد: درحالی‌که شهرداری متولی اصلی پیگیری این مسائل است اما این انتظار می‌رود که نهادهای ذی‌ربط با مباحث زیست‌محیطی نیز در این زمینه همکاری و تعامل داشته باشند. یقیناً شهرداری وظیفه‌اش را در کوتاهترین زمان ممکن و با کمترین هزینه به انجام می‌رساند.
نصر ادامه داد: باید در نظر داشت که وجود برخی از این حیوانات در محیط‌زیست می‌تواند فرصت تلقی شده و الزاماً تهدید نیست، با انجام بررسی‌های کارشناسانه در جهت رفاه حال مردم اقدامات لازم صورت می‌پذیرد. همانطور که اشاره شد شهرداری در تعامل با ادارات و سازمان‌های ذی‌ربط می‌تواند این اقدامات را به‌صورت کارشناسانه انجام دهد و در این مسیر نباید از پتانسیل سمن‌هایی (NGOهایی) که درزمینه حفظ طبیعت یا دفاع از حیوانات فعالیت دارند غافل شد. بلکه باید شهرداری با نظرخواهی از سازمان‌های مرتبط و مشارکت سازمان‌های مردم‌نهاد در یک راستا گام بردارد تا به نتیجه مطلوب برسد. این عضو شورای شهر در مورد سگ‌های ولگرد و روش مقابله با آنها گفت: پیش‌ازاین سگ‌ها را هم از طریق کشتن و هم از طریق زنده گیری که باهدف عقیم‌سازی‌شان انجام می‌شد کنترل می‌کردند؛ اما اکنون مدت‌هاست که بحث عقیم‌سازی و دوباره رها کردنشان در طبیعت انجام می‌شود تا به‌این‌ترتیب هم تعادل محیط‌زیست برقرار بوده و هم از آزار و اذیتی که گاهی توسط این سگ‌ها برای مردم ایجاد می‌شد جلوگیری به عمل آید. درهرصورت محدود کردن و کنترل کردن جانوران موذی از مأموریت‌های معاونت خدمات شهری شهرداری است که در حد نیاز باید به این امر توجه شود.
بهترین روش برخورد بیولوژیکی است

معاون فنی اداره کل محیط‌زیست درباره پاکسازی معابر از موش‌ها به اصفهان‌امروز گفت: اگر بتوان در مبارزه با این حیوانات موذی به روش بیولوژیک عمل کرد خیلی بهتر است؛ یعنی موجودی تکثیر و پرورش داده شود که موش را بخورد و در حقیقت اگر گربه به‌اندازه کافی وجود داشته باشد موش‌ها را می‌گیرد و تعادل این چرخه برقرار می‌شود. رجبعلی قاسمی در ادامه توصیه کرد: اگر قرار باشد در طرح‌های مبارزه و مقابله، از سم استفاده شود باید این امر را در نظر داشت که این سموم با میزان کم و البته تجزیه‌پذیر در محیط‌زیست باشند چراکه زیاده‌روی در استفاده از سموم ممکن است موش‌ها را از بین ببرد اما هم محیط‌زیست را آلوده کرده و هم سم فاضلاب بالا می‌رود. این سموم در تصفیه‌خانه فاضلاب از بین نرفته و در پساب‌ها باقی می‌ماند و باعث ایجاد مشکل و آلودگی در کشاورزی و آب می‌شود. درمجموع روش‌های فیزیکی بسیار بهتر از روش‌های شیمیایی خواهند بود.
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار